Högsta fart vid kajaksurf?

Hur fort har du loggat din kanot i surf?

Jag läste för ett tag sedan om en sydafrikan som loggat 35 km/h under en surfski-tävling. Även om svenska vågor är lägre och kortare borde det finnas möjlighet att nå runt +25 km/h med lite tur och skicklighet.

Vilken är den högsta fart din GPS loggat i surf? Ange gärna vågtyp, vindstyrka och kajakmodell.
 
Har loggat 17,8 km/h som toppfart i surf med en point65 XP, kombination av vindvågor och gammal dyning ca 1,25 m våghöjd utanför Järflottas ostsida med långfärdspackad kajak (ordentligt tung kajak...)

/Pelle
 
Har aldig tänkt tanken att använda GPS vid surf men rejält fort går det ju stundvis. Skall slänga med GPSen nästa gång vi får sydliga vindar (då får vi de bästa vågorna på Åland)
 
långsamma vågor

jag har aldrig loggat fart vid surf men svenska vågor rör sig långsamt och våglängden är för kort så alla gånger jag surfat måste man ju ta det lugnt och nästan bromsa för att inte hamna i vågen framför och frågan är om gps en är tillförlitlig nog att mäta farten de få sekundrar man har den där riktiga sjussen ner för vågen.
 
Tycker också det är svårt att få tillförlitliga värden på gps:en när den loggar toppfart, man måste nästan hålla ögat på den och se vad den visar under minimum ett par sekunder i sträck för att lita på värdet. Problemet är då i rejäl surf att man är fullt upptagen med att kontrollera en kajak som skenar nerför en våg...

Högsta noteringen jag har haft i en vanlig havskajak (QCC 700) då jag inte gått på toppnotering utan på ett värde jag sett under ett par sekunder i sträck är 18 km/h loggat utanför Borgen i sydliga vindar. Vilket kanske inte är så snabbt egentligen men det känns otroligt fort när man sitter mitt uppe i det...

/Rickard
 
Jag kom upp i 21 km/t i ~ 1m vågor i en Artisan och Powermaster. Minns inte vinden.
Kollade loggen pa datorn efteråt, och siffrorna förr och efter vara nära, så det var övertygande.
 
Tror att gps:en oftast duger bra. Maxnoteringen blir ibland åt skogen, men det brukar vara uppenbart, och i samband med att den pipit för att den tappat kontakt med satteliterna.

Då uppstår ett fel när kontakt åter etableras och hastigheten kan framstå som hög i "klippet".

Där det är bra surfvågor har man ju sällan problem med mottagningen, och kikar man på gps:en lite före och efter så kan man nog upptäcka ev konstigheter.

Har själv bara ett minne av nåt på 15+ (kanske 17 km/h) i en tom Elite utanför Askö. Troligen har det inte gått fortare nån annan gång, eftersom jag inte minns det.
Riktigt bra surfvågor är ju lite ovanliga om man inte har chansen att passa på att sticka ut när det är som bäst.
 
Jag loggade 23 km/h med min Prijon Kodiak vid Havssvalget SO om Arholma den 25/7.

Det var kanske inte det smartaste jag gjort men jag lärde mig något den gången. Jag vill helst inte uppleva det igen, så långt ut, utan backup.
 
Räknas en C-kanot?

Den ingår ju i Kanotförbundet ;-)

Nja - jag inser själv att det är att tänja på gränserna och att det blir off-topic så jag skriver ingen tid/fart...

Hade C-404 på 70- och 80-talet och även om paddel fanns med så var det ju seglen som gav farten för det mesta. En brant slör från Kungshamn till Ramnö var nog det optimala som jag fortfarande ler när jag tänker på...

Fast det slutade med en wet-exit när jag skulle in vid Stora Skeppsholmen och en 6-meters plyfalåda med två master gör man inte re-entry-roll med ;-)))
 
Visst kan man få knasiga värden på GPSen, men i avsaknaden av träd och annat har GPS i kanot bra förutsättningar att visa ganska korrekta värden. Jag har en cykel GPS som jag använder både i kanot och på cykel. På cykeln har jag även en vanlig logg och visst kan de diffa någon 1/2 km/h upp eller ner, men mer blir det inte. Som Mezzner skrev kan man få knasvärden ifall man åker under broar och annat.
18 km/h kanske inte låter så mycket, men det är betydligt snabbare än vad de flesta får upp en havskajak på slätvatten. Runt 18 km/h tror jag dock att de flesta kan komma upp utan större problem. Har själv loggat +18 km/h vid ett flertal tillfällen, men därefter verkar det svårare.

Höstvindarna borde ge bra surfvågor?

Kanske lite utmaning under sensommaren/hösten att jaga maxfart i surf?

En annan rolig utmaning kan vara högsta möjliga snittfart på 1 km. Jag snittade mediokra 12 km/h under 2 km i ca 1/2 meters vågor och ca 6-7 m/s i ryggen. Det måste kunna slås med råge (slätvattenkanotister snittar 15-16 km/h på 1 000 meter).

..så berätta om dina "bästa åk"

Inget pris och ingen notering i rekordboken, men en rolig utmaning.
 
Mina roligaste medvindsåk var dels förra året från Tärnskär in till Bullerö i hygglig medsjö och 6-8 m/s i ryggen. Snittade även jag 12,5 över det åket vilket som du säger egentligen (jämfört med en racingpaddlare) är ganska mediokert men det känns som det går oerhört fort.

Andra veckan i Juli i år när det bjöds på ganska stadiga sydvästliga vindar över ett par dagar gjorde jag ytterligare en härlig medvindstur. Gick ut från Nynäs och tog mig via Nåttarö, Utö, Huvudskär, Norsten, Bullerö, Sandhamn, Rödlöga, Vidinge och upp till Rävsnäs på tre dygn i långturslastad kajak. Snittade 8 km/h som total medel över de 16 milen och då var det bitar längs turen som det skjöt på rejält i. Definitivt inget för rekordboken men det var en minnesvärd tur.

Kanske skulle man samla ett gäng glada "medvindsåkare" för en rolig hösttur? Har man tillgång till flera bilar kan man ju enkelt göra en one-way tur upplagd efter vindarna just den helgen...

/Rickard
 
Lägg ned!

Tråkigt att mäta hastigheten med GPS, det är ju som om en fiskare skulle väga en fisk med en kalibrerad våg. Vad skulle då hända med alla bra fiskehistorier.

Jag har surfat på en stor, jämn och fin dyning utanför Västervik med en 60 år gammal tävlingskajak i osäkert skick. Det kändes Jättefoooooort!

Hmm. man kanske skulle skaffa en GPS?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buzztr Längd kontra fart? Paddling allmänt 8
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12
delfinen FRAGA NORDINGRA vid HÖGA KUSTEN. Paddling allmänt 2
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.