Hjälp med namn

Jag sitter nu och skriver en uppsats om klippklättring och har kört fast lite på en underrubrik:
Nutidens stora klättrare, det jag vill ha hjälp med är några namn därför frågar jag dig:
-Vilka (eller vem) är värda att nämnas här.
 
I Sverige eller i världen?

Vilken typ av klättring? Klippklättring eller bergsbestigning?

Klippklättring världen:
Patxi Usobiaga
Tommy Caldwell
Yuji Hirayama
 
I Sverige eller i världen?

Vilken typ av klättring? Klippklättring eller bergsbestigning?

Klippklättring världen:
Patxi Usobiaga
Tommy Caldwell
Yuji Hirayama


Tack för ett snabbt svar!
Det är klippklättrare från hela världen jag söker.

Det behövs ett par namn till innan jag är nöjd så om någon vill nämna sig själv eller sin förebild
så är jag tacksam.
 
Alexander Huber
Dave Macleod

Vad menar du med nutid? Alltså; klättrar som är nära sin peak idag, eller klättrare som är legender sen 80-talet, 90-talet? (Svårt att bortse från Güllich, Hill m fl m fl i så fall.)
Klippklättring är också ett rätt brett område vilket säkert framgår av din uppsats, om man begränsar sig till friklättring så är det ändå ett ganska brett område från sportklättring till trad eller multipitch och äventyrsklättring.
 
Då tror jag att jag struntar i att realisera min tråd: Vilka är världens genom tiderna bästa klättrare och istället ger mitt bidrag här.

Det är omöjligt att jämföra prestationer från olika tidsepoker så jag gör ett förslag per årtionde även om trådskaparen önskade namn ifrån nutid. Kravet för att hamna på listan är att man varit "före sin tid".

1910-talet: Paul Preuss

1920-talet: Inget förslag, många unga i alpländerna dog i första världskriget

1930-talet: Emilio Comici i hård konkurrens med Cassin, Heckmaier, Buhl mfl. men jag tror Comici var den bästa friklättraren även om etikredovisningen beträffande stil inte var så noggrann på den tiden.

1940-talet: Inget förslag, krigsårtionde.

1950-talet: Jo Brown (svårt att sätta honom före den kanske största alplegenden någonsin Bonatti, men Brown höjde nivån på friklättringen)

1960-talet: Reinhold Messner för hans insatser i alperna innan hans Himalayaepok. Den innehöll bl.a världens första grad 8 även om inte Messner graderade den så)

1970-talet: Ron Kauk före John Bachar och Henry Barber (USA-friklättringens genombrottsårtionde)

1980-talet: Ben Moon. Nu börjar det bli svårt eftersom 80-talet innebar genombrottet för den renodlade sportklättringen och en uppsjö klättrare av olika nationaliteter pressade graderna uppåt.

1990-talet: Wolfgang Güllich

2000-talet: Alexander Huber för hans insatser i både små och stora berg.

Hedersomnämnanden:
Norrmannen Doseth som hade en kort men fenomenal karriär i slutet av 70-talet tills olyckan på Trango 1984.

Bernt Arnold som levde sitt eget liv i Saxsiska Schweiz med hårda osäkrade leder under en lång period från 60- och in i 80-talet.
 
Alexander Huber
Dave Macleod

Vad menar du med nutid? Alltså; klättrar som är nära sin peak idag, eller klättrare som är legender sen 80-talet, 90-talet? (Svårt att bortse från Güllich, Hill m fl m fl i så fall.)
Klippklättring är också ett rätt brett område vilket säkert framgår av din uppsats, om man begränsar sig till friklättring så är det ändå ett ganska brett område från sportklättring till trad eller multipitch och äventyrsklättring.

Jag hadde tänkt mig några som har satt standarden för klättring på 80, 90 talen och sedan några som flyttar fram gränserna just nu totalt runt 8 personer.

Det ser ju riktigt bra ut det här önskar jag kunde lägga lite mer tid på reserch men tyvär kan jag inte prioritera det här arbetet. Det kommer att bli en uppsatts på engelska c:a 6 sidor lång och våra hjältar får dela på en eller en och en halv sida.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
johan74 Hjälm-hjälp! Klättring allmänt 0
mange111 Hjälp! Klättring allmänt 6
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Tommy Mårs Klättring på Grand Canarea? hjälp! Klättring allmänt 0
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Hjälp ! Klättring allmänt 0
MarieO Rappel rack - finns svenskt namn? Klättring allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.