Hur långt är det rimligt att gå?

Hej,

Jag inser ju att följande fråga inte går att svara på utan att veta alla de tusen variabler som mängd packning, kondition, terräng mm men någon stans mellan tummen och pekfingret hoppas jag ändå kunna hitta ett svar.
I sommar tänkte jag ge mig ut på en helgvandring tillsammans med en vän. Vi har aldrig gjort något liknande i tidigare i vuxen ålder och vi har därför lite svårt att välja led, eller ja, framförallt längd på leden.

Hur långt är det egentligen rimligt att vandra på en dag? I juni är det ju inte direkt ont om ljusa timmar men vi gör det ju för att det ska vara kul inte jobbigt. Konditionsmässigt så är vi bägge i bra form.

De leder vi tittar på är:
John Bauer-leden 46 km.
Södra Vättern-leden 67 km.

Nu är ju inte någon av dessa spikade men vi vill vandra i skog, kunna fiska. Vi utgår från Göteborg så fördel är om vi kan ta oss från och till Göteborg via buss/tåg alternativt köra bil men då vill man ju helst vandra i en slinga så man kommer tillbaka dit man började.
 
Börja att testa eran förmåga på Vildmarksleden Skatås-Hindås som är drygt 40km. Den kan ni gå redan idag, och vid behov avbryta vid Kåsjön(Partille), Härkeshult eller Härskogen om ni inte orkar gå hela turen på en dag.
 
Om ni skall fiska så minskar km-antalet en del. Räkna inte med mer än 15-20 km/dag som tumregel.

Thure
 
Jag har uppfattningen att människor går 3 km/h, i normalt tempo inkl paus, längs vandringsleder om de säger sig ha bra kondition men inte är vana att gå med packning flera dagar i sträck. Vidare skulle jag säga att människor som inte bara ska förflytta sig från A till B utan vill titta på naturen, laga mat och fiska går 2.5 mil på en dag och känner sig rätt stolta när de somnar i sovsäcken.
 
Jag har uppfattningen att människor går 3 km/h, i normalt tempo inkl paus, längs vandringsleder om de säger sig ha bra kondition men inte är vana att gå med packning flera dagar i sträck. Vidare skulle jag säga att människor som inte bara ska förflytta sig från A till B utan vill titta på naturen, laga mat och fiska går 2.5 mil på en dag och känner sig rätt stolta när de somnar i sovsäcken.

Med flerdagspackning och speciellt utanför led eller kuperad terräng dras tempot snabbt ner och 10-15km per dag är fullt rimligt. TS avser en endagsvandring med då förhoppningsvis jag fint väder och lätt packning, varför både tempo och etapplängd går att öka - men det beror självklart på sin egen förmåga och vana att gå långt samt tillgång till dygnets ljusa timmar.
Jag har själv gått Vildmarksleden från Skatås till Hindås (38km) på en dag (lätt dagsturpackning), och då är man ganska "nöjd" när man kommer fram. Leden är ganska lättgången och under de förutsättningarna kan man hålla ca 4km per tim plus raster
 
Det är ju som flera varit inne på väldigt varierande.

Jag minns att den första siffran jag lärde mig som scout för 35 år sen var "en kilometer tar en kvart att gå", det blir ju 4 km/h. Jag har på senare år testat med GPS och med helgpackning och på stigar så klarar jag att gå i alla fall 6 km/h i en timme utan paus. Och då springer jag inte utan går i rask takt.

Men är terrängen svår sjunker hastigheten fort.

Och sen är det såklart väldigt individuellt. Men det går ju att testa sig fram genom att provgå en lagom lång sträcka en helg.


Sen tillkommer alla pauser. Just därför tycker jag att man ska vara rätt noga med att hålla tiden för pauser, inte ta pauser för ofta och inte låta dem dra ut på tiden utan hellre försöka korta ner pausen. Så fort man tar av sig packningen upplever jag att man får svårare att komma ihåg, jag gillar att bara dra ner lite på tempot men ändå fortsätta att gå medans man får i sig nåt att äta. Men då gäller det att man har packning som sitter bekvämt. Men det tycker jag ju att man ska ha, man ska inte behöva ta pauser för att packningen är obekväm att bära.


Sen om man ska titta på hur långt man kommer på "en dag" så beror det ju på hur stor del av dagen man går. Har man rena transportdagar så kanske man går får 8 på morgonen till 20 på kvällen (om det är ljus sommar) och alltså bara tar en rast för middagen och sen går vidare. Vid andra tillfällen går man kanske från 8 till 15, slår läger, tvättar och fixar middag och så. 7 timmars i 4 km/h blir knappt 3 mil, 12 timmar i 4 km/h blir nästan 5 mil. (Fast 4 km/h inklusive raster är rätt högt tempo.)
 
Om vi testar att vända på frågeställningen istället... Hur många timmar vill ni fiska per dag? Hur många timmar vill ni sova varje natt? Vilken tid på dygnet kan ni påbörja vandringen och när måste den vara avslutad för att ni ska hinna till start och slut?

När vi vet hur många timmar ni kan/vill avsätta för vandringen tror jag att du kan få svaret...
 
Hur många kilo avser ni bära?
Hur vana är ni?
I vilken kondition är ni?
Hur länge vill ni gå per dag?
Terräng?
Väder?

Svarar du på ovanstående så skall du gärna få ett svar.
go tur
 
Som sagt så beror det på, men 2mil om dagen bör man kunna fixa tycker jag, 3 börjar kännas. 67km på en helg hade jag inte rekomenderat sådär bara, då börjar det nog bli mer jobbigt än kul. Ta det kort och lugnt och njut lite mer istället.
 
Jag gick John Bauerleden nu i påskhelgen från fredag förmiddag till söndag lunch typ.
På fredagen och lördagen så vandrade jag 24 kilometer ca: och det kändes trots att jag hade strax under 15 kilo som startvikt på ryggsäcken. Jag var lätt klädd och gick i lågskor och det funkade kanon, jag var torrskodd hela leden. Lite besviken på leden blev jag för jag hade förväntat mej betydligt mer urskog, John Bauer hämtade ju inspiration till sina teckningar i området, men tyvärr så infann sig inte känslan riktigt. En anledning var nog att leden går väldigt mycket på små grusvägar och i skogen så går man mest i spåren efter skogsmaskin...
Bauerleden ska vara 46 kilometer men enligt loggen på min GPS så blev det mellan IKHP stugan i Huskvarna till Röttle i Gränna ca: 54 kilometer.
Som slutbetyg sätter jag en svag trea av fem för att den går så mycket på väg samt att det är relativt dåligt med vatten längs leden. De två vindskydd som finns ligger inte så nära nån sjö tyvärr.
 
Jag kan även tillägga att leden var bitvis väldigt gles mellan markeringarna som består utav märkta stolpar i marken. Dessa hade av snöröjning eller skogsmaskiner blivit nerkörda så vid ett par tillfällen så fick man chansa att man var på rätt väg och några ställen gick jag fel och fick vända tillbaka...
Likaså är det en hel del hagar som man ska ta sig in i, vilket kan vara trevligt men jag gick med min hund som bar klövjeväskor och inte gillade att klättra på stegarna. Det var taggtrådar eller elstängsel och ingen skyltning eller info om vad som eventuellt fanns i hagarna. På ett ställe var det femradigt med elstängsel och en riktigt hög och brant stege som hunden inte klarade, jag bände upp eltrådarna med mina stavar så att han kunde krypa under och i hagen gick bara getter, som tur var.
Här tycker jag Jönköpings kommun kunde se över leden och påtala för markägarna att informera om det finns djur och vad för slags kreatur det finns i hagarna. Likaså kunde det finnas grindar för vandrare med hund eller små barn, det är nog så komplicerat att ta sig över med ryggsäck på vissa övergångar.
 
Oj, tack för alla svar! Det blir lite marigt att ge svar på alla frågor men jag ska försöka hålla mig till det viktiga.

Jag inser ju ganska snabbt att hela Södra vätternleden inte är realistisk. Blev inte skitsugen på John Bauer-leden heller lite på grund av beskrivningen men även mängden tid det tog för xtrem.

Vill också klargöra att det inte är en endagars vandring utan snarare en 2-dagars i uppdelningen delvis fredag, hela lördag och delvis söndag. Det verkar som 10-20 km om dagen är en rimlig sträcka.

För närvarande kan jag inte svara för min väns packning men min egna väger ca 5 kg ex mat och vatten och det blir nog jag som bär maten för oss bägge. Vi går bägge två i trailskor/lätta kängor. Vandringsvanan däremot är väldigt dålig. Sist vi gick långt med packning var förra sommaren och då gick vi bara 5 km. Dock var vi väldigt eniga om att vi ville gå längre nästa gång.

Så nu verkar det som jag är ute efter tips om bra vandring på skogsstig med trevliga fiskesjöar ca 30-40 km i distans.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.