Hur får ni ut fukten ur er Platypus?

Hej på er!

Alltid när jag använt min Platypus är det samma sak, hur fasiken får jag smidigast ut sista dropparna (se bifogad bild)? Har ni några tips?

Tack!
 

Bilagor

  • IMG_3253.jpg
    IMG_3253.jpg
    76 KB · Visningar: 778
Jag brukar göra följande:

  • Först pressa ut så mycket vatten(droppar) som möjligt genom att pressa ihop sidorna på den så mycket som möjligt och med händerna föra vattnet framåt från botten mot pipen.
  • Sedan hålla i den ände som inte har pipen och "centrifugera" (skaka och slänga med den) så att så mycket kvarvarande vatten som möjligt lämnar den eller åtminstone hamnar så nära pipen som möjligt.
  • Sedan föra in lite hushållspapper genom pipen som får suga upp så mycket kvarvarande vatten som möjligt.
  • Sedan avsluta med att låta den självtorka i några dagar i lufttemperatur med öppen pip. Man måste då försöka få den att inte "klibba ihop" utan låta sidorna vara luftigt åtskilda (vilket kan vara lättare sagt än gjort, men det går).

Det brukar fungera bra.

/Birger
 
Senast ändrad:
Det finns en grej som ser ut som en ballongvisp som håller isär den inuti på så sätt torkar den helt på insidan.

globetrotter hade min.

go tur
 
Häll och skaka ut så mycket det går. Sedan får det sista avdunsta - varmt och tänk på att det måste vara öppen kork och öpnningen uppåt - vatten som avdusntart försvinner uppåt - ligger den på sidan kondenserar vätskan på innerväggen och stannar i flaskan.

Det tar dagar u rumstemp att få helt torrt.

/Patrik
 
Har den en hel öppning längs övre kortsidan?

I så fall är den lika som min. Den hänger jag på torkstället. Tar.ena öppningskanten och fäster med en klädnypa på en tråd och andra kanten på en tråd bort. På så vis hålls min påse av märke jag inte kommer ihåg nu öppen och.några dagar senare är den torr. Utan att pyssla med de sista dropparna eller andra procedurer. Har aldrig haft problem med dålig lukt.
 
21-693-20090213150216.jpg


Vet inte om den går in genom hålet på din påse men jag brukar använda en sådan här.
Det är till att ge massage till hårbotten ;)
 
Jag har ingen Platypus men med andra typer av vattenpåsar så ser jag till att sista sköljningen är med nåt desinficerande (vatten med lite klorin eller så sköljer jag med Star San). Då är det ingen fara att det är lite fukt kvar.

Sen är uppblåsningen bra om den är så styv att den håller formen.
 
Haft liknande som gått att torka med hårtork, max blås men inte så hett att du bränner dig. Om den vecklas upp av trycket eller kan hållas uppvecklad så funkar det annars är det nog lönlöst.
 
Jag har en bekant som tänker ofta utanför boxen. Vi tog en wirre ihop och jag tog upp ämnet då jag visste att han gillar mindre vattenpåsar.

Enkelt sa han, en halv grötsticka, håller isär påsen och står vid sidan om hålet inne i påsen.
Han hade en knippe halva grötstickor. Smart och gratis. Sätter man en bit persiennlina i den kan man dra ut den utan bekymmer och hänga dem att torka med. Torksticka V2.

Blompinne, 12 mm rundstav bör fungera likaledes.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.