Hur bra är tricams?

Tjena!

Funderar på att lära mig lägga tricams, ni vet CAMPs aktiva kilar. Känns vettigt att vidga sin verktygslåda lite. Och kul, kanske?

Men man ser dem sällan på klippan i Sverige. Nån som vill dela med sig av erfarenheter?

John
 
Jag köpte två när jag såg dem i en liten klätterbutik i närheten av Montserrat. De jag köpte var 5.0 och 6.0. Jag hadde inte sett så stora så jag köpte dem mest på skoj. Jag har alltså inte lekt med de små, och vad jag vet så är den rosa 0.5 den mest uppskattade i USA.

De stora är lite meckiga att placera då det är viktigt att de är satta med tanke på dragriktningen. Har man dem i aktivt läge så är slingan fäst längst upp och jag antar att om den är placerad lite snett så kommer man att dra ut den genom rotation vid ett fall. Den bästa placeringen är där man kan placera den vassa spetsen på en liten list eller i en liten grop. Man lär sig se var de kan tänkas passa allt eftersom, precis med allt annat. Jag har placerat dem i passiv läge endast någon enstaka gång, men då kändes den riktigt bomber.

En annan nackdel är att de kan lossna väldigt lätt vid repdrag när man klättrar över dem. Ibland kan man rycka åt dem så att de sitter fast, men ofta så är de mycket känsliga för repdrag.

En kul sak med de större är att man kan stacka dem. Det har jag gjort ett par gånger, men jag skulle inte vilja falltesta det hela utan att ha en bra säkring direkt under.

Skulle jag behöva välja mellan hexor eller stora tri cams så väljer jag stora tri cams helt klart. De känns mera användbara och har störra expansionsområde. Jag funderade på att köpa några små men jag har redan så mycket smått så jag avstår så länge.
 
Jag har rosa, röd och brun. Jag har inte använt dom på två år. De är bökigare att sätta i aktivt läge och de floppar lätt för repdrag.
I vissa fall, i små pockets/runda hål sitter de bättre än friends men det har jag bara upplevt på Mallorca. Jag har någon enstaka gång använt dom vid standplatsbygge där det hela tiden ligger belastning på och det funkar.

Vill du köpa?
 
Många nackdelar låter det som. Har det att göra med att vi har andra formationer och bergarter än vad som är optimalt för tricams? Eller är det bara övning och envishet som krävs? För hey, de säljer ju grejerna trots allt. På en del amerikanska forum är folk tokiga i tricams...
 
Jag köpte nyligen rosa, röd, brun och blå och har hittills provat dem från marknivå eftersom de är litet speciella.

Dom excellerar i grunda flärande horisontella sprickor/håligheter och det kan kännas som ett specialområde, men det som fick mig att slå till (förutom den självklara G.A.S-attacken) är att de funkar som kilar också - om man vill dubblera en mängd av kilknippet kan man lika gärna göra det med tricams och få ett mångsidigare rack.

Om man sätter dem horisontellt, och faller på dem, så kröker man inte ett kamskaft heller.

Men som med all utrustning så måste man ju lära sig grejerna.
 
Hej John!
Vill du få lite hands on tips vad det gäller tricams tycker jag du ska ta en klätterdag med radarparet Henrik och Erik (läkarna) i gbg.
Dom har bestämt sig för att få tricams att leva vidare och har alltid några på selen.
Till och med när vi var i indian creek hade dom med sig tricams ut till klippan.
Det ska tydligen finnas en relativt ny led i utbytrakten som har ett parti som endast går att säkra med en stor tricam.
Jag har inte någon större erfarenhet av tricams men känner att dom har sina fördelar tillsammans med hexorna i isiga förhållanden när rörliga delar i har lätt att frysa.
 
tricams är riktigt trevliga prylar, dom passar på en massa ställen där ingenting annat kan passa, i vissa lägen passar dom till och med i juggar. Att dom kan användas på vintern är definitivt ett plus.

Engelsmännen gillar dom, speciellt den rosa ofta passar i borrhålen i stenbrotten. Föräng dom bara med en slinga så är det mindre risk att dom ramlar ut.
 
Jag brukar klättra med svart, rosa, röd och brun tricam, (ibland även blå). Eftersom de dubblerar som passiva kilar så behöver jag ofta inte ta med kilar större än storlek 6. De fungerar också som dubbletter för små och medelstora kammar om man skulle få slut på dem. Oftast använder jag dem dock till udda placeringar tex pockets, sprickor där kammar är för breda (tricams är t.o.m. smalare än TCU:s) eller sprickor som är för grunda för kammar. I horisontella sprickor är de riktigt bra eftersom de sitter bra på plats och inte böjs vid ett fall som kammar kan göra. På vintern funkar de bättre än kammar i isiga sprickor. Deras mångsidighet och låga vikt gör att de är värda att överväga för alpinister. Nackdelarna är många (funkar dåligt i flarande sprickor, sitter ofta sämre fast än kammar, bökiga att rensa, pilliga att sätta, går inte att skjuta framför sig som kammar), men eftersom de väger mindre än kilar av motsvarande storlek så tycker jag de är värda att släpa på. prova att byta ut dina stora kilar mot motsvarande tricams. Hur ofta behöver man egentligen stora kilar? Ofta passar en liten kamsäkring eller tricam där en stor kil skulle passat. De medelstora tricamsen (större än blå) tycker jag är för tunga, och när de når en rimlig vikt igen (orange och gul, som har en helt annan konstruktion med skelettdesign istället för att vara helgjutna) så tycker jag att de är för instabila. De små sitter bättre på plats än de stora. Dock kan det vara värt att köpa ett par stora (#5-7) om man befinner sig i USA och hittar dem begagnade (finns ofta för runt 5-7 dollar i klätteraffärer och går att slinga om), eftersom man då får några billiga dubletter till sina dyra stora kammar ( som man kanske inte vill köpa fler av i första taget bara för de få leder där de krävs)
 
Tricam är en pryl som kan fungera hyfsat som lite alltmöjligt. Den kan ibland ersätta vanliga kamkilar och den kan nästan alltid sättas som en vanlig kil. I vissa fall så är en tricam den bästa (eller t.o.m. den enda möjliga) placeringen, men detta är sällsynt.

Fördelar är pris och vikt. Nackdelar är att den har lägre 'psykfaktor' än en vanlig kamkil, den är lite bökigare att placera och rensa och den är känsligare för repdrag.

Efter att ha skaffat ett 'standard rack' av ett (glest) set kamkilar och ett set vanliga kilar, så skulle jag föreslå rosa, röd, och brun tricam innan man skaffar offsetkilar eller offsetkamkilar. Naturligtvis beror det nog på om man har en favoritklippa som man leker på. Vissa bergarter/formationer lämpar sig bättre för tricammar, speciellt om det finns många horisontella sprickor.

Blå och lila tricam (storlekarna större än brun) har annorlunda bredd/höjd förhållande, så de känns lite 'vingliga'. Större har jag aldrig provat. Det har även kommit ut svart och vit på senare tid (mindre än rosa), men de har jag inte heller prövat nämnvärt. Jag kan tänka mig att rensa en mindre modell än rosa kan bli bökigt då rosa är på gränsen till för liten att ta bort med fingrarna på dess sidor.

I mitt fotoalbum Säkringar ( http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6450 ) finns följande bilder:
S1: En tricam känns bättre här då den vanliga kamkilen är lite för bred (och ändå är det den gamla hederliga SMALA modellen av HB!) så att endast tre kammar är i kontakt med stenen. Repdrag åt höger skulle kännas olustigt.
S2: Här funkar nog kamkilen och tricammen lika bra. 'Spetsen' på tricammen sitter på en liten list. Kamkilen sitter obekvämt nära kanten på 'sprickan', medan repdrag åt höger är olämpligt för tricammen.
S3: Detta är en svagt flarig spricka (bredare på utsidan än längst in) med ganska kraftigt avsmalnande nedåt. En vanlig kamkil har återigen endast kontakt med stenen på tre punkter (en TCU skulle kanske vara lämpligare, men jag har ingen tillräckligt stor TCU). En vanlig kil placerad sidledes med den breda sidan utåt inger inget större förtroende, men en rosa tricam funkar alldeles utmärkt (så länge det inte blir något repdrag uppåt). En röd tricam (storleken större än rosa) funkade bra placerad som en kil (där slingan inte 'går runt' tricammen utan rakt nedåt), men ville inte vara med på bild.
S4: Här ersätter en enkel tricam en mer avancerad offsetkamkil (men en vanlig kamkil funkar nog bra de me). Storleken mindre längre åt höger skulle vara ett bra alternativ.
S5: En klassisk fingerpocket där en rosa tricam eller en gul alien sitter vackert. Dock blir det ingen plats kvar för ditt finger!


Dessa bilder är på 'småbökiga' placeringar och jag inkluderade inga enkla sprickor där en tricam kan sättas lika bra som en vanlig kil eller kamkil.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.