Hjälp inför köp av Gore-Paclite/XCR jacka!

Hur mycket mer andas egentligen paclite än vanlig tre-lagers GoreTex? Ska jag hellre satsa på XCR om jag vill ha kvar säkerheten i vattensäkra membraner som dessa och ha bättre andning än i vanligt 2- och 3- lagers GoreTex. Vikten är egentligen inte den största kravet utan bättre andning.
 
glöm det....

Hej !
Glöm den där enorma fokuseringen på andningsförmåga, 25 % bättre och vad nu reklamen säger. Bli inte lurad !Även om andningsförmågan är 25 % bättre så räcker det ändå inte !
Studera istället noggrannt jackans övriga ventilationsmöjligheter i form av dragkedja under armarna, halsvidd (som ger skorstenseffekt) mm. Gör man svettiga skidbestigningar så räcker inte nåt materials andningsförmåga alls. Man blir sjöblöt ändå !

Vad vill du ha egentligen ?
Ett lätt skalplagg som oftast förpassas till ryggsäcken eller en tung men robust jacka som duger för vinterstormen ? Man måste ju ta ställning. Låt dig inte luras av gramjakthysterin.Paclite verkar inte så hållbart enligt min analys.

På sommaren har man ju Goretexjackan som regnplagg och då är det ju vattentätheten som är viktigast. Andningsförmågan ser jag som nästan helt oväsentlig.Blir man för varm drar man ju i olika dragkedjor istället.

På vintern tycker jag själv windstopper shell (f.d activent) annars är ett suveränt material för toppturer. Min erfarenhet är att materialets andningsförmåga *nästan* räcker till för att få ut det mesta av den producerade fukten.Vill man ha ännu bättre andning så kan en löparjacka (från Newline) vara ett bra alternativ.

Mitt råd är att välja ett robust skalplagg som har god slitstyrka och bra huva.Exempelvis Klättermusen Bifrost eller Fimbul. Norröna Trollveggen är rätt OK också.Fast sommartid kan man ju eventuellt välja en lättare jacka. Jag själv gjorde ju 1997 ett "felköp" i form av Marmot Thunderlight, 3-lagers. På vintern är den o-bra. Fast den är lätt och är bra på sommaren.Lätt-nedknölad.

MVH Mats Frank, Umeå
 
Paclite bra.

Paclite materialet är bättre än vanlig trelagers då det gäller andningsförmågan. Men det kan inte alls komkurera med activentjackor.
När det gäller om dom håller eller inte..
Tierra konrad kain (paclite) har ju varit både på nordpolen och på klätterexpeditioner så det är inga problem.
Men skall du använda jackan på vintern då andningsförmågan är mycket viktig då är ju activent överlägset i andningsförmåga. Dock inte helt vattentätt. Valet är ditt XCR har jag ingen erfarenhet av. Tänk på att det man har under är viktigare för andningsförmågan än själva skaljackan.
 
Rejäl activent jacka???

Du ska nog tro jag prövat Windstopper-shell jackor. Problemet med dessa är ju att de flesta just är "veka".
Haglöfs har ju sin Rando. Gillade dock inte lösningarna på denna inte heller Tierras Back Bowl. Några förslag? Kanske nån jacka i Patagonias
H2NO Plus HB? Eller Patagonias Essenshell Jacket i Encapsil, synd bara att Naturkompaniet inte tar in Patagonias nya kollektion. Nån som vet nåt företag med den jacka jag söker å i så fall villken Web-adress?

Tacksam för alla tips...
 
Nordpolen

På nordpolen har man sponsorernar jackor. Bli inte lurade. I minus 40 grader vill du ha en vindtät skaljacka inte vattentät. Goretex eller paclite andas inte lika bra som en vanlig poplinjacka och är därför värdelös. Det kommer bara bli is av kondenserad ånga på insidan av jackan. Jobba istället som samerna och eskimåerna långsamt så du inte börjas att svettas. Som Lars F säger "den som svettas han dör" eller var det eskmåerna som sa så. Använd gärna GT men inte under -15 grader.
Mvh Per Holmström
 
Packlite funkade för Skinnarmo.

Angående Packllite så funkade det för Ola Skinnarmo på hans tur till Nordpolen i alla fall...
 
"rejäl" activentjacka.....

Hej !
Jag använder själv Haglöfs Orca, anoraksmodell. Finns nu på rea på Stadium i Umeå för under 1100 kr, utgående modell (tyvärr).En mycket bra anorak med ventilerande nätfoder (som man fastnar i om jackan är lite fuktig invändigt) och kraftigt polyamid-yttertyg (mycket mer hållbart än exempelvis Tierras tunna tyg på deras nya windstopper shell-jackor....

Till och med vid löpning (mellan 1 och 2 mil) vintertid har andningsförmågan räckt till. Endast vid armbågarna har det samlats (överskotts)fukt.

För att vara en såpass billig jacka så är huvan till och med bättre än min Marmot 3-lagers. Den duger bra för vinterbruk, särskilt långfärdsskridsko och skidbestigning.

Ett annat tips är Haglöfs Pace.

MVH Mats
 
Activent

Jag vet inte om Haglöfs gör Mountain-Anorakken fortfarande, annars är modellen Shelter säkert OK. Den görs i en grövre väv som lämpar sig bättre för friluftsbruk än t.ex Pulse. Tyvärr har den löst innerfoder.

Nytt för säsongen är Haglöfs Opus, plagg i 3-lagers windstopper och Climatique-väven. Väven är stark men jag har tyvärr funnit den mer hygroskopisk än vattenavstötande. Jackan är alltför kort (underligt nog kallar Halöfs den för 3/4-lång) med bröstfickor och därmed oduglig i mina ögon. Byxan verkar däremot vettig och den ska jag prova.

Windstopper/Activent är ett utmärkt material när det inte regnar timme in och ut.

Väljer du Gtex eller motsvarande, är min rekommendation Klättermusens eller Norrönas långa jackor.

/Staffan
 
Goretex PacLite...

Nog funkar PacLite bra alltid, men jag tycker inte andningsförmågan är bättre än på mina vanliga 3-lagers plagg. Men vad jag tycker är en fördel är att den inte tar så mycket plats när man knölar ihop den.

Vikten är det inte så stor skillnad på om man tar en riktigt tunn 3-lagers eller PacLite. Ungefär 100 gram på en byxa, eller nåt sånt.

Men det är ju också en smaksak om man väljer 3-lagers eller PacLite, jag gillar 3-lagers gtx bättre för att "gummiknopparna" som ska skydda membranet och sitter på insidan på PacLite:n vill på att fastna i understället när man tar på sig byxan. Sen kan dom "klibba" sig fast lite på knäna när man går om man bara har ett underställ, ibland har detta i alla fall hänt.

/Daniel
 
Inte GoreTex under -15grC?

Har använt GoreTex-kläder, jackor och byxor, ner till -35grC under skidturer och har ALDRIG varit med om att det skulle isa på insidan!!
Jag kan möjligen tänka mig att om man har VÄLDIGT mycket kläder under jackan och svettas kraftigt så kanske det kan isa, men så är väl ingen seriös utemänniska klädd ;-)
Använder själv bara 1 eller 2 tunna underställströjor under skaljackan vintertid vid fysisk aktivitet och då har man kroppen så "nära" jackan att det omöjligt kan isa....

/Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.