Hur hög är en våg?

Som nybliven kajakägare får man hela tiden nya erfarenheter.
I midsommar helgen var vi ute och paddlade längs gästrikekusten. Vi bodde i en stuga och gjorde dagsturer.
Vår första erfarenhet var hur omväxlande havet är. Det gick från spegelblankt ( bakom öarna ) till rejäla vågor ( när man rundade udden ). Fantastiskt.
Det andra var vågorna och vilken teknik det krävs jämfört med slätt vatten.

Hur stora vågor klarar en kajak ( kajaktist )?
Jag begriper att det är som att fråga hur långt är ett snöre, men jag gör det ändå.
När känns vågorna för stora för er, när backar ni ur/ väljer en annan tur.

Själva har vi inte provat kamraträddning i vågor så de 40 cm vågor som vi paddlade känns stora nog för oss.

Ibasto
 
Hur stora vågor klarar en kajak ( kajaktist )?
Stora!
Dumpande vågor, som bryter ner mot en strand eller ett rev, är en sak. Det har jag bara lite erfarenhet av, lite från Portugal och faktiskt också från Höga Kusten.

Helt vanliga vindrivna vågor på västkusten, över djupt vatten (annars blir det mer av ovanstående sort) är det för mig inga större problem med. De största jag har varit med om är så stora att man inte ser sin medpaddlare om man är i en vågdal. För mig och mina kamrater har det varit helt lugnt.

Men vinden! Den kan jävlas... :) I lördags var det enligt en mätare 13 eller 14 meter/sekund i medelvind och kanske dryga 18 i maxvindar (det var sannolikt ett par snäpp högre vind där just mätaren sitter). Kombinationen piskande vassa krabba vågor och dessa vindar gjorde att jag gav upp. Jag hade helt enkelt problem med att hålla min (felpackade) kajak upp mot vind och vågor. Vågorna i sig hade jag klarat, utan problem. Vinden i sig också. Kombinationen hade funkat för mig om jag hade varit lite piggare (dagen efter midsommar) och om jag hade haft bättre balans i kajakens packning. Det är en av de första gånger jag behöver ge upp som paddlare.
 
Finns inget generellt svar på hur stora vågor man klarar i kajak. Titta på filmerna t.ex. i "This is the sea" serien så förstår du att en duktig paddlare klarar sjö som de flesta inte ens skulle drömma om att gå ut i.

Ett exempel. Nu i midsommarhelgen gick jag från Muskö ut över Mysingen till Nåttarö där vi tillbringade två dagar med att "leka" i havet utanför Nåttarö/Stora Björn. På vägen ut, på Mysingen hade vi då och då sjö så att vi inte såg varandra mellan vågorna och där var den som vanligt kort och krabb d.v.s. det var en ganska besvärlig paddling. Utanför Nåttarö var vågorna högre men jämnare och mjukare, opåverkade av botten och då känns en högre våghöjd inte alls lika besvärlig att paddla i som de mindre men brantare och kortare vågorna på Mysingen.

/Rickard
 
Inte vågor, men vind

I "This is the Sea 3" tror jag det är så finns det ett intressant parti med hur mycket vinden påverkar. Det är när de håller på och rundar Tasmanien. Efter två timmar i motvind i Force 5 (tror det är runt 15-20 m/s) så vänder de tillbaks till startpunkten. Det tar tio minuter i medvind.
 
Överfarter i stark motvind ska man akta sig för att underskatta.

Om överfarten är på mer än nån km så är det ju svårt att bedöma förhållandena innan man är framme. Dessutom är det ju lurigt om man inte riktigt orkar; då blir ju överfarten nästan hur jobbig som helst eftersom man utsätter sig för motvinden så länge. Kan man inte prestera en viss effekt är det ju osäkert om man ens tar sig framåt, och vid motvindspaddling så märks det mycket större skillnad mellan starka och mindre starka kanotister än annars.

Utöver att det är mycket individuellt så beror det förstås både på utrustning och vatten, men det kanske är nånstans strax över 10 m/s som det börjar finnas anledning att tänka sig för (mer än vanligt:))?
 
Begreppet våghöjd i kombination med begreppet vindhastighet är överlag rätt intressant. När man reser med gotlandsfärjan talar de alltid om våghöjd och hur många sekundmeter det blåser. Antalet sekundmeter påverkar ju direkt våghöjden. Min högst ovetenskapliga betraktelse är att när det börjar gå gäss på vågorna så är det sisådär tio sekundmeter. Ju mer vind desto högre vågor. Fast det är väl rätt kanske ett rätt mesigt och uppenbart konstaterande efter omständigheterna?

Jag surfade runt en aning och insåg att begreppet våghöjd var mer komplicerat än jag trodde.
http://www.smhi.se/weather/havsvag/havsvag.htm

I midsommar och nu också f ö är vädret rätt ombytligt, det har blåst, regnat, blåst igen. Medvind var rätt coolt men helt plötsligt upptäcker man att jäklar vad långt ut vi är! Vi låg och plaskade i en vik istället när vi hade paddlat tillbaka. Det blåste femton sekundmeter periodvis och även om det är coolt så är jag fortfarande rätt rädd när det toppar och dalar väl mycket.
 
Jo medvind är coolt tills man ska hem eller plötsligt upptäcker att vågorna är mycket högre där ute.

Våghöjden beror på vindhastigheten, distansen som vågorna kan byggas upp på och vattendjupet. Grunt vatten ger friktion från botten och vågorna bromsas och reser sig. Tidigare pratade man om att ett vattendjup på 7 ggr våghöjden påverkade våglängden.

Googla på Beaufort så hittar ni en del kul bl a nedanstående. Vindspeed i knop kan man grovt halvera så får man vindhastighet i m/s.


Beaufort Wind Scale

One of the first scales to estimate wind speeds and the effects was created by Britain's Admiral Sir Francis Beaufort (1774-1857). He developed the scale in 1805 to help sailors estimate the winds via visual observations. The scale starts with 0 and goes to a force of 12. The Beaufort scale is still used today to estimate wind strengths.

Force Speed Description Specifications for use at sea
(mph) (knots) Specifications for use on land

0 0-1 0-1 Calm
Sea like a mirror.
Calm; smoke rises vertically.

1 1-3 1-3 Light Air
Ripples with the appearance of scales are formed, but without foam crests.
Direction of wind shown by smoke drift, but not by wind vanes.

2 4-7 4-6 Light Breeze
Small wavelets, still short, but more pronounced. Crests have a glassy appearance and do not break.
Wind felt on face; leaves rustle; ordinary vanes moved by wind.

3 8-12 7-10 Gentle Breeze Large wavelets. Crests begin to break. Foam of glassy appearance. Perhaps scattered white horses.
Leaves and small twigs in constant motion; wind extends light flag.

4 13-18 11-16 Moderate Breeze
Small waves, becoming larger; fairly frequent white horses.
Raises dust and loose paper; small branches are moved.

5 19-24 17-21 Fresh Breeze
Moderate waves, taking a more pronounced long form; many white horses are formed.
Small trees in leaf begin to sway; crested wavelets form on inland waters.

6 25-31 22-27 Strong Breeze
Large waves begin to form; the white foam crests are more extensive everywhere.
Large branches in motion; whistling heard in telegraph wires; umbrellas used with difficulty.

7 32-38 28-33 Near Gale
Sea heaps up and white foam from breaking waves begins to be blown in streaks along the direction of the wind.
Whole trees in motion; inconvenience felt when walking against the wind.

8 39-46 34-40 Gale
Moderately high waves of greater length; edges of crests begin to break into spindrift. The foam is blown in well-marked streaks along the direction of the wind.
Breaks twigs off trees; generally impedes progress.

9 47-54 41-47 Severe Gale High waves.
Dense streaks of foam along the direction of the wind. Crests of waves begin to topple, tumble and roll over. Spray may affect visibility
Slight structural damage occurs (chimney-pots and slates removed)

10 55-63 48-55 Storm
Very high waves with long overhanging crests. The resulting foam, in great patches, is blown in dense white streaks along the direction of the wind. On the whole the surface of the sea takes on a white appearance. The tumbling of the sea becomes heavy and shock-like. Visibility affected.
Seldom experienced inland; trees uprooted; considerable structural damage occurs.

11 64-72 56-63 Violent Storm
Exceptionally high waves (small and medium-size ships might be for a time lost to view behind the waves). The sea is completely covered with long white patches of foam lying along the direction of the wind. Everywhere the edges of the wave crests are blown into froth. Visibility affected.
Very rarely experienced; accompanied by wide-spread damage.

12 72-83 64-71 Hurricane
The air is filled with foam and spray. Sea completely white with driving spray; visibility very seriously affected.
see Saffir-Simpson Hurricane Scale
 
Vindvågornas höjd beror på tillväxtsträckan. Nybildade vågor är krabbare än "gamla" vågor. Det sägs att H/L är ca 1/10 för nybildade och sedan klingar det av mot 1/50 eller mer.
När vattendjupet är runt halva våglängden trycks vågorna upp och de börjar bryta.
I och med att vågor kan studdsa och färdas med olika fart blir vågorna oregelbundna. Medelvåghöjden kan vara betydligt lägre en de högsta vågorna.

Det finns tabeller för vindvågor och olika hav. Givetvis är vågorna högre på västkusten än på ostkusten vid lika vindstyrka.
Så det är inte bara vidstyrkan man bör tänka på utan även vilka passager man skall göra. Branta klippor kan ge väldigt besvärlig studsande sjö, grunda passager kan ge brytande sjö, öar kan göra att vind och vågor ändrar riktning etc.

Över 18 m/s är det nästan omöjligt att paddla mot vinden och det blir inte bättre av alla vågdalar man åker upp och ner i.
Över 18 m/s bryter havsvågor ganska rejält även på öppet vatten och man bör räkna med vågkammar som träffar i huvudhöjd.
 
Enligt den där smhi-länken så är våghöjd måttet mellan toppen och botten på vågen om jag förstår det rätt. Vid 18 meter/sekund så är det otrevligt att åka gotlandsfärja (men det är delvis beroende på vindriktningen och de har ändå stabilisatorer. Men vågor vid de meter/sekund ter sig ändå hanterbara vid stranden för att bli alltmer obehagliga längre ut till havs just för att vågorna kan bygga till sig och har en större vattenmängd att utnyttja.
Och jag tror att jag läste någonstans att det började så, man antog vindhastighet genom att titta på vattnet.

Jag har aldrig paddlat på Västkusten, det var tänkt men blev aldrig av och nu lär det dröja innan det blir någon paddling. Min taktik här om det blåser mycket är att hålla mig rätt nära land men här på östkusten och i Mälaren har man ändå tid på sig att söka skydd. Kanske är jag överförsiktigt men jag har gett mig den rätten.Jag tycker att jag får ut mycket av paddlingen ändå.

Är det någon av er som gillar att ge er ut i halvhårt väder och vågsurfa? Min man gillar definitivt utmaningar som jag kan klara mig utan så jag blir kvar på land.
(Jag tänker inte bita huvudet av er som tycker att det är kul ;). Man behöver ju inte sitta mitt på Östersjön när det blåser full storm liksom och har man flytväst och paddlar efter sin förmåga så. Jag håller ju på att återvinna lite självförtroende i vattnet så att vi alls var ute och paddlade i lite stark vind och kom för långt ut, det är fan i mej ett mindre mirakel, må det låta konstigt).

Tillägg:
Finns det någon västkustpaddlare som kan berätta hur den hanterar hastigt omväxlande väder med stark vind?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.