Hjul från cyclecomponents.com?

Hej!

Jag tänker köpa nya hjul och undrar om det är någon som har erfarenhet av double o-hjulen som säljs av cyclecomponents.com. Funderar på Mavic 517 byggda på LX nav. Så ni som har köpt liknande double o-hjul på cyclecomponents.com, skriv vad ni tycker om dem. Jag vill veta allt.

-Björn
 
Handlat dessa.

Jag köpte ett par i våras (517 + LX från Cyclecomponents).
De fungerar bra de har väl rullat ca 20 mil/veckan i skog + två långlopp. Jag väger ca 90 kg och är hyfsat snäll med grejorna.
Dock väljer jag 517 ceramic eller Mavic Crossride (ceramic) för mitt nästa par för att förlänga livslängden och förbättra bromsverkan.
OK de är något dyrare men det blir inte mycket per mil...

Thomas
 
I längden blir det billigare

Vi har 517 ceramic och vi är mycket nöjda. De är verkligen hållbara. Det beror naturligtvis mycket på hur och var man kör. Men om man åker i berg där det är mycket nerförsbackar som man ligger och bromsar i tar man säkert igen den extra kostnaden genom att de håller mycket längre.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Skillnader?

Är det väldigt stor skillnad i slitstyrka mellan ceramic och vaniga fälgar? Jag trodde det var bromsverkan som utgjorde största skillnaden.

-Björn
 
Skillnader

På vanliga fälgar tenderar det att bli synligt slitage, revor eller vad man ska kalla det, alltså tydliga spår efter bromsarna, särskilt när man har V-bromsar. De är oerhört starka. Ceramicytan däremot är närmast outslitlig. Jag har ett ceramic framhjul Bontrager Race Lite som gått 1600 mil, i skog och i berg (alperna) och det är fortfarande helt ok.

Har också Mavic 517 ceramic som jag är mycket nöjd med, skulle jag beställa nya från USA skulle jag hellre ta Mavic än Bontrager.

Utöver att fälgen inte blir "spårad" av bromsarna sägs ceramic också vara allmänt starkare. Om detta är riktigt eller ej vet jag inte. Skillnaderna mot andra ligger först i inkörningen. I början skriker och tjuter ceramic-fälgar. Det går dock snabbt över. I början drar de också mycket bromskloss. Dessa är hårdare för ceramic. Men när de väl är inkörda håller bromsbeläggen minst lika bra som vanliga. På längre sikt slits fälgen annorlunda. Istället för urgröpta spår efter bromsarna får en nästan spegelblank stenhård ceramicyta.

När det gäller bromsverkan är skillnaden närmast negligerbar. Men jag har en klar känsla av att de tar längre än vanliga fälgar vid väta etc. Kör man i oändliga nerförsbackar i störtregn är det möjligen en viktig faktor. För vår del är det hållbarheten som varit den avgörande faktorn. Brände upp ett bakhjul Indien. Och det var inget kul :-<

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB-Himalaya.html

Vänligen
Per
 
Slitstyrka hos Ceramic-fälgar

Slitstyrkan hos fälgar beror på flera olika saker:

- Hur och när man cyklar, där det varierar mellan minst slitage vid cykling på släta torra sommarlandsvägar till MTB i bergen på blöta grusvägar.

- Vilken sorts bromsklossar man har, hårdare klossar räcker längre men sliter istället mer på fälgarna. Men med mjuka klossar så kan det fastna grus i dem som i sin tur sliter hårt på fälgarna.

Med ceramicbelagda fälgar så får man en mer slittålig yta. Att inte ens hårda bromsklossar räcker särskilt länge spelar mindre roll, de flesta tycker väl ändå att det är enklare att byta klossar än fälgar.

Nackdelarna med ceramicfälgar är:
-PRISET, enl CykelCity så kostar en D521 365:-, medan en Ceramic D521 kostar 875:-!
-Bromsfadning, ceramicbeläggningen fungerar som en isolator och det gör att bromsklossarna kan bli överhettade och tom smälta under vissa förhållanden!
-Ömtålig, vid ett kraftigt genomslag som 'bucklar' fälgen så kan man knacka tillbaka den med en vanlig alufälg. Med en cermaicfälg så kan ceramicbeläggningen spricka och flagna av, och då måste fälgen bytas (DYRT!).

Är ceramicfälgar ett bra köp? Det beror alltså på var och hur du cyklar, de har funnits i flera år, både för landsväg och MTB, men det är nästan ingen landsvägscyklist som använder dem.

Det finns en nackdel till:
- Vikten, Ceramicfälgar blir 15-25g tyngre, men det kanske inte är en märkbar nackdel för alla....
 
Mer om ceramic

>Med ceramicbelagda fälgar så får man en mer slittålig yta. Att inte ens hårda
> bromsklossar räcker särskilt länge spelar mindre roll,

Jag uppfattar det inte som om det går åt mer bromsbelägg, trots att de är hårdare, förklaringen ligger i att fälgen inte utvecklar bromsspår, istället blir den mer och mer polerad. Körde i somras drygt 400 mil i sydostasien med ceramic fälgar utan att byta klossar.

Därmed inte sagt att jag vet vad som händer med dem i ett verkligt långsiktigt perspektiv. Man kan ju tänka sig att man så småningom kommer ner på aliminiumen även på ceramic fälgar. Hittills har jag dock inte sett någon tendens till det.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.