Högre säkerhet på fjälltoppen?

Läste under pressklipp att konsumentverket fått upp ögonen för glaciärvandring och tänker rekommendera att "endast behöriga bergsguider ska ha rätt att leda grupper på glaciärer och i fallriskmiljö" ...jada jada. http://resenar.bulletin.se/news/more.aspx?ItemID=4889

Det är säkert bra, jag är bara förbluffad att det anses vara ett potentiellt problem. Jag misstänker att dom flesta som gör glaciärturer i svenska fjäll är självlärda som jag, och att några kanske gör gruppturer som jag gjort t.ex. i scouterna. Dom allra flesta glaciärer i sverige ligger långt bortom allfarvägarna -att känna till riskerna och veta vad man gör är det som hjälper en om man ska upp där. Konsumentverket gör det inte.
 
Att konsumentverket sätter normerna för ex guider på glaciervandring tycker jag är bra. Sen kanske det inte är fiffigt att endast tillåta bergsguider göra jobbet. Bättre idé -enligt mej- är att kräva en bre-förarkurs eller liknande.

I Finland har konsumentverket satt upp regler för de flesta "högrisk aktiviteter" och det fungerar bra. Ex inom paddlingen är NIL-Hjälpinstruktör eller finska kanotförbundets paddelguide minimikrav för att arbeta som instruktör.
 
Läste under pressklipp att konsumentverket fått upp ögonen för glaciärvandring och tänker rekommendera att "endast behöriga bergsguider ska ha rätt att leda grupper på glaciärer och i fallriskmiljö" ...jada jada. http://resenar.bulletin.se/news/more.aspx?ItemID=4889

Det är säkert bra, jag är bara förbluffad att det anses vara ett potentiellt problem. Jag misstänker att dom flesta som gör glaciärturer i svenska fjäll är självlärda som jag, och att några kanske gör gruppturer som jag gjort t.ex. i scouterna. Dom allra flesta glaciärer i sverige ligger långt bortom allfarvägarna -att känna till riskerna och veta vad man gör är det som hjälper en om man ska upp där. Konsumentverket gör det inte.

Är väl ganska klokt när det handlar om fjällguidning som näring.

Det har hänt en dödsolycka vid en glaciärkurs för inte allt för länge sen. Konsumentverket tar därmed upp problemet vad man kan förvänta sig i form av säkerhet när man köper en kurs eller guidning. För den enskilde vandraren eller gruppen av vandrare så berörs de inte av förslaget. Vilda västern är kanske inte det bästa i detta fall.

Jag förstår vad du menar, men jag tror nog att du har missuppfattat syftet och gruppen som avses. Intressant inlägg iaf.
 
Så länge de bara berör de som vill sko sig på detta så är det lungt för min del...men när det börjar begränsas för vanligt folk har det gått över styr.
 
estetdrägg;360549 sa:
Så länge de bara berör de som vill sko sig på detta så är det lungt för min del...men när det börjar begränsas för vanligt folk har det gått över styr.

Precis. Anlitar man en guide så skall det finnas en "garanterat lägsta nivå". Det står inte (och skall inte stå) något om den enskilde utövaren i konsumentverkets rekomendationer, enligt min tolkning.
 
Är väl ganska klokt när det handlar om fjällguidning som näring.

Det har hänt en dödsolycka vid en glaciärkurs för inte allt för länge sen. Konsumentverket tar därmed upp problemet vad man kan förvänta sig i form av säkerhet när man köper en kurs eller guidning.

Jo, jag förstår att det handlar om guidning som man betalar för. Den olycka du skriver om känner jag inte till: vad rörde det sig om?

Överhuvud taget: var, utom i Kebnekaise, köper man en glaciärvandringskurs i Sverige? Var uppkommer problemet med oseriösa guider på svenska glaciärer?
 
Jo, jag förstår att det handlar om guidning som man betalar för. Den olycka du skriver om känner jag inte till: vad rörde det sig om?

Överhuvud taget: var, utom i Kebnekaise, köper man en glaciärvandringskurs i Sverige? Var uppkommer problemet med oseriösa guider på svenska glaciärer?

Vad jag vet så rörde det sig om en övning i glaciärräddning där den förolyckade ströps av repet:


http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3496667
 
Aha, verkar alltså röra sig om ett STF-arrangemang med olycklig utgång. På den typen av verksamhet måste man naturligtvis ställa höga krav. Underligt bara att dom kommer från konsumentverket.

Jag har förstått att det är den omkomnes släktingar som har påverkat alla instanser att vidta åtgärder, har inte lyckats få någon reaktion annat än hos konsumentverket.

/Ulf
 
Jag har förstått att det är den omkomnes släktingar som har påverkat alla instanser att vidta åtgärder, har inte lyckats få någon reaktion annat än hos konsumentverket.

/Ulf

Ganska naturligt eftersom det inte har funnits nåt regelverk att döma dem efter, och det verkar nu ha blivit upp till konsumentverket att göra ett sådant. Bra så eftersom man inte kan tillämpa lagar och regler retroaktivt.

Tycker hela utvecklingen med konsumentverkets agerande verkar sund och naturlig, åtminstonde jag har svårt att förstå att någon kan tycka annorlunda? Tack vare den omkomnes släktingar kanske ett regelverk kan tillämpas och förhindra ytterligare tragedier.

Tur att det är konsumentverket som agerar,
de har inget inflytande över vad jag gör i fjällen, men det skulle t ex naturvårdsverket eller någon annan ha med konsekvenser över den personliga friheten.
 
Man ställer sig ett antal frågor om avgränsning

Hur skall man betrakta kurser /turer i föreningsregi t ex STFs högfjällskurser, Klätterförbundets kurser?

Har Fjällklubben motsvarande kurser?

Utförsåkning opistat med skidlärare eller andra som guider. Lavinrisk är inte det en större olycksrisk i Sverige än glaciärer?

Opistat nära liftar t ex på Nuolja i Abisko, I Åre Riksgränsen mm är det den enskilde som har ansvaret eller pistörer motsv.

Lokal kunskap kan den uppväga avsaknad av formell bergsguideutbildning?

Hur skall man betrakta vetenskapliga aktiviteter och universitetskurser t ex på glaciärerna i Tarfala?

Skall man ha formella krav på bergsguidekompetens i alla ovanstående sammanhang torde alla dessa kurser och aktiviteter bli rejält mycket dyrare.

Tveksamt om det totalt sett skulle gagna säkerheten annat än i kurs och kommersiella sammanhang IMHO.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
efred Vandringssällskap Sarek. Högre tempo Fjällvandring 20
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
Jentuss Väder och säkerhet Fjällvandring 1
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.