Hur långa är lagom långa skridskor?

Hej!
Är det nån som har kunskap alt. åsikter om hur långa skridskor man skall ha? Jag har nu i 3 säsonger kört på ett par 46 cm långa skridskor och det känns bra. Tänkte nu köpa nya med snabbindning och då måste jag välja mellan 44 cm och 50 cm. Jag har rätt små fötter (stl 37), så kängan lär få plats på 44 cm.
Tappar man i fart på kort skridsko? Vad är i så fall nackdelen med en längre?
Hälsningar Josefin
 
skridskolängd

Först som sist är det väl så, att det som känns bra är bra. Men, man brukar säga att en kortare skridsko medger mer "teknisk" åkning (även om jag inte riktigt har koll på vad man då menar, eftersom varje åkstil kräver sin teknik...): Den kortare skridskon skulle med andra ord vara mer "lätthanterlig". En längre skridsko ger längre kontakt med isen/längre skär, vilket brukar vara varje åkares målsättning för större njutning och hushållning med energi. En längre skridsko medger också lite mer experimenterande med var du vill placera pjäxan: Pjäxans placering på skridskon påverkar också den teknik och åkstil. Förhoppningsvis får du lite fler kommentarer på din fråga, ämnet är näst intill outtömligt... Jan.
 
Köp 44 cm! Trenden mot kortare skridskor har funnits ett tag och jag tycker att det känns rätt utan att ha tänkt alltför mycket på det själv. För att få igång lite diskussion kommer jag med följande funderingar:

1) Är det samma radie på en 44 cm och 50 cm skridsko när de kommer från fabrik? Om så är fallet borde åkytan vara lika stor, den del av skenan som inte är åkyta är "dökött", användbar enbart till att dämpa större ojämnheter etc. En kortare skridsko är m a o kanske lite stötigare än en längre på vissa typer av is.

2) En skridsko som upplevs som kort borde kunna slipas om för att få en längre åkyta, eller är det så att grundslipningen ger maximal åkyta? Nackdelen blir då eventuellt att skridskon upplevs som mindre "svängvänlig".

3) Vad är det som sätter längd och åkyta på tävlingsåkares skridskor, är det regelstyrt eller optimerat mot en viss längd? Beror denna längd enbart på hastighetsoptimering eller även på hanterbarhet?

Jag kommer eventuellt att mäta lite och fundera för att sedan återkomma med ytterligare tankar.

Se även http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5085 , bra tankar från Johan Porsby om skridskolängd.
 
skridskolängd

Huruvida en skridsko ska vara "teknisk" eller "svängvänlig" är sällan en förmåga hos skridskon som långfärdsåkaren betänker. För egen del blir det mest långa pass, där vila under åkning är av primär vikt, och där riktningen vanligtvis inte kräver några avancerade slalom-svängar. Däremot blir det ofta åkning på mindre bra iskvalitet, och principen som gäller(även för långfärdskajaker i gropig sjö)är, att mer kontakt med ytan ger större manöverduglighet.Dessutom borde det vara så med slipkurvor, att med en längre skena finns det mycket "dökött" att aktivera... Jag tror alltjämt, att det är en smak- och vanesak vilken skridskolängd som ger åkaren störst njutning. Jan.
 
Höst och vårskridskor

Kurva:
En krum kurva ger faktiskt ofta längre skär än en mer flak. För att hålla balansen behöver man kunna styra skridskon och ha en viss vingelmån. Den som betvivlar detta kan försöka cykla i spårvagnsspår. I extema hastigheter kan en lite flackare kurva upplevas stabilare. En krum kurva ger stor åkglädje och bra möjlighet att utveckla åktekniken.

Skenlängd:
En lång skena ger något mjukare gång. Effekten är ganska liten. En längre skridsko ger också bättre bärighet i mjuk is. En kort skridsko däremot är mer behändig och enklare att kliva med vid råkar och andra knepiga passager. En kort skidsko är också enklare att styra i snöfras och överis. Översteg är lättare med en kort skridsko.

Uppslipning:
På de flesta isar kan uppslipningen vara mycket brant (brantare än vanliga långfärdskridskor, mer likt tävlingsskridskor). Fördelen är då att skridskons totallängd hålls ner (se ovan). På utskärgårdsisar med besvärligt före kan en normal uppslipning ge jämnare gång.

Slutsatts:
Den hängivne skaffar (minst) två par skridskor (reservskridskor behövs alltid). Ett par höstskridskor för bra isar och teknikträning. Den är kort, har krum kurva och kort uppslipning (förslagsvis: 17 meters kurva, 42 cm och 3 cm uppslipning). Därtill kan man komplettera med ett par längre vårskridskor för besvärliga skärgårdsisar och vårisar (förslagsvis: 23 meters kurva, 50 cm och 7 cm uppslipning). Möjligen bör man även skaffa ett par stöpisskridskor med bred skena för mjuka isar. Vill man till en början bara skaffa ett par skulle jag rekommendera att skaffa höstskridskorna först.
 
Vilket fabrikat?

josohl; sa:
Hej!
Är det nån som har kunskap alt. åsikter om hur långa skridskor man skall ha? Jag har nu i 3 säsonger kört på ett par 46 cm långa skridskor och det känns bra. Tänkte nu köpa nya med snabbindning och då måste jag välja mellan 44 cm och 50 cm. Jag har rätt små fötter (stl 37), så kängan lär få plats på 44 cm.
Tappar man i fart på kort skridsko? Vad är i så fall nackdelen med en längre?
Hälsningar Josefin

Vilket fabrikat har du nu? Sannolikt så är ett par 44 cm långa skridsko av samma fabrikat lämpliga men du kan få ännu bättre skridskor om du justerar uppslipningens längd genom att såga av skridskon med specialbågfilsblad (voframkarbidkorn).

http://www.clasohlson.se/shop/store...e=3/12/2003+4:02:08+PM&SelectedWAG=2710#q2710

Thure
 
Kanske passar dom precis.

josohl; sa:
Jag har rätt små fötter (stl 37), så kängan lär få plats på 44 cm.

Köpte skridskor förra säsongen till min sambo. Det blev först ett par Almgrens Snabb 44 cm (idag Lundhags). Dock fick vi inte plats med hennes kängor, Crispi Standard stl 38, i dessa! Vi valde då ett par Haglöfs Novalite 45 cm istället som även medgav justermån för att flytta fram foten på skridskon. Nu tror jag inte att Novalite finns längre så du kanske får vara beredd att fila lite i spåren för främre bindningen om du avser att välja Lundhags Snabb 44cm.

/Benny
 
Kurvmätning

Palle_Z; sa:
"För att få igång lite diskussion kommer jag med följande funderingar:

1) Är det samma radie på en 44 cm och 50 cm skridsko när de kommer från fabrik? Om så är fallet borde åkytan vara lika stor, den del av skenan som inte är åkyta är "dökött", användbar enbart till att dämpa större ojämnheter etc. En kortare skridsko är m a o kanske lite stötigare än en längre på vissa typer av is."

Vi berörde delvis detta på denna tråden bland diskussioner om Gniddar och Skatemejtar:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9775&pagenumber=1
Kanske har SSSK nu hunnit provmäta lite skridskor med sin kurvmätare de fick i 100-årspresent? :)

/Benny
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.