Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna!

Hjälp!
Jag har haft ett inbrott i källaren och all utrustning har försvunnit. Så, om ni råkar för att se ngt av följande på andrahandsmarknaden, vänligen ring mig 0708-183413 eller 046-372375
Här är en lista över vad som saknas:
1) Isyxor Grivel Alp Wing, ett par.
2) Isyxa Camp HL250
3) Isyxa Camp Micro 1
4) Tält RP North Face 2.1
5) Ryggsäck RedFox Makalu85 (den är rysk, av en märke som är okänd i Sverige), röd med svarta detaljer och lila remmar
6) Sövsäck RockEmpire Arctida Eco, blå och svart
7) Sövsäck Everest technologies, grå och ljusgul på insidan
8) Friends RockEmpire Flex med slingor och karbiner storlekar 1-5
9) Friends Ecopro (svenska) st.4, 2 st.
10) Kilsäkringar RockEmpire 1-7 samt. diverse gamla med ny kevlar snöre
11) Hexor BD på spectrasnöre (grön) storlekar 3-10 (3an på wire)
12) Express-slingor Petzl, Edelrid, Rock Empire med diverse karbiner (BD, Camp, Omega Pacific)
13) Sydda slingor: Rock Empire 60 cm, gula 2 st., 120 cm svarta 2 st., DMM 240 cm lila 2 st., samt. knutna slingor av röd dubbelband och dyneema (syrenfärgad)
14) Karbiner med skruvlås: 6 gamla ryska, var röda som nya + 3 nya Omega Pacific 4.0
15) Hjälm Camp HighStar, gul
16) Snöspade av stål som man kan sätta på en isyxa , rysk modell – 2 st.
17) Isskruvar av titan, ryska 6st.
18) Bladbultar av titan, ryska ca 15.
19) Rep Beal Stinger 50 m
20) Rep Lanex statiskt 10 mm, 50 m
21) Rep Lanex 8 mm, vit med röda fläckar
22) Stegjärn Camp FootFangs med röda antisnöplattor
23) Friktionsskor Triop Foxtrot, gröna, st. 42
24) Friluftskök ”Primus” av större modell med två brännare
 
Fy fan.
Jag lider med dig Alexey!

Hoppas att du får tag på prylarna igen eller att du åtminstone får ut bra på försäkringen!

Lycka till!
 
FJS! Så illa är det inte riktigt.

De flesta försäkringar har ju skydd upp till 25000kr eller mer i källar och vinds föråd. Undantaget är dock kontanter eller "stöldbegärliga föremål" så som elektronik.

-Åke
 
Nils-Åke; sa:
FJS! Så illa är det inte riktigt.

De flesta försäkringar har ju skydd upp till 25000kr eller mer i källar och vinds föråd. Undantaget är dock kontanter eller "stöldbegärliga föremål" så som elektronik.

-Åke

Det beror kanske på vilken handläggare man har.. Problemet är ju självförvållat då det finns minst 2 pälsar och en komplett Haselbladsutrustning i varje uppbruten källare om man skall titta på statestiken.

Jag har vid flera tillfällen kontaktat mitt försäkringsbolag innan jag förvarat mina saker där. Till det som räknas som stöldbegärligt är enligt försäkringsbolagen "allt". Så oavsett säsong så har jag allt inne alltid...

Nu hoppas jag innerligt att jag har fel och att trådskaparen har en trevlig och ärlig handläggare som ersätter den förlorade utrustningen utan knussel!
 
FJS90/91; sa:
Jag har vid flera tillfällen kontaktat mitt försäkringsbolag innan jag förvarat mina saker där. Till det som räknas som stöldbegärligt är enligt försäkringsbolagen "allt". Så oavsett säsong så har jag allt inne alltid...

Har du Folksam eller Länsförsäkringar? ;-)
 
Vandrare; sa:
Har du Folksam eller Länsförsäkringar? ;-)

Har Trygg-Hansa har haft Folksam.. Det kvittar, försäkringsbolag tillhör ondskans axelmakter.. Endast bankerna är värre... VÄNTA!! Försäkringsbolagen är ju numera banker... Jahaa.. Då finns det nog inget värre. Jag menar, Bin Laden å hans polare framstår som mjukostar i jämförelse med försäkringsbolagen. Så av rädsla för represalier så lyder jag dessa demoner utan protest....

[Har aldrig själv haft inbrott]
 
Amen Brother!

Bekämpa onskan varhellst den dyker upp.

Jag har fotograferat all klätterutrustning och sparat kvittona i en liten låda. Förvarar den tillsammans med 3 cyklar och 4 skidutrustningar inne i lägenheten.

Men egentligen är det som sagt försäkringbolagen utan tjyvarna man borde kritisera. Utan tjuvar inget behov av stäldförsäkring. Och således ingen försökringspremie... och ingen vinst för försäkringsbolaget... ahhhaa... Vågar man tro att försäkringsbolaget behöver tjuven för sin överlevnad?

Hu.

/föhl
 
hehe

Slå ut det på en 20års period så skall du få se vem som tjuvar mest av dig.. Källartjyven eller försäkringsbolaget.. Man har väl slängt ut en 50-70tusen bara de senaste 10åren..

[Fotograferar oxå allt å värde]
 
Konsekvenser...

Jag har tagit konsekvenserna av att försäkringsbolagen är mer eller mindre hopplösa. Jag förvarar bara sådant som jag kan avvara i källarförrådet. Framförallt så prioriterar jag sådant som jag vill bli av med, t.ex. en trasig TV. :)
Varför kan ingen stjäla den när jag vill bli av med den? ;)
Jag får väl ta och ställa ut den någonstans. Det brukar vara ett säkert sätt... ;)
 
Har själv blivit bestulen på friluftsprylar två gånger. Första gången var det ett par (hör & häpna) sovsäckar i just ett källarförråd. Andra gången blev jag av med en ryggsäck full med div.prtlar inför en vintertur.
Faktum är att jag fick i båda fallen ut riktigt bra ersättning.Andra tillfället gav Folksam mig 80% av nypris på allting som jag hade i ryggsäcken.
Självklart underlättar det om man har en del kvitton kvar.Annars håller jag med om att det är en bra ide' att ta kort på grejorna. Se till bara att förvara dessa i bankfack i händelse av brand.
Stå på dig och lycka till!
 
Trist värre..

Vad ska man säga, hoppas skurken tappar hela knippet med hexor på foten!
Jag vet en klättare som råkande ut för det samma sak fast han hade grejorna i bilen.
Han tog personlig kontakt med sin handläggare och på ett målande och ingående vis förklarade han att alla grejorna var tvugna att vara i lika gott skick som nya eftersom han varje gång han använde dem lade sitt liv i händerna på dem. Genom att göra detta fick han i princip ersättning för nypriset.

Ett tips kan kanske vara att visa lite bilder på sig svälv där man har grejorna på sig och det ser farligt ut. (Det behöver inte vara så extremt för att försäkringsman skall anse det farligt)
Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Säl Hjälp med namn Klättring allmänt 10
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0
johan74 Hjälm-hjälp! Klättring allmänt 0
mange111 Hjälp! Klättring allmänt 6
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Tommy Mårs Klättring på Grand Canarea? hjälp! Klättring allmänt 0
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Hjälp ! Klättring allmänt 0
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Sim Mina Klätterskor? Klättring allmänt 0
Mike C Rost på mina camalots Klättring allmänt 5
Vandrare Byta slingor på mina Camalots? Klättring allmänt 7
jenie Mina skor ramlar i bitar......... Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.