Hur långt går man på en dag

Det blir omentrent som å spørre hvor langt sykler man på en dag. Jeg er sikker på at Lance Armstrong kommer seg lenger avsted enn meg. For vandring i terrenget har man her også forskjellige stier med ulik vanskelighet. Det verste er enorme steinblokker.

Men tilbake til spørsmålet. Det avhenger av hvor trenet du er, hvor stor vekt du har, hvor bratt det er langs stien du skal gå, hvor mange dere er, og hvordan ruten er lagt opp mht steinblokker, og andre hindringer.

Du får teste deg selv på et kjent område, og finne din fart. Siden du skal gå langs en god sti, uten de store høydeforskjellene, vil jeg tro at du fint klarer ca 3,5 km i timen med korte pauser. Jeg har da forutsatt at dere er tre personer, i bra form med sekk på ca 15 kilo hver som er vante med å gå i terreng.

Farten går opp hvis det er lettere sekk, ferre personer, bedre form, og ned hvis det er motsatt. Husk at det skal jo være en glede å gå tur. Ta gjerne blider og ha med god mat. Men skal dere lage bål går det med ekstra tid. God tur!

/Otto
 
Så lång man känner för...

Skämt å sido. Och alla variablar med fysik lämnade därhän.

Jag kan gå 34km med 25kg packning i obekväma kläder på nio-tio timmar om jag bara är motiverad (testade det i somras). Problemet är att jag inte har speciellt kul under tiden. Andra dagar räcker det med 9km.

Riktvärdet i fjällterräng med "lagom" packning och "normal" stigning/sluttning brukar vara 3km/h. När jag vandrar med sambon blir det 4km/h, när jag vandrar med syrran så blir det 2,5km/h. Med små barn kan man komma 150m på en hel dag...om man har tur och det inte finns allt för många roliga stenar och prolande bäckar på vägen :)
 
Så lång man känner för...

Skämt å sido. Och alla variablar med fysik lämnade därhän.

Jag kan gå 34km med 25kg packning i obekväma kläder på nio-tio timmar om jag bara är motiverad (testade det i somras). Problemet är att jag inte har speciellt kul under tiden. Andra dagar räcker det med 9km.

Riktvärdet i fjällterräng med "lagom" packning och "normal" stigning/sluttning brukar vara 3km/h. När jag vandrar med sambon blir det 4km/h, när jag vandrar med syrran så blir det 2,5km/h. Med små barn kan man komma 150m på en hel dag...om man har tur och det inte finns allt för många roliga stenar och prolande bäckar på vägen :)

Tack för hjälpen.. Hittade en annan etapp som var 7 + 15 km, dvs 22 km totalt. Det bör vara lagom tempo isf att börja med. För övrigt bra tränad, kondition och styrka men har inte vandrat tidigare. Packningen kommer väga strax under 10 kg, har packat ner vatten, mat (går på LCHF dieten, har med mig ost, tonfisk, torkat kött mm, dvs inga kolhydrater), spritkök, yxa, lite kläder..

Tjejen är sugen på att följa med nästa gång, då får jag planera in lite långsammare tempo.

Någon som har gått Bergslagsleden tidigare, hur bra är den, vad ska man ha för förväntningar?
 
Jag brukar räkna med 3-5km/tim beroende på terräng.
Är det plan terräng med stigar kan det gå upp mot 6 km/tim.
Är det kuperad terräng kan det gå ned mot 1,5km/tim.
Men snittet brukar oftast ligga på 4km/tim.
//Peter
 
Bergslagsleden Etapp 1-5

Hej,

Gick etapp 1-5 i somras ( 5 dagar ) ca 30 grader varmt.

Kloten-Gillersklack 21 km 7 timmar
Gillersklack-Stjärnfors 17 km 5 timmar
Stjärnfors-Nyberget 23 km 7 timmar
Nyberget-Uskari 23 km 7,5 timmar
Uskari-Hammarby 17 km 6 timmar

Packning ca 10 kg somarens varmaste vecka med temperaturer upp till 32 grader, min ålder 61.
samt första vandringen jag gjort. Hyffsad kondis, 103 km på 32,5 tim ca 3,2 km/tim.
MVH
Kai
 
Hej,

Gick etapp 1-5 i somras ( 5 dagar ) ca 30 grader varmt.

Kloten-Gillersklack 21 km 7 timmar
Gillersklack-Stjärnfors 17 km 5 timmar
Stjärnfors-Nyberget 23 km 7 timmar
Nyberget-Uskari 23 km 7,5 timmar
Uskari-Hammarby 17 km 6 timmar

Packning ca 10 kg somarens varmaste vecka med temperaturer upp till 32 grader, min ålder 61.
samt första vandringen jag gjort. Hyffsad kondis, 103 km på 32,5 tim ca 3,2 km/tim.
MVH
Kai

Underbart, just den informationen jag behövde! Såg du några trevliga bäckar som kan innehålla bäcköring? Ska finnas i kilsbergen har jag läst..?

Tänkte gå etapp 10 och 11 imorn, dvs från Ånnaboda till Leken.
 
Etapp 1-5 Bergslagsleden

Hej,

Inga bäckar på de etapper jag gick, men det kommer väl längre ner.

Jag skall fortsätta så att alla 17 etapper klaras av, du kan väl skriva när du gått Etapp 10-11

mvh
Kai
 
Hej,

Hur långt går man på 8-10 timmar

Svaret är en fråga: "Hur långt är ett snöre?"

Du går faktiskt precis så långt och så fort som du känner för och orkar.

Jag har följande riktmärken för medelsvår teräng:

Kort tur: Allt under 15 km.
Normal och lite lagom tur: 20 till 25 km.
Hårt dagspass: allt över 30 km.

Förmodligen kunde jag pressa mig hårdare, men ser ingen anledning.
 
Hej,

Inga bäckar på de etapper jag gick, men det kommer väl längre ner.

Jag skall fortsätta så att alla 17 etapper klaras av, du kan väl skriva när du gått Etapp 10-11

mvh
Kai



Gick etapp 10 och 11 idag, var riktigt riktigt kul. 10:an hade fler småbäckar, ca 7 km lång och de tog mig 3 timmar inkl frukost i början, lite småfiske och lunch/kaffe.

11:an hade jag lite problem med, gick ca 1,5 timmar och upptäckte då att jag har kommit tillbaka till stället jag startade från, hittade var jag svängde fel senare. Blev lite småirriterad på mig själv och ökade tempot. Tog mig då 3,5 h att gå etapp 11, dvs ca 15 km. Här hittade jag ett lite större bäck, väldigt fint samt två st småsjöar som var väldigt mysiga. Underbara vindskydd med allt som behövs (yxa, såg, tändvätska..)

Hade pulsklocka på mig med gps aktig lösning som mäter hur långt man har gått. Under de totala 8 timmarna hade jag gått rätt så exakt 3 mil och förbränt 3500 kcal. Nu könner jag mig lite slut i kroppen, kommer sova gott i natt.
 
Bergslagsleden

Hej,

Låter som en fin vandring, ja undantaget att du gick bort dig lite.
Vad fiskade du och med vad ( öring ? mask ).
Själv har jag vandrat varje dag den här veckan ( semester kvar ) i snitt 1,2 mil per dag
bara i omgivningarna där jag bor ( Västerås )men ändå. Det är härligt att röra på sig.

Tänkte hinna med Etapp 6-7 på bruksleden inan vintern, det blir väldigt långt 30 km, men
man kan ta en genväg då blir det ca 25 km. Det skall väl en "gubbe" klara.

Vi hörs
Kai
 
Den som börjar sakta

och följer med på kartan, behöver inte gå fel och ökar därmed hastigheten...
//J

Jodå jag har gått och sprungit fel i yngre dar när jag hade ork och dumhet nog att göra så mot mig, troligtvis hade jag tid oxså...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.