Hur långa stavar?

Jag har hittills alltid åkt långfärdsskridsko utan stavar/pikar men tänkte nu köpa riktiga stavar från Lundbergs. I butikerna får jag väldigt olika råd om hur långa de ska vara, så nu är jag lite förvirrad - är det någon som kan hjälpa mig? Jag är 1,66 cm lång.
 
Korta

Om du hittills åkt utan stavar, ser jag ingen anledning att börja åka med stavar, utom vid verkligt dåliga förhållanden. Men en bra pik tycker jag du ska skaffa. Lundhags pikstav är bra. Om du mest använder den för pikning, samt stakning i nödfall, skulle jag rekommendera en kort pik – typ som stav för utförsåkning. Jag är 180 och har en pik på 135 cm. En kort pik är lättare att pika med, samt lättare att staka med i besvärlig is. I bra is, tycker jag det är effektivare och skönare att åka utan att staka.
 
Tack för snabbt svar! Stämmer att jag nog inte kommer börja stava mig fram utan åka med stavarna/pikarna på ryggen tror jag. Anledningen till köpet är att Friskis & Svettis som anordnar turer har med i deras utrustningskrav att man ska ha 2 stavar eller pik. Lundhags Vector Pikstav är den jag funderar på. Ska nog satsa på en lite kortare.
[Ändrat av Eloise 2006-12-22 kl 21:50]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.