Hur ha lättrörliga fötter med neoprenskor

Ända sedan jag började paddla har jag använt neoprenskor. Har inte funderat så mycket på det, de är varma och sköna, och lite grand tror jag de är mjukare med hälen mot kajaken än utan.

Men i torsdags när jag skulle ut hade jag glömt skorna. Eftersom jag har en torrdräkt har det ingen större betydelse mer än risken att få hål på torrdräkten, så jag satte mig i kajaken och paddlade iväg ändå.

Men det gav mig en tankeställare. I alla instruktioner om paddling står det att man skall sträcka på benet på den sidan man paddlar. Så det har jag anammat, men skall sanningen fram rör jag inte så mycket på fötterna (neoprenskorna gör att de går väldigt strävt mot kajaken). Men utan skor, med strumpan från en torrdräkt, så var det hur lätt osm helst.

Hur gör ni andra? Sprajar Ni neoprenskorna ellr kajaken med något som gör att det blir mindre friktion?

--- Mats ---
 
Inte en chans att jag skulle kunna röra på fötterna. Jag har ju fasta neoprenestövlar på torrdräkten med riktig sula så här finns inte mycket utrymme alls. Jag har tom. varit tvungen att ta bort plastbiten som ska vara nån sorts fikabord-kartställ inuti sittbrunnen av säkerhetsskäl för att inte fastna vid ev. wet exit. Sen har jag ju storlek 44-45 också på fötterna.
 
Men det gav mig en tankeställare. I alla instruktioner om paddling står det att man skall sträcka på benet på den sidan man paddlar. Så det har jag anammat, men skall sanningen fram rör jag inte så mycket på fötterna (neoprenskorna gör att de går väldigt strävt mot kajaken). Men utan skor, med strumpan från en torrdräkt, så var det hur lätt osm helst.

Hur gör ni andra? Sprajar Ni neoprenskorna ellr kajaken med något som gör att det blir mindre friktion?

--- Mats ---

Jo som du säger tar man stöd(trycker emot) med foten på den sidan du sätter i paddeln för att få mer kraft i draget! Men har aldrig märkt att det skulle bli sämre av att jag har något på fötterna mer än kanske kännslan ;)

/Janne
 
Fikabord?

Inte en chans att jag skulle kunna röra på fötterna. Jag har ju fasta neoprenestövlar på torrdräkten med riktig sula så här finns inte mycket utrymme alls. Jag har tom. varit tvungen att ta bort plastbiten som ska vara nån sorts fikabord-kartställ inuti sittbrunnen av säkerhetsskäl för att inte fastna vid ev. wet exit. Sen har jag ju storlek 44-45 också på fötterna.
Det lät mysigt med ett fikabord!
 
I alla instruktioner om paddling står det att man skall sträcka på benet på den sidan man paddlar. Så det har jag anammat, men skall sanningen fram rör jag inte så mycket på fötterna (neoprenskorna gör att de går väldigt strävt mot kajaken). Men utan skor, med strumpan från en torrdräkt, så var det hur lätt osm helst.

Hur gör ni andra? Sprajar Ni neoprenskorna ellr kajaken med något som gör att det blir mindre friktion?
--- Mats ---

Det måste vara utförliga instruktioner du läst. Några referenser? De vill jag läsa.
 
Du har inte något överblivet ryggstödsbord från ett flygplan som du kan montera på V10:an ;-)

Bara att fälla bakåt när man satt sig och sjökortet hamnar då på lagom avstånd för läsglasögonen.
Nej faktiskt inte. Jag vet inte ens hur ett sånt ser ut eftersom jag aldrig flugit, och aldrig kommer att göra det heller.

Allt som inte behövs för paddlandet skrotas direkt, och fikar gör man på nån liten ö som man också passar på att undersöka. Där kan man dyka också ifall man hittar nåt intressant.



*vadå, har inte ALLA dykargrejer i kajakerna?*
 
Ryan

Du har inte något överblivet ryggstödsbord från ett flygplan som du kan montera på V10:an ;-)

Bara att fälla bakåt när man satt sig och sjökortet hamnar då på lagom avstånd för läsglasögonen.

Får väl rycka ett från en 737:a när jag går förbi...

Också förstått att rumpan ska rotera... men den sitter väl tight...
 
Också förstått att rumpan ska rotera...
Jaaa... för ett av skälen till att trycka ifrån med benen lär väl (?) vara att faktiskt rotera bäckenet för att också med benkraft få fart på kajaken.

Fråga till de lärde: Om man inte roterar bäckenet i sätet, är det då överhuvudtaget någon mening med att trycka ifrån med benen (så att de omväxlande sträcks och böjs)?
 
Fråga till de lärde: Om man inte roterar bäckenet i sätet, är det då överhuvudtaget någon mening med att trycka ifrån med benen (så att de omväxlande sträcks och böjs)?

Ja och nej. (Enligt min erfarenhet) så är det en stor vinst i att ta spjärn från tårna vid paddeltaget. Men om bäckenet är fixerat pga. ett dåligt placerat ryggstöd, så behöver man inte lägga så mycket vikt vid att sträcka ut benet. Men kraften skall finnas där, den är ett mothåll så att resten av ryggen kan arbeta på ett korrekt sätt i vridningen.

Av detta följer att ryggstöd i kajaker helst skall sitta så långt bak att de inte hindrar att man roterar bäckenet, om man är ute efter att kunna lägga stor kraft i paddeltaget.

(Ovanstående gäller "klassisk" havskajak/motions-paddling. För grönslandspaddlar och kajaker, samt forskajaker så är det en lite annan historia.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.