Hur kan jag utveckla min åkning?

Hej!

Under förra året utvecklades min åkning, men en del grejer kunde jag inte förstå:

1: I hög fart vill skrodskorna gärna "wobbla", de känns inte stabila.
2: Vill gärna kunna åka fortare/längre?

Vad tror detta kunniga forum kan vara viktigast att förändra med tanke på ovan? Har åkt skridsko i fem år.

Hastighet idag:
Vid soloåkning verkar min maxhastighet vara ca 28 km/h, glansis ingen vind.
Vid åkning i grupp har jag varit med om att snitta 25 km/h i en mil eller mer, utan medvind på bra is.
Jag är med i SSSK och brukar kunna hänga med i grupp 2.

Förutsättningar:
träning ca 2 ggr/vecka á 1 timme, skridsko tillkommer.
åker på fasthäl-skridsko, 55 cm.
kurva 30 meter

Diskussionen här och på andra ställen gör att jag blivit väldigt sugen att prova:
- löshäl
- kortare skena (har 55 cm idag)
- med kortare kurva etc!

Hoppas på många tips!
Fredrik
 
Åkteknik

Fredrik,

Det finns många sätt att utveckla sin åkning på, men skridskoteknik är något som är svårt att hjälpa en person med om man inte ser hur han/hon åker.

Till dina frågor:
"1: I hög fart vill skridskorna gärna "wobbla", de känns inte stabila."

-Jag tror här att ditt problem är att du går ifrån att åka på ytterskär, du kommer över i neutralen, utan en vass egg mot isen har du inget grepp. Jag vet inte vad du åker med för stil, men rent generellt kan man tänka på följande för att få en bra ytterskärskurva:

* Stå rätt på skridskon. Lättare sagt än gjort, hitta din personliga inställning.

* Efter avveckling, avspark, dra hem benet med doppad tå, i en cirkelrörelse, se till att du "smyger" ner skridskon i isen.

* Sätt ner skridskon rakt under dig eller något mer åt "fel" håll. För höger skridsko gäller det att sätta ner den på vänster sida om din "neutral".

* Häng med kroppen. Innan och under nedsättning av höger skridsko, tippa kroppen åt höger. Känsla av att man "sticker iväg" med höger axel åt höger.


Nästa fråga:
"2: Vill gärna kunna åka fortare/längre?"
- Se ovanstående småtipps. För att åka fortare behöver du utveckla tekniken, vilket är mycket svårt på egen hand. Överväg att gå med i en hastighetsklubb, T.ex. http://hem.passagen.se/sodermalms_ik/

Hoppas det är till ngn hjälp!

Bo Gustavsson
http://snabelslash.com/bo
 
tack för dina tips

Hej!


Har tidigare varit inne på din hemsida och kollat på skridskobyggen där. Var det en 606 som det fanns bilder på? Hade en tidigare, rolig båt!

Får intrycket att det är åktekniken jag ska satsa på.

Tack för tipsen!
Fredrik
 
Pjäxan får inte ligga för bak utan i mitten av den raka delen av skenan. Men om du riktigt vill bättra åkningen: lös häl, 45-50cm, bindningen justerat i sid- och längdrikting.
 
frhol; sa:
Under förra året utvecklades min åkning, men en del grejer kunde jag inte förstå:

1: I hög fart vill skridskorna gärna "wobbla", de känns inte stabila.
2: Vill gärna kunna åka fortare/längre?

Ad 1:
När man böjer knäna mer och därmed får ut mer kraft så blir kursstabiliteten hos skridskon mer betydelsefull. Det finns två sätt att öka denna genom att modifiera skridskon.
a) Stå längre fram på skridskon det som sticker ut bakom hälen av glidytan bör vara 8 cm om du har 55 cm skridskor.

b) längre glidyta dvs kortare uppslipning fram.

Vad har du för skridskor? Almgrens har kortare uppslipning fram än Skyllermarks och därför så blir den effektiva glidytan längre.

Dynamisk kursstabiltet åstadkommes genom att köra med "skärande sväng" som Bosse var inne på. Jämför med storslalomskidor de går stabilt i hög fart när du ligger i sväng men vid neutral belastning är skidan instabil. På skridsko ligger du först på ytterskär i glidfasen och frånskjutet sker sedan på innerskär. Ökad kraft och stabiltet får man genom att "stämma" med kroppsvikten som åstadkommes som Bosse beskrev. Åk till Östermalm på skridskoklubbarnas träningstid och kolla in stilen hos hastighetsåkarna.

Ad 2:
Instämmer med de andra inläggen. Satsa på åkteknik samt optimera utrustning. Förslag om det senare hittar du i många av de aktuella trådarna här på långfärdsskridskoforat.

Lycka till Thure
 
tack för dina tips

Hej!

Tack för tipsen! Ska börja med att kolla de 8 cm. En fråga i sammanhanget, ibland framförs att kortare skridsko är snabbare/enklare att åka snabbt på. Är det att anse som en "etablerad sanning" eller "personlig åsikt"?
Efter det blir det teknikträning!

Mvh
Fredrik
 
Ytter/innerskär

Som de andra inläggen redan bekräftat vill jag också understryka vikten av ytterskär/innerskär, i början av skäret ligger trycket på ytterskäret och sen går du snabbt som tusan över på innerskär, blir du stående rakt på skenan så vobblar den ofelbart i högfart på kärnis. För att få ett bra ytterskär måste foten vara sidojusterad, annars är det nog nästan omöjligt att få till ett snyggt avslappnat ytterskär.

Mvh Bertil
 
Skridskons längd

Det här är också en sån här fråga som det inte finns ett (1) svar på.

Säg att du åker på en jämn slät kärnis, eller på bana, då går det antagligen snabbare att åka på en kortare skridsko om du har en teknik som utnyttjar "skärande bågar" alltså, du åker med ytterskär och innerskär som svänger mycket. Har du en teknik som bygger på kraftiga frånskjut och statiska glidfaser är det troligtvis snabbare med en längre skridsko.

På naturis av olika slag får man välja skenans längd efter underlaget. En uppsättning av 2 skridskor klarar man sig bra på. Optimera en höstskridsko och en vårskridsko.

Bo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.