Hög skaft på vandrarkäng

Hej, efter säkert 1200 km med mina Meindel Island kängor är det dax att investera i ett par nya. Har kollat på hang wag och scarpa men båda kändes betydligt mjukare i skaftet än mina gamla. Vandrar mkt i stenig terräng och tung packning. Vad finns det för andra alternativ till Island ?. Kommer säker sluta med att jag köper ett par likadan, men skadar ju inte att kolla på konkurrenterna...
/P3
 
Är du ute efter polstrade kängor med högt skaft eller bara kängor med högt skaft?

I kategorin polstrade:
under sommarens vandring i Sarek rekomenderade en kompis märket Viking.
En hel del jaktkängor har högt polstrat skaft, Meindel Dovre, Fal... kolla jaktbutiker på nätet.


Utan polstring finns två självklara representanter i Jörn och Lundhags.
 
har du bred fod eller smal? italienske mærker er generelt smalle, de tyske (fx lowa) noget bredere. vi skandinavere har ofte meget bred forfod og smal hæl.
 
Vad menas med polstrade? Har nog en ganska typis skaninaviskt fot, men när jag testade Hang Wag kändes de alldeles för breda. Foten bara gled inne i skon. Skall se om jag kan hitta nån butik med dessa märken som ni har tipsat om.
/P3
 
Polstrade=fodrade, oftast med gore-tex. De ofodrade typ lundhags, jörn kräver oftast dubbla strumpor för att få rätt och skön passform. Fördelen blir att den ofodrade kängan torkar betydligt fortare, eftersom fodret (tjock+tunn strumpa) blir urtagbar och utbytsbar. Alltså gör du en blöt känga torr om du byter strumpor+sulor. Helt överlägset enligt mig, iallafall om man är ute flera dagar och inte har finfina torkmöjligheter. En dyblöt fodrad känga tar nästan en vecka på sig att torka inomhus, ofodrad en dag. Nacktdelar då? Inga enligt mig, inte vattentät säger vissa..iofs sant, men vaxar/fettar du den dagligen krävs ytterst blöta förhållanden innan den blir blöt. Vill du absolut ha den vattentät, köp då sealskinz-strumpor. Då har du den ultimata lösningen= Snabbtorkande och vattentät.
Vill du ändå ha med foder kan jag starkt rekomendera Meindl performance=ca 2800:-, LOWA combat boot GTX=ca 2300:- eller finfina HAIX tibet=ca 2500:- LOWA och HAIX har några cm högre skaft. Dessa tre är i princip identiska kängor, ingen är sämre än den andra ur kvalitetssynpunkt.

Lycka till/Peder
 
jag har fodrad, men med skin (lowa Baffin) och fördra detta. dom luktar inte bajs som goretex kan komma göra, men blir ju blöta en gång imellan (hvilket är sällan om jag har varit noggran med imprägneringen). torka snabt, hvilket inte sägs om goretex-fodr. Baffin är som jag kommar ihåg lite smallere än Hanwags. Men prova-prova-prova.
 
Lowa Baffin verkar lovan(de) =). Kollade oxå på meindl engadin som oxå har skinn innuti istället för gore-tex, men den är lite lägre än Island som jag just gillar för det stabila skaftet. Men Lowa Baffin verkar vara lite högre... Ska se om jag kan hitta den i nån affär i GBG.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danmanjaur Köpråd : Hög vandringskänga Kläder 8
Niak65 pinewood jaktkänga hög Kläder 1
Styr-Bernt Tyg meg hög UV-genomsläpplighet? Kläder 6
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Emmma hög lundhags, st 39?? Kläder 2
Peter Elmlund Scarpa Alpha - en sko för kyla och hög höjd??? Kläder 1
plp Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar Kläder 2
tde01047 Köp av Lundhags prof hög Kläder 8
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
selektah Kängor med mycket stelt skaft Kläder 7
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
j_felix Högt eller lågt skaft på kängan Kläder 5
beggge Högt eller lågt skaft Kläder 40
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.