Höjdproblem på 6000+

Hej,
Ska upp på ett berg på strax över 6000 m. Vore intressant att höra lite från er som varit på denna höjd hur ni upplevde syrebrist, ev höjdsjuka eller sympton, bra/ dåliga erfarenheter av i vilken hastighet ni tagit höjdmetrar och om ni planerat för optimistikt eller konservativt.
Förstår att stora skillnader finns från person till person, men det vore ändå intressant att höra lite.
Är tummregeln 300 höjdmeter om dagen över 4000 meter nödvändig även när man "bara" ska upp på 6000?
Ofta finns ju inte möjlighet att övernatta så att denna regel följs, hur gör ni då? Vilodagar eller strunta i det?

Hälsningar

/Daniel
 
Vi gick från 4000 ca. till 5400 sov där, gick upp natten/morgonen efter till lite över 6000, ungefär vid 5800 började jag spy som en räv. Min vän från Canada klarade sig hur bra som helst..
Några dagar innan var vi på några andra toppar runt 5000..
 
Har inte varit så högt som du ska, dygt 5600 är min maxhöjd hittils.

Strunta definitivt inte i "reglerna" för att du ska till "bara" 6000. Det går fint att dö på den höjden och betydligt lägre också av höjdsjuka.

När vi gick så gick tog vi mer än 300 höjd om dagen ibland men då tog vi vilodagar sen för att kompensera det. Gick alltså till en bra lägerplats även om den låg för högt men snittade runt 300 / dag. Räknade alltid på höjden vi sov på, var ofta uppe högre på dagarna.

Vi hade inga besvär alls av höjdsjuka, inte ens lite huvudvärk. Mötte flera andra som inte var farligt sjuka men mådde tillräckligt dåligt för att det inte skulle tycka det var speciellt kul.

Så för din säkerhets skull men också för upplevelsen, ta dig gott om tid för höjdanpassningen. Jag tycker det är lite synd att dra iväg på lång vandring eller expedition och sen må dåligt hela tiden för att man tar en vecka för lite tid på sig.
 
Jag har mått riktigt kasst på 4000 meter. För mig har det inte kommit som huvudvärk utan tappad aptit och kräkkänslor, men följd att jag knappt kan få en blund på natten. Jag har också mått riktigt bra på 5000m+ efter tillvänjning. En topptur till lite högre höjd och sedan ner igen, innan den riktiga toppturen kan vara ett alternativ till att gå sakta uppåt. Jag skulle gissa att det ändå är bättre att röra sig sakta uppåt, men det beror väl på hur mycket tid man har och andra förutsättningar.

Vilket berg är det du ska upp för?
 
Målet är Stok Kangri i Ladakh i norra Indien.
Det som framförallt kan bli ett problem är att det inte verkar finnas någon lämplig tältplats mellan 3500 och 5000 m. Väl på 5000 kan vi ta vilodagar inför vidare anmarsch och toppförsöket.
Vår acklimatisering kommer ske genom att ta några vandringar i området på 4000-5000 m innan vi ger oss på berget, jag hoppas att detta räcker.
 
Det är ju en bra lösning på problemet som du skriver, atta ni anpassar er på ett annat berg som har bra lägerplatser och se kna ni bara knalla på som ni vill.
 
hej.
Nær jag var på Elbrus(5642) kænde jag inte av højd men nær jag var på Glittertind (her i Norge ca 2400) så fick jag lætt huvudværk.
Detta med højd sjuka ær konstigt. Ena dagen så mår du kanon och kan spring upp for ett berg men næsta dag mår du skit. Mycket beroende på dagsform, hurmycket vatten du dricker osv. Jag vet att jag inte drucket tillræckligt med vatten. I tillægg så hade jag jobbat mycket i førkant, sovit lite och ætit dåligt.

Ta dina førhansregler, drick massa och inte stressa så går det fint.

Ha en trevlig tur
robert
 
dangermouse; sa:
Är tummregeln 300 höjdmeter om dagen över 4000 meter nödvändig även när man "bara" ska upp på 6000?

Nej, den är delvis irrelevant, det viktiga är att spendera tid på hög höjd, så att man blir väl acclimatiserad, det tar ca en månad innan man får tillbaka sin fulla kraft på 4000 m - om man alls får det, men ta det som att man känner sig helt ok o inte svag. Detta innebär att ni bör tillbringa en hel del tid i Leh innan ni förflyttar er till högre höjder.

En annan sak som är väldigt viktig är hur man rör sig på hög höjd, långsamma rörelser med en jämn lugn takt för hjärta och lungor är A & O. Den som är svagast bör få välja takten man går uppåt i, o gärna gå först om det är möjligt, det gäller alltså att gå lungt o fint utan tävlingsmoment.

Per
 
ipg289h; sa:
dangermouse; sa:
Är tummregeln 300 höjdmeter om dagen över 4000 meter nödvändig även när man "bara" ska upp på 6000?

Nej, den är delvis irrelevant, det viktiga är att spendera tid på hög höjd, så att man blir väl acclimatiserad, det tar ca en månad innan man får tillbaka sin fulla kraft på 4000 m - om man alls får det, men ta det som att man känner sig helt ok o inte svag. Detta innebär att ni bör tillbringa en hel del tid i Leh innan ni förflyttar er till högre höjder.

En annan sak som är väldigt viktig är hur man rör sig på hög höjd, långsamma rörelser med en jämn lugn takt för hjärta och lungor är A & O. Den som är svagast bör få välja takten man går uppåt i, o gärna gå först om det är möjligt, det gäller alltså att gå lungt o fint utan tävlingsmoment.

Per

Per, från tidigare inlägg verkar det som om du har en del erfarenhet från vandring i regionen. Har du några rekomendationer ang bränsle som finns i trakten och är bra? (har ett multifuel-kök)
Om du har varit på Stok Kangri, behövs rep? Behövs en väldigt stark pannlampa?
Vad är temperaturen runt basecamp och toppen?
Vilka kartor har du använt? (Har hittat amerikanska arméns topografiska på nätet).
Behöver man verkligen ett tillstånd för att ta sig upp på toppen? (Vi tänkte "ful-klättra").

Hälsningar

/Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.