Hjälp ang kebnetur

Har funderat på att åka från Nikka till kebne och vidare därifrån i turordninigen singi, sälka, nallo, vistas och slutligen tillbaka till Nikka. Behöver nödvändigtvis inte stanna för övernattning på varje ställe.

Undrar hur många dagar jag behöver för denna tur.
 

Guest

Gäst
Kvalitetsfråga...!

Din form,vana samt vädret bestämmer!
Men en "normaltur" som jag brukar leda är en dag mellan stugorna. Du skall väl njuta o titta på utsikten också? Är Du stark o har bra skior kan Du luncha o sen ta ett pass till? Vinden tar musten ur en snabbt! Var flexibel och planera med en extradag!

"de blir aldrig som man tänkt sig.../ Göran
 
Tack för snabbt svar Göran och självklart ska jag njuta!

Har ganska bra kondition och är van skidåkare. Det är mest den sista sträckan mellan vistas och nikka som bekymrar. Jag funderar om man kan ta den på en dag under gynsamma förhållande.
 
Vi (jag och en vän) ska ut på en "längre" tur snart och satt och räkna på att 12km är ganska lagom. Eftersom vi har ett tåg att passa. Skulle man bli insnöad en dag eller fler, blir det inte för mycket att ta igen. Bra att tänka på.
 

Guest

Gäst
Puhh

har Du tröttnat på vyerna så är det bara att bita ihop? vistas-Nikka är den tråkigaste sträcka jag vet...! De 25 ??Km känns som 35...!

Tiden styr kanske...? Varför inte ta en etapp på natten...? Då kanske din tidsplan blir bättre?
Jag har några ggr gått iväg efter 2200 o kört 4-5 timmar. Alla har uppskattat nattens äventyr med stjärnfall o Polarlight som oförglömligt!!

"de blir aldrig som man tänkt sig" / Göran
 
Tack igen!

Om sträckan är tråkig kanske en spännande natttur blir ett bra alternativ att avsluta resan med

/hoppas bara på stjärnklart/
 
Eftersom du ställer den fråga som du gör så antar jag att du inte varit i trakterna förr. Du ska veta att myterna om sträckan Nikka-Keb är hur många som helst och alla går ut på hur fruktansvärt tråkigt och "turistiskt" det är. Har du inte varit här förr kommer du att uppfatta den annorlunda. Definitivt inte turens höjdpunkt, men klart acceptabel som transportsträcka. På vinterna åker man på sjöarna och ser på landskapet på helt annat sätt än sommarvandrarnas björkskogsvyer.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
nuwanda Hjälp i längdskidsskogen. Turskidåkning 12
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
Myrek Fästvalla på tejp! Hjälp Turskidåkning 5
lirpco Hjälp! Turskidåkning 9
torpet Hjälp - mina stålkanter! Turskidåkning 3
magnus1977 hjälp Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Britta GF Hjälp! Bindningen lossnar! Turskidåkning 4
Fuktig sovsäck i snöbivack ?? Varför ?? HJÄLP !! Turskidåkning 11
Hyra av skidutrusning (HJÄLP!) Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.