Hur länge håller en borrbult?

Hur länge håller en normal borrbult i klippa i Sverige? Vad är det som slits, rostar bulten? Blir borrhålet större av erosionen med tiden? Vet att det inte finns ett exakt svar, jag är bara intresserad av hur underhållet på en borrbultad klippa går till. Kommer tidens tand att göra borrhålet så stort att man måste ta bort bulten och borra ett nytt hål?
 
Livslängden på en borrbult är helt beroende av dess stålkvalitet. Det finns bultar som rostar på en säsong och bultar som inte rostar alls och båda håller fint när de är nya och fräscha.

Kolla in här så ser du skillnad på en aluminiumhängare med bult i sämre stålkvalitet och en hängare i A4-stål med en bult i A4-stål. ( de är ungefär lika gamla och sitter ute i skärgården i ganska korrosiv miljö)
http://bultkommitten.blogspot.se/search/label/Stora Skramsö

Huruvida borrhålet slits med tiden borde vara beroende av bergarten. Mjuk bergart = mer slitage men jag har inte hört talas om att borrhålet blivit större i hårda bergarter som gnejs och granit. Kan tänka mig mer slitage i en del sandsten dock men har faktiskt ingen aning.

När en borrbult slits, eller rättare sagt när en borrbult byts ut är det oftast pga av att bulten eller hängaren (ofta båda) är rostiga, eller att bulten och hängare är av en äldre modell som bedöms som mindre säker.

När jag frågade en expert på bultar och skruvar hur länge han trodde att en modern bult av A4-kvalitet skulle hålla i det klimat vi har i Stockholm så sa han: "Ingen vet hur länge de håller eftersom det inte sattes bultar av så hög kvalitet för så länge sedan som dess livslängd borde vara. Jag skulle gissa på 50-100 år, säkert mer."

Var detta ett svar på din fråga eller blev det för mycket utsvävning!?
 
Borrbultar kan hålla väldigt länge, även sådana som är av sämre kvalité än dagens rostfria Petzlbultar.

Jag har genom åren haft förmånen att få studera massor av olika typer av borrade säkringar på stora väggar runt om i världen.

Jag har också tagit bort massor av äldre bultar (30 - 40 år) och ersatt dem med moderna varianter.

Svar på frågan:

30-50år gamla, icke rostfria, och endast 6mm i diameter i rätt grunda (35mm) hål håller bra fortfarande med tanke på förutsättningarna.

Mer än 25år gamla Petzl Longlife (12mm) som jag själv placerat är fortfarande i nyskick.

Min kvalificerade uppskattning är att en modern borrbult i bästa möjliga miljö och klippa kan hålla i minst 250 år...

Peace
 
Du har fått två väldigt kvalificerade svar.

Vill bara lägga till att jag upptäckt att hur fort bultar rostar beror väldigt mycket på vilken klippa de sitter i. Även på granitklippor (riktigt granit, inte typisk svensk total-ignorans-om-vad-som-konstituerar-en-stenart granit) i samma miljö så är det stor skillnad på hur snabbt korrision drabbar bultarna. På Blåberget ser varmgalvade bultar slagna på 80-talet helt fräsha ut (jag har choppat en bult också och vet att åtminstonde den bulten var helt fräsh rakt igenom), på stand på "Halvägs till himmelen" på Offerhällan är de varmgalvade bultarna slagna 2004 redan synligt angripna.

En av huvudanledningarna till att även syrafasta bultar på Railey beach har rostat av på chockerande kort tid är att växtligheten på klipptoppen utsöndrar en syra som regnet spolar med, så att vattnet som rinner ner är frätande. (Källa: Greg Collum)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fraewu Borta länge men nu... Sportklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.