Hur framkallar man svartvita filmer?

Jag skulle vilja lära mig att själv framkalla svartvita filmer. Vad behöver man, hur gör man? Tacksam för all hjälp jag kan få.. :p
 
Lättast är att lämna in dem till din lokala fotohandlare... :) Kopieringen från negativ till papper däremot är ju det som är kul och skapa möjligheterna att mixtra lite mer.

http://www.fotosidan.se är ju en ypperlig start för den intresserade!
 
För framkallningen behöver du en framkallningsdosa, en termometer, en klocka och kemikalier. Det finns billiga set på tex Clas Ohlsson som innehåller det du behöver för att komma igång. Det är inga high-tech prylar så man behöver inte köpa en märkes-dosa i början.
Själva proceduren är att man:
1. snurrar upp filmen på framkallningsdosans spiral. Detta måste ske helt i mörker.
2. häller i framkallare, tex D-76 eller Acutol (finns flera olika). Agiterar (rör på dosan) en halvminut och sen ungefär var 30s.
3. häller ut framkallaren när framkallningstiden är över (beror på film, framkallare och spädning av denna samt om man vill ha tätare eller tunnare negativ). Framkallaren ska inte hällas ut i slasken utan tas om hand.
4. man tillsätter stopvätskan (ätticksyra)
5. Häller ut den efter ca 1min
6. tillsätter fixermedel
7. när filmen fixerats häller man ut det och sköljer sen filmen i ca 18gradigt vatten i 30-40 min. Ev kan sköljmedel tillsättas.
8. man hänger upp filmen på torkning

Grunderna i att framkalla en svartvit film är inte särskilt svårt. Det gäller bara att hålla reda på tider och temperatur. Sen finns det ju olika framkallare med olika egenskaper och spädning, men grunderna är som sagt lätta att lära. Mitt tips är att köpa eller låna en bok om grundläggande mörkrumsteknik eller be nån som kan visa.
 
1. Framkallningsvätska
2. Ett mörkt rum
----------------------------
Nu har du negativ...
----------------------------
3. Ett rum med röd eller grön lampa (beroende på papper)
4. Fotopapper
5. Kopieringsmaskin (belysning)
6. Fixeringsvätska
7. Vatten
8. Klädnypor och klädsträck
 
RE:

Tack! :) Men vet du hur man gör när man framkallar alldeles sj, från negativen. Vad behöver man osv? (tänker på olika typer av vätskor o så) MVH Emilia
 

avslutad210712

Gäst
Re: RE:

Smilegal; sa:
Tack! :) Men vet du hur man gör när man framkallar alldeles sj, från negativen. Vad behöver man osv? (tänker på olika typer av vätskor o så) MVH Emilia

Om du menar att framkalla negativen själv så är det just det som beskrivs ovan. Men du kanske menar att göra förstoringar från negativen? Även om det är rätt enkelt så skulle jag nog föreslå att du köper/lånar en bok i ämnet eller varför inte gå med i någon lokal fotoklubb.
 
Kopiering av svartvita bilder i mörkrum

Du behöver en mörk skrubb med plats för förstoringsapparat framkallningsbalja stoppbadsbalja och fixbalja. I skrubben röd belysning när du förstorar ock framkallar kopiorna. Gärna en vask med rinnande vatten för sköljningen också men sköljningen kan ske i ett belyst rum.

Det är roligt att göra bilder själv men datatekniken har nästan tagit över mörkrummet numera.

Thure
 
Hur har det gått med framkallandet?
Är lite nyfiken..(står själv i mörkrummet en hel del).
Hör av dig om du vill fråga något..

//marie
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.