Hur korta kan skidor vara...

Hur korta kan skidor vara och fortfarande fungera att åka skidor på platten med? Min vision är att hitta skidor som man lätt, och utan att hindra kan bära på ryggen då man vandrar, klättrar eller åker skridskor. Helst skulle jag vilja ha mina 180cm skate skidor med mig på ryggen men det blir lite otympligt. Tror ni att det skulle vara möjligt att hitta en skida som är neråt 130 cm och som fortfarande är njutbar att åka skidor på? Har provat sk skredstång vid skridskoåkning men det blir bara som en nödgrej.
Teleskopstavar finns ju, men hopfällbara skidor verkar svårt...
Miniskidor är ju roligt men löjliga att åka på platten med...
Är detta ännu en omöjlig kompromiss??
 
Jag tror att "njutbart" beror mycket på under vilka förhållanden du skall åka skidor? Är det lössnö i skogsteräng så skulle ju ett par korta men breda skidor fungera utmärkt. Men på hårdare underlag med traditionell stakåkning fungerar inte korta skidor specillt bra.
 
185 - 170 - 140

Anders.Appelqvist; sa:
Hur korta kan skidor vara och fortfarande fungera att åka skidor på platten med? Min vision är att hitta skidor som man lätt, och utan att hindra kan bära på ryggen då man vandrar, klättrar eller åker skridskor. Helst skulle jag vilja ha mina 180cm skate skidor med mig på ryggen men det blir lite otympligt. Tror ni att det skulle vara möjligt att hitta en skida som är neråt 130 cm och som fortfarande är njutbar att åka skidor på? Har provat sk skredstång vid skridskoåkning men det blir bara som en nödgrej.
Teleskopstavar finns ju, men hopfällbara skidor verkar svårt...
Miniskidor är ju roligt men löjliga att åka på platten med...
Är detta ännu en omöjlig kompromiss??

Jag har aldrig uplevt det som ett problem att bära mina 185 cm randoneé skidor på ryggen. Sen kan du ju alltid titta på Fischer X-bound i ca 170 cm, eller Salomon Raide skidan som är typ 140 cm, jag vet att dom första Salomon Raide skidorna var värdelösa. men utvecklingen går framåt.

//Micke
 
skido-skate skidor

Hej,
när du skrev att du brukar åka med skate-skidorna dina på ryggen, kom jag ihåg skate-skidorna som skidorienterarna hade för ett par år sen. De var ju jättekorta för att kunna åka i smala skoterspår, nu har de återgått till mer normala skidor för jag tror inte gliden var så bra. Kanske marknaden var något begränsad också...

Men ett par såna borde ju vara smidiga att ha på ryggen vid skridskoåkning o dyl. De var nog ca 140-150cm.

Britta
 
Skidorienteringsskidor! Låter klart intressant. Kollade runt lite på nätet och såg att fischer har ett par skidor dom kallar "pacer skate". Ska vara lättåkta skateskidor. Till en i min viktklass (76kg) rekomenderas en längd på 161cm. Skulle funka! Har tittat lite på Salomon XA Blade också men dom känns inte riktigt seriösa...
 
ifall du ska gå till det extrema, man kan från madshus fabrik i norge beställa skider för sin vikt och längd, att få ett par skider på 150 cm är nog inga problem, särskilt inte på skate sidan,150 cm för 76 kg är nog ingen omöjlighet när det gäller skate, ifall det hade varit klassika skider så hade spannet blivit konstigt och du inte hade fått fäste, så prata med en åteförsäljare för madshus och beställ ett par skider från fabriken, då är det inga problem

det enda är att du måste nog beställa den dyraste modellen(3000kr) det är nog minuset

Go tur

JH
 
Väldigt gammal tråd, men har det hänt nåt på den här fronten? Idag t.ex. Åkte jag skidor några kilometer innan snön blev så tunn att jag kunde lämna dem på en udde och fortsätta på skridskor.
Hade förstås hellre delat skidorna i tre och hängt dem på ryggan så jag inte behövt komma tillbaka samma väg.. Möjligen kan jag göra ett försök själv på ett par billiga skidor men om det finnas nåt färdigt så föredrar jag nog det
 
Väldigt gammal tråd, men har det hänt nåt på den här fronten? Idag t.ex. Åkte jag skidor några kilometer innan snön blev så tunn att jag kunde lämna dem på en udde och fortsätta på skridskor.
Hade förstås hellre delat skidorna i tre och hängt dem på ryggan så jag inte behövt komma tillbaka samma väg.. Möjligen kan jag göra ett försök själv på ett par billiga skidor men om det finnas nåt färdigt så föredrar jag nog det

Det här kanske kan vara något att åtminstone få idéer ifrån.
http://www.freeride.se/video/47652/
 
125cm

Intressant
Jag införskaffade mig ett par Altai Skis - HOK 125 som passar utanför skidspåren.
En blandning av skida och snösko, men med fast monterad stighud blir det inte så mycket glid.
Det är flera år sedan jag stod på ett par skidor och tänkte göra ett litet försök.
Med X-Trace Pivot bindning som naturkompaniet monterat passar dem med alla skodon.
 
Spännande!

Har tittat lite kort på dessa Altai Hok och visst finns ett intresse. Har du åkt någonting på skidan och hur är isåfall dina upplevelser? Ska dessa ses som en skida för enbart åkning vid och nedanför trädgräns eller funkar den även på turer av mer kalfjällskaraktär? Kanske är den längre modellen på 145 cm bättre anpassad för det skiljer fortfarande mycket upp till de rena BC-skidorna på 190-200 cm.

Jag har gått en del kortare turer i fjällen med snöskor och fördelarna är smidigheten i rörig terräng samt att det går att göra i stort sett vilka vägval som helst, det är bara att gå på i fallinje/genom tät björkskog/i väldigt kuperad skogsmiljö. Nackdelarna är uppenbara - det är segt att gå på plattmark efter led eller öppet kalfjäll och det tar tid jämfört med skidor. Med Hok går det kanske att hitta en kompromiss som dels erbjuder skidornas åkmässiga egenskaper till stor del (det handlar ändå främst om att gå på skidorna sett till spannet), dels ger snöskornas fördelar med smidighet och rörelsefrihet.

Återkom gärna med åsikter:)
 
Tilläggas kan göras att jag bor i Småland och därmed består en stor del av turerna på vintern av ospårad terräng i skogsmark. Snöskorna brukar ofta med framgång men kanske finns här ett alternativ som även går att använda praktiskt vid ren gå-på-tur. Spårsystemet får man kanske dock stå över...
 
Altai Hok ser ju rätt justa ut men blir ändå lite för långa för ryggsäcken vid skridskoåkning tror jag och med "fasta stighudar" blir ju glidet obefintligt.

Lutar åt att jag plockar fram sticksågen och dona med diverse gångjärn, låshakar och annat..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
på tunn is Stugtur med korta avstånd Turskidåkning 11
guldtramp vallningsfria+korta hudar Turskidåkning 5
Ainon Fina korta turer/halvdagsturer i fjäll/inland resp kust Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.