Hur långt före kameran ska man varna?

Har så äntligen lagt in listan med hastighetskameror i min iQue, och med några extraprogram (och hjälp bl a från detta forum) fått en varningsfunktion att fungera.

Men hur långt avstånd att förvarna vid är det lämpligt att ställa in? Jag förstår att det inte går att ge något exakt eller allmängiltigt svar, men de som har använt kameravarning bör ju kunna ha synpunkter. På hur långt avstånd registrerar t.ex. kameran hastigheten?

Jag gissar att svaret också kan bli olika beroende på var i landet man är. Skånes slätter motiverar nog ett längre avstånd än Dalslands mer kulliga landskap?

Jag tänker naturligtvis inte köra för fort, utan jag undrar av rent vetenskapliga skäl och pojkaktig nyfikenhet...

AndersLj
 
Jag har en Garmin Nüvi 350.
Avståndet den varnar på varierar beroende på gällande hastighetsbegränsning. tror den varnar 700 m innan vid 70 km/h. det styrs av en formel.

Dock skulle jag vilja att den varnar ca 300 meter innan, annars är det alldeles för tidigt.

/Leffe
 
Jag gjorde en rutt, med larmade waypoints på min G76. Jag har för mig att jag satte 200 m som larmgräns, med det kanske är väl kort på 90 och 110 sträckor.
 
Rent teoretiskt så skulle man kunna prova hålla farten för att slippa oroa sig för att det kanske är en fartkontroll mellan kameror.

Då är avståndet av hur långt innan den ska larma av mer akademiskt värde men 50m innan borde vara bra.

Jag skulle hellre ha information om vilken hastighet det är och om det är en förekommande fartökning eller fartminskning framöver.

Å andra sidan stannar jag alltid ganska långa stunder när jag åker långt så om jag har lunh i 20 min istället för 30 min så sparar jag in mer tid än att öka hastigheten.

Annars lät formeln bra. Det är viss skillnad att bromsa från 160 till 90 eller från 120 till 90 eller från 100 till 90. Du måste ta med i beräkningen hur många meter du flyttar dig per sekund. Reaktionstiden från det att din GPS larmat dig. Hur lång tid det tar att bromsa ned från aktuell fart till laglig och hur hårt du ska bromsa. Men 300m kanske ?
 
Marginaler?

Vid 110 km/h så förflyttar sig bilen ca 30 m/s. Panikbromsning verkar inte speciellt lämpligt utan en långsam fartminskning genom att lätta på gasen sedan man tittat i backspegeln är nog mer lämplig. 300 meter innan verkar rätt lagom med andra ord.

Men i mitt eget fall är det absolut inte aktuellt. Jag tycker att fartgränserna är motiverade. Egentligen vore det smartare med ett system som kände till aktuella hastighetsbegränsningar och varnar när man kör för fort i förhållande till hastighetsgränserna. Detta skulle kanske kunna lösas via transpondrar i bilen som fångar upp sändningar från vägkanten eller via att prenumrera på en databas?

Min egen hastighetsmätare i bilen visar ca 4-5% för hög hastighet enligt GPSen. Alltså kan jag hålla lite högre hastighet enligt bilens mätare och ändå köra korrekt.

Till sist några nyfikna frågor:
Finns det något avdrag på beräkningen av hastighetskamran? Är det en radarmätning, lasermätning eller en fotografisk mätning? Kan det bli fel så att utrustningen mäter på en medtrafikant i stället?

Thure
 
EmSt; sa:
Rent teoretiskt så skulle man kunna prova hålla farten för att slippa oroa sig för att det kanske är en fartkontroll mellan kameror.

Men är det inte att fuska? :)

Nu är jag väl inte i första hand ute efter att kunna köra fruktansvärt fort mellan kamerorna. Men tyvärr tycker jag ofta att fartgränserna är onödigt låga. Ett "bevis" är ju att man ibland åker på en 70-väg, och så blir det plötsligt 90-väg utan att något har förändrats. Troligen har man bytt län, och där gör man en annan bedömning.

Generellt är fartgtränserna i Stockholmstrakten ofta så lågt satta att inte ens polisen tycker att man behöver följa dem. Det är tråkigt, för det har säkert en "kommer vargen"-effekt. Unga förare i Stockholm kör idag ofta häpnadsväckande mycket för fort. De har helt tappat respekten (och förståelsen) för hastighetsbegränsningar.

Men åter till fartvarningarna. Jag ligger ofta nära den rådande hastighetsbegränsningen (mätt med GPS). Ibland råkar det bli lite för fort, t ex i någon utförsbacke eller när jag vill komma förbi någon som kör för långsamt. (Sådana förekommer, men låt oss undvika att föra den diskussionen här.) Det vore ledsamt om något sådant skulle hända just när man har en kamera framför sig.

För att förtydliga min uppfattning om fartgränser kan jag nämna att jag ofta kör långsammare än högsta tillåtna fart. Men trots att jag då tycker att tillåtna farten är alldeles för hög blir jag omkört av nästan alla andra. Folk har kommit att tolka siffran på trafikmärket som en rekommendation, eller nästan en bestämmelse.

Jag körde till Nynäshamn i eftermiddags, och där finns några av de (fortfarande) rätt få fartkamerorna nära Stockholm. Jag provade med 300 m på ditresan och 400 m på tillbakaresan. Med 300 m varning såg jag (vill jag minnas) ibland redan kameran med blotta ögat.

AndersLj
 
Re: Marginaler?

thureb; sa:
Jag tycker att fartgränserna är motiverade.
Du har ett häpnadsväckande förtroende för hastighetsgränser som i huvudsak sätts av ängsliga politiker styrda av högljudda opinioner. Gödslandet med 30-zoner har t.ex. helt och hållet underminerat den respekt för 30-gränser som fanns förr. Det har lett till att trafikanterna nu knappast längre minskar hastigheten vid skolor och daghem.

Jag tror att hastighetsgränser måste vara förståerliga för trafikanterna för att de skall efterlevas och en ensidig fokusering på sänkta hastigheter som nu tyvärr återigen verkar aktuell utan att man tar hänsyn till andra riskfaktorer i trafiken inte verkar i trafiksäkerhetens intresse.
Finns det något avdrag på beräkningen av hastighetskamran?
Det har i alla tider gjorts avdrag för eventuella missvisningar men med dagens teknik är felmarginalen sannolikt enstaka km/h och "rabatten" sannolikt bara lite större och därför inget man bör räkna med.
Är det en radarmätning, lasermätning eller en fotografisk mätning?
Som jag har förstått det så sker mätningen med radar och dokumentationen digitalt fotografiskt med fjärröverföring.
Kan det bli fel så att utrustningen mäter på en medtrafikant i stället?
Tja vem vet. De myndigheter som sätter gränserna och skördar böterna lär ju dock aldrig erkänna eventuella brister.

För att återgå till trådens frågeställning använder jag 600 m som gräns för varningen. Det ger god tid att titta på hastighetsmätaren och göra eventuella anpassningar på ett kontrollerat sätt även vid 90-gränser och när det finns annat i trafiken som kräver uppmärksamhet. Om man kör mycket för fort skulle jag dock rekommendera ett betydligt längre avstånd.
 
Re: Re: Marginaler?

PR; sa:
thureb; sa:
Jag tycker att fartgränserna är motiverade.
Du har ett häpnadsväckande förtroende för hastighetsgränser som i huvudsak sätts av ängsliga politiker styrda av högljudda opinioner. Gödslandet med 30-zoner har t.ex. helt och hållet underminerat den respekt för 30-gränser som fanns förr. Det har lett till att trafikanterna nu knappast längre minskar hastigheten vid skolor och daghem.

Jag tror att hastighetsgränser måste vara förståerliga för trafikanterna för att de skall efterlevas och en ensidig fokusering på sänkta hastigheter som nu tyvärr återigen verkar aktuell utan att man tar hänsyn till andra riskfaktorer i trafiken inte verkar i trafiksäkerhetens intresse.

Just 30-gränserna i mitt närområde i Stockholms södra förorter finner jag mycket motiverade.
Med lugnare trafiktempo här så blir trafiken vänligare för oskyddade trafikanter vilket kan göra att flera går och cyklar i stället för att åka kommunalt eller med egna motorfordon vilket jag tycker är positivt. Men det problemet att många tappat respekten för fartbegränsningarna och kör alldeles för fort är stort, där håller jag med dig.

Det är lätt att som bilförare missa korta 30 repektive 70-sträcker i synnerhet om man åker på en bekant väg där det tidigare varit högre fartgräns. Därför tycker jag att min idé om att varnas när man kör för fort i förhållande till fartgränsen är bättre än det ögontjäneri som varning för fartkameror innebär.

Jag tycker att det är bra med opinionsyttringar som föreslår lägre fartgränser. Förstår inte att det skulle vara något fel i att politiker lyssnar på och tar hänsyn till sina väljare.

Thure
 
(O)anade effekter

Nu fjärmar vi oss snabbt ämnet för detta forum, men en kort iakttagelse:

När man förr körde över Västerbron i Sthlm och kom norrifrån blev det 70 just där bron börjar. Alla (nästan) la sig i 70-80 och fortsatte tills man kom till brons slut. Där blev det 50 igen, så alla (nästan) körde ut mot Hornstull i 50-60 km/tim.

När man kom från Söder blev det också 70 vid brons början, men mitt på brokrönet blev det 50. Ingen (inte ens polisbilarna) förstod varför, så alla fortsatte i 70-80. Följden blev att alla dånade in på Västerbroplan i 70-80.

Nu har man satt gränsen till 50 över hela bron i båda riktningarna. Men ingen respekterar detta eftersom man inte förstår varför. Det medför istället att alla (nästan) kommer dundrande i 70-80 både in på Västerbroplan och mot Hornstull.

En sista fråga: Kan någon förklara varför det numera i hela Sthlm är maxhastighet 30 km/tim utanför skolor HELA dygnet om, HELA året om? Bedömer man riskerna extra stora där även mitt i sommarnatten? Intressant är också att det i alla tider varit 30 under skoltid även utanför vuxengymnsiet i Kista industriområde. Speglar det elevernas kunskapsnivå? (Usch, det var onödigt elakt mot oskyldiga elever.)

AndersLj

[Ändrat av ALj 2006-07-28 kl 11:27]
 
Re: (O)anade effekter

ALj; sa:
Kan någon förklara varför det numera i hela Sthlm är maxhastighet 30 km/tim utanför skolor HELA dygnet om, HELA året om? Bedömer man riskerna extra stora där även mitt i sommarnatten?

Tidigare var det 30 just utanför daghem och skolor. Numera har Stockholm i stället 50 på genomfartsgator och 30 på lokalgator mera generellt.

De 30 sträckor som tidigare var t ex vardagar 07-19 utanför pensionärsbostäder är numera hela dygnet hela veckan eller 07-19 alla dagar.

Jag har för mig att det har skyltats om utanför skolor till att gälla 30 km/h hela dygnet hela veckan hela året på vissa ställen men inte på alla. Kranskommunerna har oftas inte lika mycket 30-sträckor som Stockholm.

Heja Stockholm!

Thure
 
Klart uttalad policy

Eftersom jag bor på Södermalm har jag god vetskap om vad som gäller i Stockholm. Man övergick (samtidigt som "30-reformen" infördes) till att skylta med 30 utanför i princip alla skolor, dygnet om, året om. Det var en klart uttalad policy. Jag misstänker att det är ett första steg mot att införa 30 på alla Stockholms gator dygnet om, året om. Smygvägen.

Med 30 som generell fartgräns på alla lokalgator följer att många kör 30 på trånga gator där jag knappast vågar köra 15. Man kör så fort som det står på skylten.

I USA har jag sett en listig lösning på problemet med skolor. I en liten stad stod det ungefär "30 km/tim när barn finns i närheten".

På den livligt trafikerade Ringvägen finns en skola, och därför är det 30 utanför denna. Samma sak lär gälla på den än mer trafikerade Valhallavägen. Detta är antingen enfald eller elakhet (eller båda). Det vore mycket bättre att sätta upp ett staket utanför skolan.

Åter till hastighetsbegränsningar och fartkontroller. När jag läst och hört myndigheternas resonemang i samband med högre böter för små överträdelser får jag intrycket att man anser att den absolut största riskgruppen är folk som kör mellan 1 och 10 km/tim för fort. Jag tror inte på detta förrän jag sett det, om inte bevisat så väl visat. Dessutom vill jag se källmaterialet, för jag misstror starkt Vägverkets kompetens att hantera statistik. Man drar uppenbarigen långtgående slutsatser baserade på enstaka händelser.

AndersLj
 
Det finns mottagare som också visar gällande hastightesbegränsning och piper om man kör för fort. I Belgien. Men värdena laddas ned med kartmaterialet så det skulle inte fungera i en snabbt föränderlig miljö som Stockholm.

Tror det var en Mio som min bekant har.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iba Hur långt räcker Garmin 60 CS minne Navigering 7
Lorre2 Långt spår Navigering 4
Dannesten 8MB i Legend.....räcker långt!!?? Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.