Hjälp totalnovis med gamla Tyrolia slalombindningar!

Har köpt ett par gamla slalomskidor och pjäxor som jag ska försöka få ihop, alltså ställa in bindningarna så att pjäxorna passar. Kan inget själv och har tyvärr ingen bra skidbutik att vända mig till, men är heller inte särskilt orolig för att skruva själv - det är gamla grejjer och bara lilla barnbacken som väntar, så det hela är inte så kinkigt.

Bindningarna heter 'Tyrolia 570' (eller möjligen Tyrolia s70). Såvitt jag kan se finns det fyra skruvar som håller fast den bakre klumpen i skidan, och en stor som jag ska ställa in min vikt med, men visst ska det väl gå att flytta hela klumpen lite framåt och bakåt också efter att den är fastskruvad på skidan?

Tacksam för alla tips - femåringen står i hallen och vill ut! :)

Per
 

Bilagor

  • bindningar.jpg
    bindningar.jpg
    295.7 KB · Visningar: 6,317
Är det inte så att bakre skruven är till för att justera häldelen till rätt längd för skon medan det på tådelen finns en inställning för vikten (eller egentligen utlösningskraften)? Så var det på mina gamla bindningar.
 
Tror inte det - det finns samma skala på häldelen, och det är bara den som rör sig, inte klumpens läge, när jag skruvar på den bekre skruven.

Det finns oxå ett fjädrande bleck nertill där bak som kanske kan ha med saken att göra, men jag får det inte att funka heller?
 

Bilagor

  • bindningar2.jpg
    bindningar2.jpg
    292.7 KB · Visningar: 4,834
Senast ändrad:
När jag tittar närmare på bilden så ser det faktiskt ut som på lite nyare bindningar längst bak, dvs det sticker ut en liten "tunga" som du kan trycka upp, och i och med det skjuta bakdelen fram och tillbaka.
 
Ja på den sista bilden syns det tydligt. Det blecket ska tryckas upp och då ska det gå att skjuta alltihop. Jag har för mej att inställningen av utlösning/vikt ska göras med skon isatt i bindningen. Jag brukade förr ställa in så att jag med ena skon i bindningen (med foten i skon) med lite lagom kraft kunde sparka ur den åt sidan med andra foten. Då var tådelen OK. Sedan gällde att jag nätt och jämt kunde rycka upp hälen ur bakdelen (en bindning i taget, akta hälsenan...).
 
Där satt den, perfekt Ulf - stort tack!

Se upp i backen, här kommer en ovan!! :)
 

Bilagor

  • bindningar3.jpg
    bindningar3.jpg
    276.9 KB · Visningar: 4,259
Tänk på att tådelen ska sitta på rätt höjd, brukar sitta en justerskruv på ovansidan. Kolla med ett papper att inte pjäxan trycks för hårt mot skidan under tån.
 
sen får du lite exaktare inställning om du kikar på skalan, som sitter vid spännskruven, för utlösningsmekanismen, den är graderad efter 10-tals kilo alltså om åkaren väger tex 70kg ställer du den på 7.
 
sen får du lite exaktare inställning om du kikar på skalan, som sitter vid spännskruven, för utlösningsmekanismen, den är graderad efter 10-tals kilo alltså om åkaren väger tex 70kg ställer du den på 7.

NEJ!! Det här är fel och farligt. Ge inte råd om sådant du inte förstår!

DIN-skalan är just inget annat än en DIN-skala och har absolut ingenting med åkarens vikt att göra. För att ställa in rätt DIN-tal behöver man räkna ut sitt Z-värde, där vikten är en liten del av alla faktorer. Se bland annat http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221 för mer info.
 
NEJ!! Det här är fel och farligt. Ge inte råd om sådant du inte förstår!

DIN-skalan är just inget annat än en DIN-skala och har absolut ingenting med åkarens vikt att göra. För att ställa in rätt DIN-tal behöver man räkna ut sitt Z-värde, där vikten är en liten del av alla faktorer. Se bland annat http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221 för mer info.

..farligt??? ha, ha du är för rolig, du är nog en av utsidans sköraste och bräckligaste medlemmar, häromdagen var det snudd på obligatoriskt med skidskola för att kunna ta sig utför en slalombacke på ett säkert sätt....

jag vet inte hur gammal du är men när dom där tyrolia bindningarna såg dagens ljus så använde man åkarens vikt som direkt översatt värde för hur bindningen ställdes in, helt klart blir det i alla fall mer tillförlitligt och lika justerat än att använda "sparka med andra pjäxan metoden" som var alternativet.

sen förstår väl vem som helst att om man ska stå på rejält spänner man upp bindningarna lite hårdare och är man en mes alternativt nybörjare ställer man dom lösare. att påstå att åkarens vikt inte har att göra med hur man ställer in bindningen är inte direkt mindre fel i mina öron...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.