Hjälp i längdskidsskogen.

Hej!
Har försökt hitta ämnet "längdskidor" men det närmsta jag kom var "turskidor", så det får bli här jag ställer min fråga.

Jag söker efter ett par spårlängdskidor för mig som nybörjare. Min erfarenhet sträcker sig över ett tiotal mil styltande fram på allt från räfflade barnskidor, gudmodrars avlagda tävlingsskidor och hyrskidor. Nu är jag på jakt efter ett par jag kan kalla mina egna. Men som med allt är utbudet en labyrint och jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med att ta mig fram.

Preferenser:
-klassisk stil
-motion (ej tävlan)
-och om möjligt, så lite valla som det bara går. den vetenskapen stannar jag helst utanför.

Några ideer?
 
Vad har du för budget? Vallatejp har förenklat mkt. Numera finns också skidor med stighudar i steget förrutom vallningsfritt för de som gillar att göra det enkelt för sig. Men åker man mest i Swix blå före så behöver man inte krångla till det. Du kan t ex googla skintec test och vallningsfritt för mer info.

Personligen gillar jag skateskidor de går faktiskt att trampa klassiskt med också om det inte är is eller skarföre.

Thure
 
priskategori är väl så bra skidor skidor som möjligt för så lite pengar som möjligt. betalar helst inte mer än 2000, det tillkommer ju mer med bindningar mm...

skintec verkar intressant, är det överförbart på flera olika skidtillverkare eller begränsat till en?

Skejt i klassiska spår trodde jag var ett stort nej, men mina källor är ganska odefenierbara...
 
Har du pjäxor och stavar?

På skidorter kan man normalt hyra utrustning vilket kan vara ett sätt att skaffa kunskap om sina preferenser.

Skintec och liknande finns från flera tillverkare.

Jag menar att du kan åka i klassiska spår med klassisk teknik fast med skateskidor. Fast ofta finns en pistad skatebana parallellt.

Thure
 
Håll utkik på rea nu innan och efter jul.
Ex: http://www.skistart.com/swe/kampanj...hus-hypersonic-classic-langdskidor-klipp.html

Jag hade ungefär samma preferenser som du när jag köpte min längdutrustning för några år sedan. Jag hittade ett par riktigt bra skidor till nedsatt pris, bindningar fick jag till normalpris. Till det köpte jag ett par billiga pjäxor och stavar. Jag använder vallatejp, det är ganska enkelt att använda. Jag använder en sorts tejp och klarar mig med det, det är oftast inte så kallt här i södra Sverige och jag låter hellre bli att åka när det är under -15, isigt osv.
 
Spann

Vad du än köper se till att du får rätt spann för dig! Spannbräda eller maskin gör inte så stor skillnad, men försäljaren måste kunna sin sak. Utan rätt spann går det aldrig att få till tekniken.
 
egentligen behöver jag hela paketet; stavar, pjäxor, bindningar och så skidor.

En undring, finns det hybridskidor som fungerar både i opistat och pistat? Eller är de alldeles för olika?
 
Som några redan nämnt så finns det numera utmärkta vallningsfria skidor där fästzonen består av mohair/stighud, vilket både ger bra glid och fäste. De har inte mycket gemensamt med de gamla klassiska vallningsfria fiskfjällsskidorna som ger mediokert fäste och värdelöst glid.

Åtminstone tre av de stora tillverkarna har nya varianter på vallningsfria skidor; Fischer, Madshus och Atomic. De fungerar så pass bra att det kommer ta lång tid innan du kan uppnå ett bättre resultat genom att valla själv och vägen dit kommer att vara kantad av misslyckanden (bakhalt och dåligt glid) vilket i värsta fall kan få dig att tappa sugen...

(Själv åker jag på vallningsbara skidor, men har AB-testat ett par av de nya vallningsfria varianterna i skidtunneln i Torsby och blev imponerad!)
 
Hej!
Har försökt hitta ämnet "längdskidor" men det närmsta jag kom var "turskidor", så det får bli här jag ställer min fråga.

Jag söker efter ett par spårlängdskidor för mig som nybörjare. Min erfarenhet sträcker sig över ett tiotal mil styltande fram på allt från räfflade barnskidor, gudmodrars avlagda tävlingsskidor och hyrskidor. Nu är jag på jakt efter ett par jag kan kalla mina egna. Men som med allt är utbudet en labyrint och jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med att ta mig fram.

Preferenser:
-klassisk stil
-motion (ej tävlan)
-och om möjligt, så lite valla som det bara går. den vetenskapen stannar jag helst utanför.

Några ideer?

Beställ från en av de stora nätbutikerna, t ex skistart eller Pölder. De väljer ut rätt spann efter de uppgifter du lämnar på vikt och hur rutinerad du är. Fördelen med nätbutikerna är att de har MÅNGA par att välja bland, och kan plocka ut ett par som är perfekta för dig. Vanliga sporthandlare har ett mindre antal skidor hemma att välja bland och kan i bästa fall plocka ut ett par som fungerar för dig, men sällan är perfekta.

Köp vanliga vallaskidor av tävlings/träningsmodell och valla med tejp. Även om du är motionär så är en dyrare skida (dvs mot tränings/tävlingsskida) alltid bättre än en billigare så länge spannet är rätt. Jag bortser från rena tävlingsskidor nu då de ofta har spann-form som passar motionärer sämre, men de skidorna är ändå för dyra ändå. JKolla på swix sida hur man vallar, men tänk på att de överdriver lite. Krångla inte till allt. Som med allt så får du bättre grejer ju mer du betalar. Bra pjäxor (välj bland tränings/tävlingsmodeller då de är mycket stadigare än turvarianter) är viktigt så köp inte de billigaste. Beställer du på nätet så smygprova rätt storlek i sporthandeln först (prova pjäxor av samma fabrikat så stämmer storleken även om det inte är exakt rätt modell). Välj gärna fjolårsmodeller av skidor så blir de billigare. Har du begränsad budget så lägg mest pengar på skidor och pjäxor. Stavar kan du alltid byta ut till bättre senare.
 
tack så oerhört mycket för all hjälp! Jag ska se vad jag hittar, tänkte ta mig ut i handeln i morgon och känna lite på de fysiska exemplaren av det jag hittat på nätet...
 
Beställ från en av de stora nätbutikerna, t ex skistart eller Pölder. De väljer ut rätt spann efter de uppgifter du lämnar på vikt och hur rutinerad du är. Fördelen med nätbutikerna är att de har MÅNGA par att välja bland, och kan plocka ut ett par som är perfekta för dig. Vanliga sporthandlare har ett mindre antal skidor hemma att välja bland och kan i bästa fall plocka ut ett par som fungerar för dig, men sällan är perfekta.

Köp vanliga vallaskidor av tävlings/träningsmodell och valla med tejp. Även om du är motionär så är en dyrare skida (dvs mot tränings/tävlingsskida) alltid bättre än en billigare så länge spannet är rätt. Jag bortser från rena tävlingsskidor nu då de ofta har spann-form som passar motionärer sämre, men de skidorna är ändå för dyra ändå. JKolla på swix sida hur man vallar, men tänk på att de överdriver lite. Krångla inte till allt. Som med allt så får du bättre grejer ju mer du betalar. Bra pjäxor (välj bland tränings/tävlingsmodeller då de är mycket stadigare än turvarianter) är viktigt så köp inte de billigaste. Beställer du på nätet så smygprova rätt storlek i sporthandeln först (prova pjäxor av samma fabrikat så stämmer storleken även om det inte är exakt rätt modell). Välj gärna fjolårsmodeller av skidor så blir de billigare. Har du begränsad budget så lägg mest pengar på skidor och pjäxor. Stavar kan du alltid byta ut till bättre senare.

Toppenbra råd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
Myrek Fästvalla på tejp! Hjälp Turskidåkning 5
lirpco Hjälp! Turskidåkning 9
torpet Hjälp - mina stålkanter! Turskidåkning 3
magnus1977 hjälp Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
muresan Hjälp ang kebnetur Turskidåkning 6
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Britta GF Hjälp! Bindningen lossnar! Turskidåkning 4
Fuktig sovsäck i snöbivack ?? Varför ?? HJÄLP !! Turskidåkning 11
Hyra av skidutrusning (HJÄLP!) Turskidåkning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...