Hjälp om satellittelefon!

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av satellittelefon i fjällen. Jag är ensamvandrare och funderar på om det kan vara en bra livförsäkring.
Har sedan sett priser på handhållna modeller på allt mellan 3000 och 20000..varför denna skillnad?

mvh/Ulf
 
Erfarenheten på detta forum är väldigt begränsad. Sök på tidigare inlägg.

Det finns lite olika operatörer där det ibland är osäker huruvida de funkar i just svenska fjällen. Cashcards är ju att föredra.

Iridium är nog bäst.

Hittar du något vettigt får du gärna tipsa här. Jag är mycket intresserad av samma skäl.

Skillnaden i pris handlar nog om att de billigaste är väldigt gammla modeller. Precis som med vanliga mobiler.
 
Om den endast ska användas som livförsäkring så kanske en nödsändare är en bättre investering? Annars så brukar Ericssons R290 nämnas i dessa sammanhang som en relativt billig investering, finns trådar om det sedan tidigare.
 
fredl; sa:
Om den endast ska användas som livförsäkring så kanske en nödsändare är en bättre investering? Annars så brukar Ericssons R290 nämnas i dessa sammanhang som en relativt billig investering, finns trådar om det sedan tidigare.

R290 har mig veterligen inte full täckning i Svenska fjällen.

Nödsändare kan nog vara ett bra alternativ. Finns att få för 3500 kr här, utan GPS. Någon som kan skillnaden med utan GPS.

http://www.landfallnavigation.com/spwff1.html
 
tack för tipsen!

Mailade cordland.se som menade att Iridium har bästa täckning i fjällen. Deras mobila sat.telefon (motorola) kostar drygt 18000 kronor, och kan hyras för 2500/månad (alla hyrtelefoner var dock redan bokade till långt in på sommaren).
Nödsändare har jag inte tänkt på - det måste jag kolla upp!

mvh/Ulf
 
Man skall definitivt ha en nödsändare med GPS för då minskar söktiden då positionangivelser kan bli så pass dålig som några km korrekthet utan. Med GPS hamnar man på 30 m.

Jag funderar starkt på att köpa dylikt som jag länkade till.

Om man var flera härifrån så skulle man kunna ta in en offert.
 
jag har en R290 satellit telefon och den funkar rätt så bra där jag håller hus (Jämtland).Gäller att ha någorlunda bra sikt söderut så är det inga problem.Finns att köpa till vettigt pris på Netton.se. Thuraya satellit telefoner har inbyggd GPS och dessutom enkla navigerings möjligheter.Iridium är bäst men också dyrast.

MVH Erik
 
Jag hittade två uthyrnings sidor till för satellittelefoner (och även satnav):

http://www.satrent.se (Svensk)

Priser ser ok ut, per dag eller per vecka.

(borttagning av en länk på företagets begäran)
 
Iridium är väl nog klart det bästa alternativet med sin världsomfatande täckning, dock är ju priset en stor nackdel, både själva telefonens höga pris och relativt höga fasta månadsavgifter (i Finland 39 eur). Efter undersökning gick jag in för att köpa Ericcson R290 Globalstar telefon, skall fungera i norden upp till 74 breddgraden enligt Globalstars samarbetspartner i Finland, fördelen med Globalstar är att man kan använda sin vanliga GSM anslutning i den. Dessutom kan man sända och ta emot SMS från andra GSM tleefoner normalt, med Iridium kan man endast sända SMS till e-post och ta emot SMS via Iridiums website. I mitt fall köp av Globalstar och vid behov hyr Iridium telefon ekonomiskt vettigaste alternativet, men det beror ju på var man rör sig.
Ser dock gärna fram emot era åsikter gällande detta!
Markus
 
mhd; sa:
...Efter undersökning gick jag in för att köpa Ericcson R290 Globalstar telefon, skall fungera i norden upp till 74 breddgraden enligt Globalstars samarbetspartner i Finland, ...
Markus

För oss som sitter på jobbet utan karta, 74:e breddgraden, hur lång upp är det? Det låter som om man klarar hela Sverige åtminstone.

/M
 
Även jag sitter tyvärr på kontoret:) Men 74:e torde vara någonstans i nordatlanten, mellan Norge och Svalbard, om jag kommer rätt ihåg Ligger Longyerbyen (Svalbard) på 77:e och Nordkapp ca. 71:a. Enligt Globalstars karta verkar det som om södra Svalbard ännu skulle vara inom täckningsområdet, om än på gränsen. Är det någon som har erfarneht av hur GLobalstar fungerar eller inte fungerar vid Longyearbyen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
graylingfisher satellittelefon Utrustning allmänt 3
Kattol Hyra satellittelefon? Utrustning allmänt 6
Lamo Satellittelefon? Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.