Hur länge orkar man gå?

Jag skulle vilja testa att vandra (med lätt packning) för att se hur långt/länge kroppen pallar att fortsätta.

När man ser stora multisport tävlingar på tv så går dom ju ibland nästan 4 dygn utan vila.

Någon som testat hur länge ni klarar er utan sömn?

Någon idè hur man lättast kan testa detta?

Någon som vill hänga på i sommar kanske?

MVH
KIM
 
En fråga om motivation

Om du gör det här "helt" frivilligt så ligger gränsen på där du somnar ofrivilligt på någonstans efter 50 timmar.
Gör du det under utbildning med slavdrivare så kan du säkert hålla dig uppe i över tre dygn. Står övningen på ett veckoschema och nästa veckas program är anslagen vet du när den bör sluta..... Under en tävling kommer lagmedlemmarna att vara slavdrivare för varandra.
I grymma verkligheten har jag jag träffat på individer som gått i över en vecka innan första rasten...
Regeln är när du känner dig slut har du gjort knappt hälften, din mamma tror lite mer om dig, din far än mer, din instruktör ser hur mycket du tål, bara du kan gå in i väggen. En fråga om pannben och motivation. Själv går jag ogärna mer lusten medger, men det händer att jag går nån 100 km för att visa nån som inte tror det går att visst går det, men det kostar på...

Go tur

Johan K
 
Re: En fråga om motivation

johankse; sa:
Regeln är när du känner dig slut har du gjort knappt hälften, din mamma tror lite mer om dig, din far än mer, din instruktör ser hur mycket du tål, bara du kan gå in i väggen. En fråga om pannben och motivation.

var det inte att mamma tror 40%, du själv 50% och din tränare/instruktör 80% har för mig att det stog i försvarets överlevnads bok, måste kolla det där...

Själv har jag och en OL kompis funderat att gå en pannbens march nästa år ,abisko-nika om det nu blir av
 
Mina vänner går just nu AMF1 baskermarsch (skulle gått den också men fick startförbud för min hälsas skull).
Kraven för godkännt är 100 timmar utan sömn och 100 km med 25 kilo packning samt godkännda övningsmoment.
Enligt läkarna är anledningen till just 100 timmar det att kroppen bryts ned och att benskörheten ökar drastiskt. Men som någon skrev så börjar det bli olidligt redan vid 50 timmar... Det är här farorna börjar uppstå iochmed att man är så trött. Man drar sig för att äta eller söka skydd vid risigt väder och om man väl hamnar i skydd så har man svårt att komma därifrån.

Jag har själv inte upplevt denna ofantliga trötthet men jag misstänker att det inte är helt utan risker.
Om du avser att göra någon liknande övning i privat regi, se då till att ha tillgång till någon form av säkerhetslina (allt ifrån ett informationskort som talar om vem du är och vad du gör så att folk som hjälper dig vet vad det är frågan om ifall att du själv inte kan förklara det, till någon som går med i skift som håller en fysiskt och mentalt högre status än er). Men det är helt klart en intressant grej att pröva eftersom det mer handlar om viljestyrka än fysisk förmåga. När du känner att det är jobbigt har du precis börjat anstränga dig och när du spyr har du fortfarande 15% kvar att ge... Om du fortfarande kan väsa ifrån dig att "fy fan, dä här va tungt", då kan du fortfarande gå någon mil till... om än ruggigt långsamt.

rock on/samuel

[Ändrat av samme83 2003-11-15 kl 23:19]
 
Största problemet borde väl vara att hålla sig vaken. Men när ma ser multisporttävlingar som ECO challenge verkar de tugga i sig en hel del "energy bars" och liknande.
 
Hmmm

Jag hade inte riktigt tänkt att var så extrem.

Men min ide var att tillsammans med någon gå en längre sträcka 50-60 mil kanske och gå så länge man orkar sen sova några timmar sen går man igen på samma sätt tills man kommer fram.

Givetvis ska man stanna för mat, men meningen ska ju vara att se hur snabbt man kan klara av sträckan och samtidigt pressa min uttållighet till det yttersta.

Jag vill gärna komma till gränsen av vad min kropp/jag orkar och se hur jag reagerar och hur snabbt jag kan återhämta mig.

Alltså så lite sömn som möjligt till målet är nått.

MVH KIM
 
Om det handlar om att gå en så lång sträcka så handlar det ju mer om vad kroppens muskler, leder osv. klarar av.
Resultatet blir förmodligen att kroppen på ett negativt sätt kommer att brytas ned dvs. knäleder går sönder, marsch frakturer osv. Är det värt det? Det går väl att testa sin uthållighet på något annat sätt där t.ex. sömnen är begränsande.
Om du ger dig av i avsikt att gå en så lång sträcka som möjligt där du får tillräcklig vila så kan det ju bli en mycket långdragen historia med som sagt tråkiga skador med lång återhämtningstid.


mvh/samuel
 
Re: Hmmm

kim1; sa:
Men min ide var att tillsammans med någon gå en längre sträcka 50-60 mil kanske och gå så länge man orkar sen sova några timmar sen går man igen på samma sätt tills man kommer fram.

Problemet är att om du går tills du "stupar" sådär så lär det inte bli "sova några timmar" utan du kommer antagligen sova som en stock i 10-12 timmar.
 
Precis! Det blir svårt att avgöra hur mycket sömn du vågar avdela till din vilopaus. En timme hit eller dit gör varken från eller till. Därför står jag fast vid att 100 timmar helt utan sömn är det bästa sättet att testa din uthållighet.
 
kim1; sa:
När man ser stora multisport tävlingar på tv så går dom ju ibland nästan 4 dygn utan vila.

De går inte 4 dyn utan vila ( i alla fall inte de bästa lagen), för att klara av att navigera så behöver man hålla hjärnan någorlunda aktiv. Man behöver inte sova länge, bara 15 min gör underverk för hjärnan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.