Hur långt upp på Keb?

I sommras knallade jag och min bror upp på Storbritanniens högsta berg Ben Nevis. Det är (om jag kommer i håg rätt) 1380 meter högt och promenaden startar inte långt över havsnivån. Blev nyfiken på hur många höjdmeter man tar sig från Kebs fjällstation till toppen. Någon som vet? Någon som gjort båda turerna och kan jämföra dem?

/Anders
 
liknande faktiskt

Ja antal höjdmeter är nog ungefär lika. Enligt fjällorakel Grundsten ligger Keb fjällstation på 690 m.ö.h och sydtoppen är enl senaste mätning 2107.5 m.ö.h så det blir ju lite drygt 1400 höjdmeter att övervinna.

I Skottland har jag tyvärr inte varit, trots att mitt favoritfolkrockband Runrig kommer därifrån (nåja, ön Skye kommer de ifrån :)
förövrigt där man hittar de sista resterna av gaeliskan.

MVH Mats
 
Tack för svaret!

Vi besökte Isle of Skye och jag kan verkligen rekommendera ett besök. Mycket vackert. Det gäller hela skottland för övrigt.

Nog finns det väl folk som pratar Gaelic på Irland också? fast det kanske är en annan dialekt, eller nåt. vad vet jag.

/Anders
 
Så här hänger det ihop enligt wikipedia:

" For most of recorded Irish history, Irish was the dominant language of the Irish people, who took it with them to other regions such as Scotland and the Isle of Man, where Middle Irish gave rise to Scottish Gaelic and (after blending with Norse languages) Manx. It was also spoken for a period in what later became the Canadian province of Newfoundland and Labrador. With a basic written form dating back to at least the 4th century CE, and written Irish in a Latin script since the 5th century CE, Irish has the oldest vernacular literature in Western Europe. "

Walesiska har en lite annan historia https://sv.wikipedia.org/wiki/Kymriska

Thure
 
Nu när det är populärt att ”bestiga Keb” på hemmaplan genom att knalla lilla skidbacken upp och ner tills höjmetrarna har ackumulerats, undrar jag om man tar hänsyn till att det bara är ca 1400 m? Tror inte det.

Skye är ett trevligt ställe som för övrigt även producerar min favoritwhisky Talisker.
 
För att bestiga Keb (Västra) så måste man först upp på en annan topp (Virenverri???) och sen ner igen. Jag har för mig att antal höjdmeter man går upp är ca 2000. Mestadels sten/block terräng. Det är ganska jobbigt.
 
Nja,
jag brukar räkna alla höjdmetrar, så 1400+200+200=1800m i varje riktning eller gör jag en tankevurpa så här sent på kvällen?. Nedför kan ju vara minst lika jobbigt i brant, stenig blockterräng som uppför. Man skall ju både ner i kaffedalen från Vieranvarri och upp igen, så de 200 höjdmetrar man förlorar måste man ju ta igen i varje riktning. Totalt från Fjällstationen och tillbaka 3600 höjdmetrar.
 
Nja,
jag brukar räkna alla höjdmetrar, så 1400+200+200=1800m i varje riktning eller gör jag en tankevurpa så här sent på kvällen?. Nedför kan ju vara minst lika jobbigt i brant, stenig blockterräng som uppför. Man skall ju både ner i kaffedalen från Vieranvarri och upp igen, så de 200 höjdmetrar man förlorar måste man ju ta igen i varje riktning. Totalt från Fjällstationen och tillbaka 3600 höjdmetrar.

När man pratar höjdmeter man går på ett berg är det som uppförs man räknar.. Självklart ska man ju ner men Kebnekaise västra leden är 1800 höjdmeter således. Östra leden 1400 höjdmeter
 

avslutad210712

Gäst
Tala om återvinning de luxe.

En 20 år gammal tråd väcks till liv *L*.

Tänk om flera skulle haka på återvinningstrenden istället för att starta nya trådar om att bestiga Kebnekaise.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fågelkvitter Tips på tältplats i Stockholmsområdet Naturområden 12
Norrbottningen UNESCO: Gruva i Kallak kan få mycket negativ påverkan på världsarvet. Naturområden 0
Vindskydd Tälta på Galterö i Göteborgs södra skärgård Naturområden 2
Bomaye Tälta på väg till norge Naturområden 1
anders998 Busslinjen till Ritsem slutar att gå i februari (var "Hördes på radion idag") Naturområden 17
krigle På jakt efter liten bäck i Göteborg Naturområden 3
Rehn Tips på mål för heldagsexkursion i Stockholms omnejd? Naturområden 0
Markurius Ständigt på jakt efter nya naturområden Naturområden 4
Ahkká Hitta eller tipsa om dina favoritställen på Spotilove! Naturområden 0
zeppelingirl bra ställen att tälta på blidö? Naturområden 0
A_lena Tillåtet att tälta på Huvudskär? Naturområden 1
Almgren Bra tour operator på Galapagos Naturområden 0
collesandare Tältplats på Lidingö Naturområden 0
0939 Förslag på vacker vildmarksström Naturområden 0
anell Favoritområde på Korsika? Naturområden 2
spajk Jakten på den perfekta platsen? Naturområden 3
Ringblom Tips på platser att besöka på och omkring Sånfjället Naturområden 3
niklaz Tips på bra tältställe med utsikt i Sthlm Naturområden 8
mipert Finns det vackra stigar runt Sturup flygplats? Jag skall vänta på flyg några timmar.. Naturområden 2
millimeter Ta sig runt på Björkö, Göteborg Naturområden 3
josohl Tips på uteaktiviteter i och nära Toronto, Kanada Naturområden 1
fson Botaniskt intressant på toppen av Låddepakte? Naturområden 3
MTB Kanada på hösten Naturområden 0
Nyman något tips på ö i sthlm skärgård? Naturområden 7
Anders V Sjysta platser på Bornholm? Naturområden 2
hobbe Sevärd natur på Madagaskar Naturområden 0
doff Vandring på Madeira Naturområden 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.