HTML-entiteter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,
jag undrar om det finns en möjlighet att få HTML-entiteter in i ett inlägg?
Skulle t.ex. vara nödvändigt för kyrilliska tecken.
Skulle förhöja utsidans tekniska profil.
/Georg
 
Nämen Patric, du skulle ju kunna använda skånska eller västgötska specialtecken. Din redan nu speciella stil skulle bli än mer speciell. Oändliga möjligheter.
Nej, frågan är seriös.
Om bara någon kunde svara på den...
/Georg
 
Sachsaren!, sa sachsaren, slog klackarna nästan ohörbart mot varandra, bugade sig artigt på det där något styva tüska sättet och förstod inte riktigt varför Tigertämjaren presenterade sig med ett sådant ofördelaktigt namn.

[Ändrat av sachsaren 2005-02-21 kl 12:16]
 
j_stellan; sa:
tigertamjaren; sa:

Kretiny!

Hur får man det att fungera eller är det bara min dator som visar en massa nummer? Det gör inte så mycket nytta om man bara skriver en massa koder som inte går att lösa.

/Stellan

Det är ju det som var mitt ärende.
Egentligen borde det funka med copy/paste att infoga samtliga standardiserade specialtecken, även kyrilliska, västgötska och annat smått och gott. Jag vet inte hur det är med era Windows-maskiner men här med Linux-KDE går det inte. Visserligen har jag fullt stöd för alla tecken, men när jag infogar de i Utsidans "Ditt svar"-ruta, jag får bara frågetecken.

Det var därför jag undrade om Christer eller någon behörig admin skulle kunna aktivera stöd för de s.k. entiteterna, dessa nummer-kombinationer. När det gäller vanlig teckenhantering kan det hända att browsern gör feltolkningar eller förväxlingar eller använder fel teckenschema.
En HTML/XML-entitet är däremot absolut entydig, liksom oberoende av teckenschematolkning. Om det bara finns tecknet någonstans på användarens dator så kommer det fram genom entiteten.

Jag hoppas det var förståeligt, både språkligt och tekniskt.

Kanske som en sammanfattning:
Vid vanlig teckenhantering måste browsern mödosamt hitta både det riktiga schemat och det riktiga tecknet, så att säga gatan, huset och invånaren.

Vid entitetsbruk står stadens (läs datorns) alla invånare (läs tecken) vänligt leende och i givakt på Stortorget och är mkt lätt att hitta.

Malindo, får jag extrapoäng för min poetiska beskrivning?

/Georg a.k.a. Sachsaren
 
sachsaren; sa:
Det är ju det som var mitt ärende.
Egentligen borde det funka med copy/paste att infoga samtliga standardiserade specialtecken, även kyrilliska, västgötska och annat smått och gott.

/Georg a.k.a. Sachsaren

Det kanske går att fixa men behövs det??? Lite saxat från utsidans regler

"Språk och personangrepp
Använd ett rimligt och normalt skrivspråk. Det är okej att skriva inlägg på svenska, danska, norska och engelska "

Behövs det då kyrilliska tecken tecken eller kinesiska? :) För all del så är det kul och det är inte hellt omöjligt att någon frågar om namnet eller adressen till en affär i Ryssland. I detta fall kan det vara försvarligt att skriva med kyrilliska tecken även när man svara på svenska eller om man så vill på danska.

/Stellan
 
Stellan, jag känner till reglerna. ;)
Det är inte fråga om att skriva ett helt inlägg på ryska eller tyska eller kinesyska eller spanyska eller andra -yska-språk. Det handlar om möjligheten. Att krydda lite här och lite där. Så som det gjordes i den där fenomenala FJS-kök-tråden.
En liten teknisk extragrej, ingen ny princip.
Allt som behövs är att sluta blockera entitetsbruk. För det krävs en pytteliten förändring i Utsidans PHP-programmkode.

Christer, kan du yttra dig i den här frågan? Det här var ju bara en teknisk fråga och jag tänker inte dra ut tråden i onödan. För nu har vi diskuterat nästan allt annat än min ursprungliga fråga. Och den var inte om det behövs, inte ens om det går, utan om det görs.
Tack.
/Georg
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.