Höghöjds skid och klätterförsäkring

Hejsan.

Är det någon som är insatt i försäkringar som gäller klättring och skidåkning upp till 7000m? Vad jag främst är ute efter är en försäkring som täcker transporter från olycksplats till sjukhus. Jag har pratat med flera försäkringsbolag men det verkar som det ibland bara räcker att ta på sig klättersele eller att rikta skidspetsarna utanför pistmarkeringen för att försäringen ska träda ur kraft. Franska Carte Neige gäller ju över hela världen och täcker transporter men hur är det med hög höjd?

Hejdå
/Jonas
 
försökring som täcker allt!

Lite kaxig rubrik kanske men jag har hittat en försäkring osm täcker väldigt mycket, t ex olycksfall och hem/sjuktransport överallt.
Den komemr från international health insurance i Danmark och vid kontakter med dem uppge att du är svensk (om du är det) för Scandinaver har bättre villkor än övriga troligen pga vår väl utbyggda statliga sjukförsäkring)
se http://www.ihi.com och kolal på travell
Jag betalar 1200 om året för "fullt skydd" i hela världen

Bra tycker jag!

Man ska dock inte underskatta smidigheten att ha en lokalt känd försäkring t ex Carte Niege i Franska alperna eller en DAN försäkring vid dykning i Röda havet. Man sparar tid på att man slipepr ringa och kolal verifiera och styrka att allt betalas av någon. OM din räddare ser ett känt försäkringsbevis går det nog snabbare mot säkerhet och vård.

/Patrik, som , peppar peppar, hitills aldrig skadat sig så illa att jag behövt sjuktransport hem
 
amerikansk försäkring

overkligheten; sa:
Hejsan.

Är det någon som är insatt i försäkringar som gäller klättring och skidåkning upp till 7000m? Vad jag främst är ute efter är en försäkring som täcker transporter från olycksplats till sjukhus. Jag har pratat med flera försäkringsbolag men det verkar som det ibland bara räcker att ta på sig klättersele eller att rikta skidspetsarna utanför pistmarkeringen för att försäringen ska träda ur kraft. Franska Carte Neige gäller ju över hela världen och täcker transporter men hur är det med hög höjd?

Hejdå
/Jonas

Hej!

Jag kan bara tipsa om en amerikansk försäkring genom en alpinklubb där. Svenska Klätterförbundet kan rekomendera ett par sådana.

Fredrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.