Hur gör ni?

Till sommaren så blir det en tripp till Arjeplog där jag och 3 till ska vandra/fiska. Detta är våran första "riktiga" vandring och när jag sitter och planerar så kommer det upp en del frågor!!

Det är så att i bor i Gbg och det är ju en bit till Arjeplog. Den störta frågan är hur vi kommer dit! Och då undrar jag hur ni gör? Tar ni bilen 120 mil och parkerar den på något lämpligt ställe? Eller tar ni tåg/flyg och sen lokala bussar?

Mvh Patrik
 
Till sommaren så blir det en tripp till Arjeplog där jag och 3 till ska vandra/fiska. Detta är våran första "riktiga" vandring och när jag sitter och planerar så kommer det upp en del frågor!!

Det är så att i bor i Gbg och det är ju en bit till Arjeplog. Den störta frågan är hur vi kommer dit! Och då undrar jag hur ni gör? Tar ni bilen 120 mil och parkerar den på något lämpligt ställe? Eller tar ni tåg/flyg och sen lokala bussar?
Ja, tåg och sedan länsbussarna. I Arjeplogsfjällen är det väl Silverexpressen mot Bodø som gäller.

Fast nu när SJ ska börja kräva pass på tågen så känns det inte så attraktivt längre.
 
Ja, tåg och sedan länsbussarna. I Arjeplogsfjällen är det väl Silverexpressen mot Bodø som gäller.

Fast nu när SJ ska börja kräva pass på tågen så känns det inte så attraktivt längre.

Jasså ska dom ha pass? Okej, det får man nog ta och leva med.. Har du själv vart i Arjeplog larsl?
 
Det är ju inte direkt superbra med transportmöjligheter till Arjeplogsfjällen. Det enda alternativet är väl som sagt var Silverexpressen dvs busslinjen som går mellan Skellefteå och Bodö. Fördelen med den bussen är att det brukar gå att kliva av var man vill längs vägen.

Jag vet inte var i Arjeplogsfjällen ni ska men om ni ska ha väg 95 som utgångspunkt så funkar det med Silverexpressen. Om ni däremot ska utgå från tex Adolfström så måste ni kolla om det går bussar från Arjeplog till Adolfström.

Från Göteborg är det väl enklast med tåg och då kliver ni antingen av i Bastuträsk eller Jörn för vidare transport med Silverexpressen. Jag är inte säker vilken väg bussen går men det kan ni kolla med Länstrafiken i Västerbotten eller Norrbotten.

Lycka till i alla fall!
 
Tveklöst tåg och buss. Bekvämt och effektivt. Du sparar också energi genom att slippa köra 120 mil.

Trots att det är norrlands inland tycker jag det funkar rätt bra med kollektivtrafike.
 
Sök på t.ex http://www.samtrafiken.se/Resplus eller SJ:s hemsida så får du hela resvägen med alla byten. Länstrafiken brukar sega med att göra klart med sina turer inför sommaren (tiderna brukar inte ändras från en sommar till annan, men kan göra det), och lokalbussarna tajmar inte alltid länstrafikens bussar så det kan bli en del väntan ibland. Men för det mesta flyter det på hyfsat. Lite pusslande.

Raskesven
 
Sedan 1995 har jag åkt ett 50 tal tur och returresor med tåg mellan Skåne och Norrbotten och har upplevt förändringarna från SJ till tågkompaniet, vidare till Connex/Veolia och nu tillbaka till SJ. Sedan SJ tog över igen har de höjt priserna rätt ordentligt och jag upplever att servicen har försämrats på norrlandståget; i somras saknades det restaurangvagn när jag åkte upp från Stockholm och köper man biljett på tåget så har de börjat ta ut en rätt saftig extraavgift.
I fredags åkte jag ner till Stockholm och då flög jag och det var inte bara på grund av tidsvinsten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.