Höstvandring

Någon som har vandringsförslag i Stockholmstrakten, som ligger i anslutning till SL:s nät? Jag längtar ut nu när det är så härligt höstväder, en eller två dagars turer klurar jag på :)
 
Sörmladsleden Etapp 2-3

Jag började min vandring från Hellasgården i nackareservatet. Etapp 1 av sörmlandsleden passerar där men jag valde att sick-sacka genom reservatet på lite egna vägar. Jag korsade etapp 1 några gånger och efter ca 10 km vandring kom jag fram till Skogshyddan där ettapp 2 av sörmlandsleden börjar. Här gjorde jag en paus och beslutade mig sen att följa leden mot Alby friluftsgård.

Både reservatet och etapp 2 av sörmlandsleden bjöd tidvis på väldigt fina naturupplevelser men civilisationen gjorde sig snabbt påmind med korsande vägar, elledningar, elljusspår och bruset från närliggade bilvägar fanns där hela tiden. Etapp 2 passerar dessutom genom villaområdet Öringe på asfalterade gångvägar vilket kändes lite tråkigt. Dock var vägen efter Öringe fram till Alby friluftsgård jättefin.

Väl framme vid Alby friluftsgård, utan skavsår (jag älskar mina lundhagskängor), hade jag fortfarande gott om tid och energi kvar. Etapp 3 är 12 km men då jag inte var helt nöjd med vandringen så långt chansade jag och fortsatte i hopp om att det skulle bli bättre.

Etapp 3 var mycket bra! Detta är en sträcka jag kan varmt rekomendera!

Från första steget är man ute i naturen och sedan följer många härliga kilometer i Tyresta nationalpark där det enda som påminner om civilisation är den upptrampade stigen och dom oranga ledmarkeringarna.

Här är mitt förslag för att få det mesta av turen och dessutom komma dit och hem smidigt (jag hade lite problem att komma hem för jag missade sista bussen :( )

  • Ta buss 807 från Gullmarsplan till Tyresta By eller Svartbäcken (Alla turer går inte hela vägen till Tyresta men från Svartbäcken är det ca 2km att gå)
  • Vid Tyresta By (hållplatsen) går du upp höger och passerar nationalparkernas hus. Straxt efter har du Sörmlandsledens anslagstavla, med etappbeskrivningar och kartor, på vänster sida av vägen.
  • Sedan följer du ledens oranga markeringar (för etapp 3) förbi stallet in i Tyresta nationalpark. Leden är mycket välmarkerat så det är inga problem att hitta!
  • Framme vi Alby friluftsgård finns det buss men jag rekommenderar att fortsätta följa leden på Etapp 2 fram till busshållplatasen i Öringe (vid viadukten). Den sträckan är riktigt fin och vid Öringe går det mycket fler bussar.

Hela stäckan Tyresta-Öringe är lite drygt 16 km och jättefin vandring hela vägen!

Hoppas du får en bra tur!
Patrik
 
Gröna kilarna ännu kvar.

På Lördag den 9:e blir det fyra vandringar som sammanstrålar på Karl Xll torg i Kungsträdgården.
Detta för att visa Stockholms makthavare att vi vill ha de gröna kilarna kvar. Någonting de inte tycker att viska få.

Kom med! Se. http://web.telia.com/~u24402146/
 
Tack så mycket för era svar, var ute i tyresta i lördags och det får nog bli en tur dit till helgen med. Det är ju härligt väder än ett tag!
 
Vandring på skåneleden

Är det någon som vill hänga med på en vandring i skåne ?
I så fall vid söderåsen.
 
Inte höst nu men....

benen skall man väl ha till något? Jag vandrar gärna en sväng lämplig helg. Sörmlandsleden eller bogesund, har en stuga att hänga i på rindö så jag är där ganska ofta. Väl mött Pär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Höstvandring i Sthlms skärgård: tips? Vandringsleder 6
koko Höstvandring i skåne Vandringsleder 0
pergit Höstvandring i Skåne! Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.