Hur göra flugtafsar?

Som nybörjare är det ju alltid av intresse att lära sig nya saker, så vad jag vill veta är hur man gör egna tafsar.

Vad använder man för material?
Fördelar och nackdelar med "vanliga"?
Era egna tankar och åsikter.
Varför inte köpa en färdig tafs och helt enkelt byta ut enbart spetsen när den börjar bli sliten?
 
Inte krångla till det i onödan...

Tja!
Tycker inte att du skall ge dig på att göra egna tafsar, mycket bättre att köpa färdiga. För att få en väl fungerande egengjord tafs behöver du en hel del skarvar, de gör att vattenytan störs och det trasslar dessutom mer.
Så köp en färdigtaperad, skarva sedan på en sk slitdel på ca 50-60cm, och därefter en tafsspets på uppemot metern. Ett exempel... Köp en taperad tafs med 0,25 i spetsen. Skarva på slitdelen med 0,22 eller 0,20, därefter en spets på 0,18 eller 0,16. Fungerar utmärkt.
Om du kan hantera en lång tafs (uppemot 2 spölängder) så rekommenderar jag LOOP Multitafsar, de enda tafsarna på marknaden vad jag vet som är riktigt genomtänkta...

/Jojje
 
Ehhh...

jag har ju hållit på ett tag men jag har nog (?) en hel del problem med att hantera en tafs som är uppemot 2 spölängder...men jag med min relativt ringa erfarenhet(?) skulle rekommendera Herr Karlsson att köpa en flätad (flytande)tafs, gärna med öglor i varsin ände, och sedan köpa ett antal spolar, med vad man brukar kalla spetsmaterial, och använda detta.

För mig så har alltid spetsdelen på mina (uteslutande)flätade tafsar med sitt tillhörande spetsmaterial varit slitdelen...nån "mellandel" alá Herr Jojje har jag aldrig brukat.

Liten klarifiering, flätad tafs innebär inte i detta fall att du (Herr Karlsson) skall sitta och fläta ihop nåt själv, dessa tingestar finns att köpa färdiga...lite finurlig sökning kan nog klargöra mer i ämnet.

/Anders B
 
Kolla in den här sidan för lite allmän info:

[ http://w1.650.telia.com/~u65003470/flugbindning/knutar.htm ]

Samt den här lite mer ingående:

[ http://www.rackelhanen.se/swe/1149.htm ]

Personligen blandar jag de flesta tafsfilosofier baserat på erfarenhet humör och tillgång, Oftast så använder jag en behandlad himmaknuten tafs vid ytfiske och en sjunkande polytafs vid bottenfiske. Idag så kör jag nästan allt laxfiske med polytafs med lopar och bytbara spetsar.. Men det händer att jag köper fintafsar oxå...

egentligen vill jag få något sagt men det kommer inget ur mig... Jooo, en av anledningarna till att jag gill handknutna tafsar är inte fisketekiskt utan rent avkopplingsmässigt, jag gillar att sitta med en kopp kaffe och knyta några tafsar innan jag går ner i vattnet... Skulle jag å andra sidan ha en riktigt dålig dag så vill jag nog fanken ha ett par köpe i reserv.

Nog svammlat för mig!!
 
tafsar

Jag personligen binder aldrig hela egna tafsar, nackdelarna har redan tagits upp här. Däremot brukar jag köpa 7 1/2 fots monofila taperade tafsar med 2x i spetsen för att sedan binda på ca. en meter 3x och ytterligare ca. en halvmeter 4x eller 5x beroende på förhållanden. Om det sen blåser upp lite kan man helt sonika kapa bort spetsdelen och ha en kortare (ca. 10 fot) 3x tafs vilket är lite lättare att hantera i vinden.

Jag brukar inte vara så kräsen när jag köper de taperade tafsarna, det är inte där som slitaget sker. Spetsmaterialet brukar jag köpa stroft, men i år köpte jag på rekommendation en sort som heter frohair, det har funkat helt OK.

Jo, en sak till.
Om du är nybörjare, vilket du skrev att du är så skulle jag rekommendera att minska på alla moment som kan störa "fiskeupplevelsen", eftersom jag kommer ihåg själv att jag tyckte det var tillräckligt med grejer ändå att hålla reda på. :)
Se bara till att grejerna funkar och att ha kul och koppla av. Förenkla, förenkla, förenkla...

[Ändrat av TekWiz 2003-07-28 kl 10:24]
 
Re: tafsar

TekWiz; sa:
Se bara till att grejerna funkar och att ha kul och koppla av. Förenkla, förenkla, förenkla...

Skall man verkligen rationalisera och förenkla flugfisket? Är inte en del av charmen de långa vinterkvällarna vid bindstädet, de långa insmygningarna(krypningar) till vattnet? Kanske man skall låta vissa saker vara omständiga och lite komplicerade, det är väl det som rensar huvudet...
 
Off topic

FJS90/91; sa:
TekWiz; sa:
Se bara till att grejerna funkar och att ha kul och koppla av. Förenkla, förenkla, förenkla...

Skall man verkligen rationalisera och förenkla flugfisket? Är inte en del av charmen de långa vinterkvällarna vid bindstädet, de långa insmygningarna(krypningar) till vattnet? Kanske man skall låta vissa saker vara omständiga och lite komplicerade, det är väl det som rensar huvudet...

Du har helt rätt i att vissa saker kan vara lite omständliga och det är inget fel med det.
Det jag ville poängtera var att i början av flugfiskekarriären är det tillräckligt mycket saker ändå att hålla reda på utan att man behöver skapa sig fler saker som kan bli fel och irritera.
Jag vill personligen koncentrera mig på flugans presentation och drift. Kast, vadning, krypning tafssträckning och liknande är bara medel för att nå målet.
Om man har problem att få tafsen att sträcka när man kastar 25+ meter så kanske man snarare ska ändra sin fiskestil än att försöka ändra sin kastteknik, spö eller lintapering. Tids nog kan man kasta 25 meter och upptäcker då att man inte behöver det.

Så, min poäng bland allt svammel är att man som nybörjare inte ska behöva känna en press att behärska alla moment inom flugfisket och behöver alla prylar. Med spö, rulle, flytlina, taperad tafs, spetsmaterial, E12, superpuppa, blackgnat och myra klarar man en hel fiskesommar i svenska fjällen.
 
Men frågan var:

"Som nybörjare är det ju alltid av intresse att lära sig nya saker, så vad jag vill veta är hur man gör egna tafsar."

Men det e inget å tjafsa om, det e bara bra att få många synvinklar på saker å ting, jag tror inte att någon av oss binder en klinka på samma sätt å ingen e väl fel så länge man får fisk!!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.