Hund i fjällen

Ska gå padjelantaleden m liten hund i sommar.....
Någon som har tips erfarenhet av vandring m hund
Typ klövjeväskor, vad att inte glömma mm
 
Välj en annan led. Det är förbjudet att medföra hund (även kopplad) i Padjelanta nationalpark med undantag mellan 1 januari och 30 april.
 
Här finns lite mer info om var man kan hålla hus. Vad roligt det är med hund och speciellt på fjället (vi har en fågelhund)! Det som tidigare var kul blir *ännu* bättre med människans bästa vän med sig, även de 50 veckor per år då det inte är jakt.

http://www.fjallen.nu/besoka/hund.htm
 
Carina du skal bare innstille deg på at det er svært vanskelig med hund i de fleste nasjonalparkene i Sverige som du ser i linken overfor. I alle fall i nord, der parkene er store og kunne innby til tur også med hund.

Men over grensen i Norge er det ingen slike regler, selv ikke i nasjonalparkene! Så det er bare å ta med deg hunden å komme. Godt planleggingskart på http://ut.no/kart der ser du også DNT sine hytter markert. Vær obs på at i sydlige Norge har ikke alle turisthyttene adgang for hunder, du må sjekke hver enkelt hyttes infoside for å se hva de har bestemt. Men fra Trøndelag og nordover er det ingen problemer. Enten har hytta tillatt hund, eller så er det to hytter hvor den ene er for de som har med seg hund.

God tur. Jeg hadde også en gang tenkt å gå Padjelanta-leden om sommeren, men jeg har gitt opp det prosjektet.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har vandrat mycket med hund i fjällen och egentligen finns det bara några problem.

1. Vilt i allmänhet och framförallt då under den tid då fågelungar och andra ungar är små. Flyende vilt är alltid skoj och då kanske inte hunden lyder så bra som man tror.

2. Renar. Av någon anledning blir hundar helt döva när de får renlukten i nosen och lyder inte alls så bra som man tror.

3. Hundägare som tror att de har koll på sina hundar.

4. Hundägare som tror att de orkar hålla fast sin stora starka hund när den mest av allt vill slåss med alla hundar den ser. Med risk för att bli kallad mullig mansgris så är det här oftast kvinnor.

Så se till att hålla Era hundar kopplade för alla hundägare får lida för att några hundägare inte kan respektera människor, hundar och vilt i fjällen. Tillhör de som tidigare inte tyckt att en lös hund varit alltför farligt men efter ett antal incidenter har jag definitivt ändrat uppfattning. Jag vet att det finns folk som har total koll på sin hund men jag vet också att de allra flesta inte alls har den koll som de tror att de har.
 
Vad har hänt?

Tränar själv hårt på lydnad med både pipa och röst med vår fågelhund. Det känns självklart att ha hunden kopplad där det är risk att störa människor, han bryr sig egentligen inte om adra människor utanför vår "flock", eller djur. Dock så skulle det vara ett fattigt liv med aktiv hund om man inte har chans att ha honom lös då och då.

Vi har råkat ut för en allvarligare incident, faktiskt med en hundtränares Weimaraner som är känt hanhundsilsk och attackerade vår hund (hon tappade kopplet). Sambon lyckades freda sig/dem och det blev inga bett men var en het situation. Dock så är vi inte bittra för det mer, det är mänskligt att fela men jag har nog större överseende med felande hundmänniskor som hundägare. I befolkade trakter är jag mer störd av hundägare som tillåter sina hundar att skälla ut andra ekipage och struntar att plocka upp efter sig. Det förstör väldigt mycket för oss som sköter oss.

Tillhör de som tidigare inte tyckt att en lös hund varit alltför farligt men efter ett antal incidenter har jag definitivt ändrat uppfattning.
 
Det är härligt att vandra med hund :)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59479&page=2

ta med vovven till fjällen

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har vandrat med min Aussie tik (ca 20 kg mellanstor hund) tre gånger och vi älskar det. Vi har vandrat ensamma en gång och med en väninna 2 ggr.

Avstå från klövjeväska tills hunden är minst två år då leder och ben satt sig i kroppen och hon "musklat till sig lite”. Mat är bra att ta med i klövjeväskan, men det fins gott om drickbart vatten i de svenska fjällen så du behöver bara bära med dej lite vatten. Bättre att fylla på eftersom. Samt tänk på att hunden inte ska bära för tungt. Max 1/4 av sin vikt om det är en mindre ras. "biffigare"/större raser kan klara upp till 1/3 av sin vikt.

Min hund äter mindre under vandringarna än hon gör hemma. De två första vandringarna hade jag med för mycket hundfoder och fick lämna kvar efter vägen... Man kan ju alltid köpa lite proviant i stugorna om det skulle ta slut innan vandringen är över. De har inte hundmat men ofta konserverad kort eller sylta och liknande produkter. Den första vandrignen vi gjorde hade jag bytt till högenregi foder en månad innan vi åkte.

Vi övernattar alltid stugor eller på Fjällstationer (både i Jämtland och i Lappland ) och det fungerar jättebra - skönt att slippa släpa på tält, liggunderlag och sovsäck. Det kan bli trångt i hundrummen om du vandrar under högsäsongen (Juli), men för mej har det alltid löst sig på något vis. Oftast kan hunden sova på golvet bredvid ding säng - andra gånger i en bur i rummet eller rummet bredvid. Lite olika. På fjällstationerna bokar du "hundrum" i förväg, medan det kan vara bra att se till att man kommer fram till stugorna ganska tidigt så att men får en "bra plats i hund rummet". Är det fullbelagt kan man få sova på madrass på golvet men det går ju det med.

Om du ska vandra i September men vill gå mellan stugor kontrollera när de stänger för säsongen....

hundpacklista
o ”klövjeväska” (när hon blivit lite äldre och färdigväxt) - Om du inte redan har en klövje västa säljs de ganska billigt på denna sida
http://www.arrakoutdoor.com
o Tass salva (tex. PROB eller FYRA ESS)
o Vattenfast/vattenavvisande ”hundtäcke” gärna fleese fodrad så den både värmer och håller vätan borta. Särskilt viktigt om ni vandra på hösten/våren
o Hundmat (om den tar slut på resan kan man alltid köpa lite proviant i stugorna typ konserverad korv)
o Eventuellt tass skydd (om olyckan är framme och hunden skär eller stukar tassen eller en klo)kan inhandlas på http://www.hundkiosken.se

Över allt dit tåget går det att vandra med hund, men boka plats i hundtillåten vagn tidigt (de kan bli fullbokade). De flesta länsbussa accepterar hundar men ring innan och stäm av – det har jag alltid gjort….
Dagen för avresan har jag inte gett hunden en normal måltid, utan istället tagit med godsaker till henne att njuta av under resans gång. Se bara till att du har tillräckligt med vatten iställt. Det får man inte vara snål med.
Ca varannan timma (dag& kvällstid ej undernatten) har jag hoppat av vid stationerna och gått en snabbis ute så att hon får sträcka på benen och eventuellt kissa om hon vill. Vid längre stopp tex. vid tåg byta hinner man rasta hunden ordentligt.
OBS hundar får inte vara i ligg eller sov vagnar så du får snällt acceptera att du får sitta upp hela natten. Man är lite sliten när man kommer fram, men jag har alltid planerat in en lite kortare vandrings dag första dagen...

Vilken ”större led” tex Kungsleden eller Jämtlands lederna är lämpade för hundar. I nationalparkerna i lapponia är hunar förbjudna utom just längs Kungsleden.
Vi har vandrat Abisko runt och tillbaka till Abisko 5 dagar / den klassiska fyrkanten i Jämtland (in i Norge) och runt Helags i Jämtland. Allar turer har gått jättebra. Jag är ingen efterren vandrar och ganska bekväm av mej men vi hade inga större problem någon stans. Kanske lite otäckt där man ska vada över jokkar eller krypa över smala broar med ett stadigt tag i hundens sele, men inga missöden än så länge. Planerar själv en vandring till sensommaren. Antagligen Kungsleden (Kebnet till Salto… eller vandra runt i Padjelanta)….

Vi har alltid vandrat i mitten av Augusti och då är det nästan myggfritt, emn lite kallare. Ingen vandring i short eller så.

Lycka till. Ni kommer få en jättefin vecka
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
hubbex Hund i fjällen Fjällvandring 2
tombjo Hund i norska fjällen och i närheten av kungsleden? Fjällvandring 8
Alexanderxxx Vandra i fjällen med hund. Fjällvandring 12
tryffelsvinet Hund i fjällen Fjällvandring 2
Hund i fjällen Fjällvandring 4
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.