höjdsjuka

Hej!

Är det någon som ätit Dimox för att påskynda acklimatiseringen vid hög höjd? Erfarenheter?

Tacksam för alla råd och tips!
 
Försökte få tag på det inför vår Kilimanjaroresa i juli 2005, hittade dock ingen läkare som var villig att skriva ut läkemedlet Diamox (som jag antar att du menar). Olika läkare verkar ha olika syn på hur "farligt" det är då Diamox, som jag förstått det, inte botar utan bara lindrar symptomen.

Resan gick dock bra utan. Det viktigaste är att lyssna på sin kropp och inte pressa sig om man känner symptom.

Thure Björck (Thureb) brukar ha en massa kloka inlägg när det gäller höjdsjukan. Har för mig att han är lungläkare!?

Mvh

/Fredrik
 
Diamox (Acetazolamide) har i en rad av dubbel-blindstudier visat effekt i att reducera incidens och svårigheten av akut höjdsjuka.
"It has been shown to reduce the incidence and severity of AMS in a number of double-blind controlled trials in the field. All symptoms are improved, as well as general performance, as judged by peer review. Sleep was improved and the profound desaturation associating with periodic breathing was relieved" (Ward, Millege, West. High altitude medicine and physiology 3rd ed)

Acetazolamide har även visat sig ha effekt på längre sikt i det att det verkar motverka de nedbrytande processer som sätts igång på hög höjd. En studie påvisade signifikanta skillnader mellan två grupper som under tre veckor vistades på 4846m; "..that taking acetazolamide for 3 weeks at 4846m conferred a benefit in that the group on treatment lost less weight, loss less muscle bulk and had superior exercise performance than those on placebo. Here the drug was being used not so much to prevent AMS as to reduce altitude deteroriation". (Samma källa som ovan)

Till biverkningarna hör en mild diures och parestesier i händer och fötter (stickningar och känslan av att det kryper "restless legs"). Smakupplevelsen kan även påverkas hos t.ex. kolsyrade drycker. Även en rad andra biverkningar finns beskrivna och man ska därför alltid konsultera med en doktor innan man eventuellt tar diamox.

Är det något specifikt du undrar över? Jag har inte själv testat det men håller på förbereda ett projektarbete om vissa aspekter inom höghöjdsfysiologi.

Det har även skrivits om detta tidigare här (ffa Dr Thure Björck):
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20810
 
Diuretika

Ja, vätskedrivande är det hos de flesta. Jag och flera andra jag träffat har därför bara tagit en (125 mg, tror jag ev. 250 mg) på morgonen istället för en på morgonen och en på kvällen. En del måste kissa varje timme under natten då de i och för sig druckit mycket och kontinuerligt under dagen men även tagit Diamox på kvällen. God nattsömn har varit viktigare för mig. Kanske självklart men glöm inte att gott om tid är viktigast av allt för en bra acklimatisering!

De nyaste rönen, som David skriver, verkar vara att det är bra i preventivt syfte och att det inte döljer symptomen på AMS. (För några år sen lät det tvärtemot, då var Diamox effekter inte lika grundligt studerat som idag)
Om det dessutom är bra för att kroppen inte ska brytas ner så snabbt på höga höjder så är det väl bara att köra.
Hur du än gör så ha tillgång till Diamox om du skulle drabbas av AMS eller gud förbjude HACE el. HAPE.

.d
[Ändrat av slob 2005-09-09 kl 18:22]
 
OK med vätskedrivande

Att det är vätskedrivande är sannolikt ett tecken på att man har tillräcklig effekt av Diamox. Exakt vilken dos man skall ta är omdiskuterat och det är en balans mellan biverkningar och tillräcklig förebyggande effekt på akut höjdsjuka. Det finns en långverkande beredning Diamox depot också.

Ett allmänt problem på hög höjd är att man sover dåligt och att man har störd andning nattetid. Detta kan påverkas positivt av Diamox. Om man fryser så verkar detta också vätskedrivande.

Diamox är fortfarande kontroversiellt men de flesta verkar vara överens om att långsam acklimatisering är det bästa.

Thure
 
hallå.
jag ær enig med thure.
god akklimatisering ær a och o!
den uppfattningen jag har av diamox(har aldrig testat sjælv) ær att den utsætter problemen. nær sedan problem med højd kommer har du skitit i byxan! då bør man ha lækare, tryckpåse osv osv.
næ, god akkl. , ta det med ro, lyssna på kroppen ær det bæsta och vid ev høydsjuka(har inte drabbats av det værre an lite huvudværk som botades med alvedon) ær det bara til å gå ned.

robert
 

Logga in


Glömt namn/lösenord? Logga in med Facebook