Hur bulta?

Vad göra när man bor i en totalt bultlös kommun och har börjat tröttna på topprep?

Vad krävs för utrustning för att sätta bultar och var kan man lära sig hur det går till?

/Micke
 
Kilar?

tomc; sa:
lär sig att klättra med kilar !

Varsågod, du får gärna klättra med kilar på vår hemklippa. Den är ca 15 meter hög o 30 meter lång. På ett ställe ca 8 meter upp kan man få i en Friend med felaktig placering som troligen inte tål ett fall. Resten av klippan är kompakt.

Kolla på http://www.northstar.se och http://www.sportsnet.se Personalen på Northstar är kunnig, passa på att fråga.

Glöm inte att kolla med markägaren innan du sopar och bultar. Ta och topprepa din nya led ett par gånger innan, så du vet var bultarna ska sitta. Sitter bulten mitt i cruxet så blir det jobbigt.
 
Varför bulta?

Hej ni där!

Jag förstår inte riktigt varför man måste bulta när man tröttnat på topprep. Jag tycker nu följande:

Topprep är utmärkt av flera skäl; det är t.ex. säkrare och ger koncentration på själva klättringen.

Om en vägg är kompakt men kan klättras med topprep tycker jag inte det är motiverat med bultar.

En led som inte kan topprepas för att den innehåller en bökig travers eller dylikt kan få bultar.

En kilsäkrad led med ett dåligt säkrat parti kan få bultar på den delen för att undvika långt alternativt markfall.

/Örjan :-D
 
Ingen kil tack.

Kil är inget som lockar alls för närvarande. Dels pga bristande kunskap, dels pga för mycket utrustning att släpa på.

Personligen tycker jag att en bultad led är roligaste sättet att klättra på.

Passar på att tacka för resterande tips.

/Micke
 
Ang bristande kunskap/ork

Bra att du avstår från att klättra på kil om du känner att du inte har tillräckligt med kunskaper för det. Synd att du inte orkar släpa på prylarna. ;)

För att bulta krävs det dessvärre en hel del släpande också och dessutom kunskap (som du efterfrågade i första inlägget). En av kunskaperna som krävs, tycker jag, är att man kan klättra på kil så man vet var det behövs bultas och var det faktiskt inte behövs.

Jag är av den bestämda uppfattningen att går det att leda och säkra på annat sätt så ska det inte bultas där. Vissa repor på blanka klippan går inte att säkra utan bultning och visst ska det då få finnas bult men att slentrianbulta en hel led där det faktiskt på delar av leden går att säkra med kilar/friends tycker jag är fel. Därför kunskapsbehovet av att kunna klättra på kil.

Detta är ju som framgår min uppfattning och det finns andra som tycker annorlunda. Problemet med bultar är att de sitter ju kvar där de en gång borrats in och bör därför användas med sparsamhet och eftertanke.

Om du vill läsa om vad andra tycker om bultning så kan du kika på den här diskussionen som fördes för ett tag sedan.

Tjo
/H
 
Lite förklaring kanske...

Jag kanske borde förklarat mig mer från början. Jag visste inte att det här var ett så hett diskussionsämne som det verkar vara.

Det är som så att vi är en nystartad klätterklubb i falkenberg och vi har fått tag i ett gammalt stenbrott som vi tänkt ha som ett komplement till vår minimala inomhusvägg.

Vad vi vill där är att ha möjlighet att klättra såväl med topprep som att klättra på bult och i förlängningen även att klättra med kil (ännu så länge bristande kunskap i klubben).

Det känns som ett naturligt steg att lära sig ledklättra på bult innan man ger sig i kast med kilar. Vi har yngre medlemmar att tänka på och en väl underhållen bult borde väl ändå vara säkrare än att lära dem att kila det första de gör...

Hoppas att jag förtydligat mitt inlägg lite. Frågan kvarstår dock.
Är det någon som kan ge mig en liten startlista på vad som krävs för att bulta och kanske något tips på någon person eller klubb som är duktig på det här, helst på västkusten?

Rolig diskussion det här förövrigt.

/Micke
 
Stenbrott...

Är det det lilla stenbrottet i Skrea du syftar på eller är det ngt annat? I så fall var?

Jag har klättrat lite i brottet i Skrea, och kan väl säga att det är ingen bra ide att utöka klättringen där. Klippan är rutten! Ett grepp som håller bra en månad får man i handen nästa... Jag upplevde detta då ett ca 30*50 cm stort flak lossnade och höll på att träffa min säkringsman! Som "tur" var landade det på repet och slog av det ca 10 m från änden *snyft*.

Nu var ju detta för några år sedan, men jag antar att förhållandena är desamma fortfarande...

Halmstad klätterklubb har väl lite bultar för övrigt.
 
Göteborgs klätterklubb

...borde kunna hjälpa dig. De har en "bultkommitté" som ser till att underhålla de befintliga bultar och de kanske har ett finger med i spelet att sätta nya bultar också.

På deras kontaktsida http://www.gbgkk.nu/kontakt.html hittar du telefonnummer till folket i bultkommittén.

Ett kärt ämne, javisst !!! ;)
/H
 
Re: Stenbrott...

Bee; sa:
Är det det lilla stenbrottet i Skrea du syftar på eller är det ngt annat? I så fall var?

Jodå, det är stenbrottet i Skrea jag menade. Jag har varit där och klättrat ett par gånger under senaste året bara. I den västraste delen av brottet är där en lodrät, rätt så slät, vägg med 4-5 sprickor i. Denna bit verkar rätt så solid, resten är inte så mycket att ha som du säger.

Vet inte om detta är mest lämpliga stället, men det är ju inte direkt översållat med bergvägg i falkenbergs kommun tyvärr.

Det är en jobbig kommun att klättra i överhuvudtaget just nu, lusthuset ska ju förmodligen läggas ner och vi (falkenbergs klätterklubb) har ingen aning om vi får vara kvar där eller var vi ska ta vägen annars. Väggen vi har är ju dessutom minst sagt oinspirerande!

Så därför letar vi efter fler möjligheter att kunna ha kvar våra medlemmar och förhoppningsvis kunna ta in fler. Det finns nog gott om intresserade ungdomar/barn (och vuxna) om man letar lite. Men som det ser ut idag finns det inte mycket plats för utvidgning av klubben.


/Micke
 
kompleterande lärning

En fundering in i debatten.
är själv en förhatlig topklättrare ;) av ekonomisk och kunskaps mässiga skäl.
men också eftersom det påverkar klätringen minst så länge man kan klättra någorlunda i linje.
men nu till min fundering.
borde det inte vara en bra övning att testa kilning på en bultad led eftersom man då kan dubbelsäkra och verkligen testa om man satte säkringen bra någon dm högre praktiska prövningar kan ju inte skada även om man bör ha en hel del teori och kunna sin fysikaliska lagar.
mvh
från en amatör som funderar
 
bultleder

Var har du tröttnat på topprep?Inomhus kan jag tänka mig. Lär dig klättra som förste man och se att det det finns många turer att göra i Sverige.
Det finns inget mer tillfredställande som klättrare att leda en en bra tur när man känner att man gjort det galant , samt att få säkra efterföljande på turen.
Bultade leder är ett bra sätt att träna på, men riktig klättring är det inte! i mitt tycke skall man alltid leda en tur ,följa med som andre man eller tredje , ta ur säkringara ,känna förste mannens val (kan vara nog så svårt)
Jag är förespråkar ledade turer just för att man får uppleva riktig klättring.
/Bosse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Fritt fram att bulta? Sportklättring 3
Mike C Etiken för att bulta variationer? Sportklättring 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.