Hundbur i bil

Vi kommer förmodligen att snart skaffa hund och vi väljer att ta över en "vuxen" hund och hoppar därför över valpstadiet. Det är inte klart än vilken hund det blir med det kommer att röra sig om en relativt stor hund. De som varit aktuella än så länge är schäfer och golden retriever.

Så har ni några bra tips på hundbur eller liknande avgränsning i bagageutrymmet. Jag har sett att några har satt galler både längs med baksätet och sedan också i bilens längdriktning för att dela av bagaget i två delar. Det ser praktiskt ut tycker jag och har väl både för- och nackdelar jämfört med en riktig hundbur.

Hur har ni gjort?
 
Är det mest märkesspecifika galler och burar som gäller eller kan man hitta lösningar som passar oavsett bilmärke? Har tittat på Biltema men de verkar inte ha så mycket av detta.
 
Finns ett antal olika tillverkare, vi har t ex "Brunnaburen" sen tidigare. Man måste dock tillse att buren passar aktuell bilmodell. Sitter själv just nu med en bur som inte passar vår nuvarande bil. Det hävdas f ö att man med hänsyn till hundens säkerhet vid krock bör ha bur.
Buren kan också minska en hunds tendens att bli åksjuk.

// Lelle
 
Det finns lite olika...

...tex märkesspecifka gallergrindar, även kallade Jeppegrind, som passar just en speciell bilmodell. Burarna brukar däremot kunna passa olika bilmodeller. Kolla burens mått och jämför med hur bagaget är. Vissa burar är även formade efter hur en bil brukar vara konstruerad (lutande ryggstöd) och alltså inte bara helt fyrkantiga. Jag har en MIM-bur till min rottis. Den är krocktestad för påkörning bakifrån. Finns i både enkel- och dubbelversion och i olika storlekar så den passar olika bilar. Dyr, men jag ville ha en säker bur till min hund. Kolla på Blocket, där finns många, många olika grindar och burar.
 
Är du händig kan du bygga själv, med aliminiumprofil och "hårda laminatskivor". Ur min synvinkel ska du kunna öppna backluckan utan att hunden försvinner själv. (Vi har 6 Siberian Huskys).

Hur mycket plats kan du offra? Om jag hade plats i garage och i bil skulle jag ha en lämlig stor transportbox som jag lätt kan ta ur och i.

Det finns ihopfällabara burar.
 
Knepigt

med hundbur om man har annat man måste ha plats för också.

Vi har tre barn och ofta mängder med bagage när vi drar iväg i bilen.

Jag har anpassat med en bock under hatthyllan för att kunna lasta hunden och lite annat ovanpå hatthyllan. lastnät standard framför och har böjt till ett kompostgaller som avgränsar hundutrymmet mot övrig packning på hatthyllan. Vi har en VW Caddy.

Ett frågetecken för om lastnätet vid backsätets nackstöd håller hunden (23 kg) kvar ovanpå hatthyllan vid en krock. Vet inte om sånt krocktestas. Nån som vet?

Thure
 
Du får köpa min Robust då jag inte behöver den mer. http://www.blocket.se/stockholm/Hundbur_for_bil_60x90_cm__marke_Robust_44936715.htm

Jag tycker personligen att man ska köpa en bur så att hunden också klarar en krock, och dessutom utan att flyga runt i bagageutrymmet eller kupén. Den här har evakueringslucka mot baksätet så man får ut hunden vid ev. påkörning bakifrån och galler runt om, även i botten så den blir troligen inte hoptryckt vid krock. Jeppeburen verkar vara i ungefär samma klass.

Från http://www.robusthundburar.se/Media.html

Hunden – en tung projektil
Schäfern är Sveriges vanligaste hund. Om den väger 30 kilo blir krockkraften vid kollision i 50 km/h 1.200 kilo. Ett komma två TON! Det är ungefär vad en VW Golf väger!

Om hastigheten i stället är 90 km/h när man krockar blir krockkraften nästan fyra ton! (Den som har ett vanligt B-körkort får köra lätt lastbil som får väga max 3,5 ton...).

En 15-kilos hund kommer upp i nästan två tons krockkraft vid kollision i 90 km/h hastighet.
 
Bilsele

Ja en hund ska sitta fast enligt lagen om lastsäkerhet.
Tänk på att hundburen också skall vara lastsäkrad och bilens lastnätet håller inte vid en kollision.

Jag har en Finsk Fapphund men en bur skulle ta för mycket plats i min bil och då blir det inget utrymme för övrig last.
Jag köpte en bilsele som man sätter fast i säkerhetsbältet.
Det finns olika selar som passar alla hundar. pris från ca. 200:- upp till ca 2'000:-
 
Hund i bur

Jag köpte en halv stålbur begagnat som jag tycker funkar perfekt. Jag kan lasta full i halva bagaget utan att packning åker runt på hunden. Lätt att plocka ut också! Buren är inte bilmärkesanpassad. En djungel för att hitta bur som har passande mått! Jag gav 1100 begagnad för min.


Min kompis har en 10 kg tyngre hund än jag har har en större bur med ett mindre packningsutrymme. Buren kostade dock 5000 och är modellanpassad för Volvo.
 

Bilagor

  • DSC_0025.jpg
    DSC_0025.jpg
    56 KB · Visningar: 8,615
  • IMGP3183.jpg
    IMGP3183.jpg
    56 KB · Visningar: 18,693
vi har haft burar och grindsystem beroende på vilken hund och bil vi har.. har man en hund som äter upp inredningen så är bur det enda alternativet, vissa bilars bagagegeometri gör att det inte går att få till en vettig bur.. Burarna är krocksäkrast, men är tunga, klumpiga och äter upp hela bagaget. När jag bygger med grindar så bygger jag alltid med väggar av formplywood, alltså själva mellanväggen och en vägg ,mot baksätet.. ett grindsystem demonteras på under 1 minut och tar max 1" i plats under bagagemattan, dessutom är det smidigt att lasta varor i ena delen när man har hunden i andra, ett grindsystem tar inget av bagageutrymmet.

Ring och snacka med, se till att du har en stund, han är mycket pratglad.. Jeppe grindar och Jumboburen är riktigt bra, används av mycket yrkesfolk.. stora fördelen är att dom inte skramlar vilket är så jävla irriterande..

http://www.jeppe.com/index.html
 
Jag står själv i valet mellan bur och bilsele, kommer i vilket fall köpa från MIM variocage. Det är enda buren som är tillräckligt krocktestad. Handlar både om att hund plus bur eller galler inte ska fara fram och skada passagerarna (kan knäcka ryggen på dem i baksätet även om ryggstödet/gallret håller kvar själva buren/hunden/packningen på rätt sida) men också om att hunden inte ska bli fast i buren och bli mosad. I en bur finns ju ingenstans att ta vägen. Evakueringslucka är viktigt. MIM burarna har deformeringszoner precis som bilen och dessutom blir det lätt vassa saker att skada sig på då en nätbur, galler eller trä pressas ihop och går sönder. Har du Agria som försäkrinsbolag får du rabatt på buren (de är tyvärr dyra...) och slipper självrisken om hunden behöver veterinärvård efter en krock.
Egentligen skulle jag helst vilja ha bur, men har ingen egen bil utan har tillgång till att låna två olika. Därav att jag funderar på deras bältessele istället, smidigare att flytta med sig.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.