Hjälp med knivprojekt

Jag är sprillans ny både här på forumet och som "knivmakarhobbyist". Knivintresset har dock funnits där länge. Håller på med ett litet projekt som jag undrar om någon vänlig själ kan tänkas stödja med lite tips. Jag har en tanke om ett handtag i mörkt trä, valnöt tror jag det blir, med inlägg av metalltråd, ex.vis 1 millimeters silver som snirklar sig runt handtaget enligt bilden nedan (bilden är inte skalenlig vg. bredden på tråden, jag vet). Hur skulle ni med lite erfarenhet lösa detta?
Jag vill inte att tråden skall ligga utanpå skaftet utan vara "nedsänkt" en ytterst liten bit.
 

Bilagor

  • projekt_01.jpg
    projekt_01.jpg
    12 KB · Visningar: 537
Nästan lätt som en plätt, du slipar och vässar din stickel, skär kanalen lagom djup och klistrar fast tråden med tvåkomponentlim. Lite slip och skärpraktik skaffar du dig under förövningarna, tills du blir säker på hand.
go tur
 
Är tanken att du ska fälla in tråden och sen slipa ner handtaget så tråden ser ingjuten ut?
Eller tänkte du göra ett större spår så tråden ligger "lös" i spåret och fästa med lim?
 
Tack för svar! Det var faktiskt, tro det eller ej, så jag tänkte själv så då kör jag väl på det. Framförallt det där med test på provbit... ;-) Blir nog sjukt pilligt, alternativt kladdigt med epoxyn, brukar man använda någon typ av finhålig "spruta" för denna typ av jobb eller? Det är en 1 mm-tråd vi talar om...
 
@DanneW: Har själv, mest pga kunskapsmässiga begränsningar, inte sett någon annan lösning än den sista nu nämner. Lite därför jag frågar, finns det andra snyggare/bättre sätt att göra det på. En nedsänkt lösning ger lite bättre grepp och kanske "karaktär", medan en ingjuten/nerslipad lösning är mer hygienisk om jag lyckas så bra med projektet att jag vågar ta med det till jaktlaget...
Det verkar inte finnas halvmåneformad tråd, det hade ju varit perfekt annars med lämplig stickel. Eller har ni sett det någonstans?
 
Det finns olika typer av tråd till smycken. En del av dem är flata eller ovala.

Den enklaste vägen, som jag provat, är att använda mylartinsel som man har till flugbindning:

https://www.google.se/search?q=silv...26,d.bGE&fp=63fae889365493e2&biw=1600&bih=787

Dock blir du tvungen att lägga på genomskinlig epoxy. Jag har kört på Flex Coat. Den håller som berg och påminner om glas. Lite halt kanske men det går att reliefa för bättre grepp: http://www.hsimport.se/products/flexcoat/Varnish.php

Du bör tänka på att ha kniven snurrande så att lacken inte bildar en stor bula på endera sidan. Själv har jag löst det hela genom att köpa en billig grillmotor som hjälper till att sakta snurra på kniven.

~Paul~
 
Bra forum! Tack för alla tips, jag tror jag har så att jag kan sätta igång med viss trygghet.

Simma lugnt!
 
Projekt klart!

Tjena, fick god hjälp av en del av er med mitt allra första knivprojekt, och tänkte lägga upp resultatet som "tack". Som alla förstaprojekt råder alla möjliga och omöjliga brister, men jäklar vad roligt jag haft! Den som tycker ricasson är för stor så ingår den helt enligt plan i mitt grepp tillsammans med de filade räfflor på ovansidan som knappt syns på bilden. Tack o hej!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    47.5 KB · Visningar: 324
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.