Hittade en övergiven musunge

Hej jag och min tjejkompis var ute på en härlig vandring i solen.
Sen helt plötsligt ser vi en övergiven musunge den är inte alls stor men verkar hyffsat pigg. Jag hade inte hjärta att låta den vara kvar så jag tog hem den. Tanke är att gå tillbaka och släppa ut den i de vilda så snart de går.

Imed de finns en lag som säger man får behålla vilddjur max 48 timmar så känner jag att jag har lite tidspress.
Jag har läst lite om möss att de gillar gömma sig,värme och såklart föda. Jag gör allt för den ska bli piggare igen. MEN frågan var om de var så bra ide att ta den? Men jag kunde ej låta den vara helt ensam där mitt på cykelvägen.

Tacksam för respons,tips osv. Ska jag ringa någon eller för jag ville inte den bara skulle ligga där och dö.
 
En känslig fråga.

En musunge kanske har en ”utbränd” mamma som tappat bort sitt barn. Förtvivlat letar hon efter den lilla.
Naturens villkor är hård.

En ensam björnunge är mer problematisk, för att inte säga riskabelt att hantera. Dels den lilles klor och oftast kritiskt ilskna beteende. För att inte prata om mamma björns ilska.

Oftast finns djurens mammor i närheten och blir rädd och orolig när en välvillig tvåbent människa finns i närheten.

Låt naturen ha sin gång. Liv och död är naturens naturliga villkor. Vi människor har en människas syn på att hjälpa som inte alltid är det rätta. Visst finns det solskenshistorier vi ser ibland men det är människans roll att spela in i naturens naturliga skeenden.

Hoppas det gick bra för musen i alla fall.
 
Problemet med övergivna ungar är att det är svårt för en amatör att avgöra om de är övergivna eller inte.

Musmamman kanske höll på att flytta ungarna, blev störd av er och vågade inte hämta ungen. Hon kanske väntade i vägkanten.

Bäst hade nog varit att lämna den.
Alternativt fösa den utanför vägbanan, så att de inte blivit överkörd.

Vad göra nu?
Släpp ut den eller kontakta något sånt där rehabcenter för vilda djur.


Gällande de där 48 timmarna så tror jag de är mer avsedda för omhändertagande av skadade vilda djur.
Var gränsen för skadade djur går är nog svårt att specificera, men djurungar är inte alltid så övergivna som de ser ut att vara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carolinaw Hittade små inälvor i trädgården.. Vilda djur 5
Svartankan Hittade fyra Svartvita sjöfåglar? Vilda djur 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.