Hitta eldningsplats

Hej

Jag är ny när det kommer till vandring. (Läs har aldrig vandrat)
Jag har dock sprungit en hel del traillöpning under de senaste åren och vistas mycket i naturen.

Nu har jag dock bestämt mig för att testa på vandring och tänker mig en första expedition i närheten av hemmet med en övernattning i skogen för att känna på. Jag har en vision att jag vill göra det så otekniskt som möjligt dels för att min löpning under en tid blev väldigt tekniskt och gjorde att charmen försvann lite.

Jag vill alltså göra detta så basic som möjligt. Jag kommer ha ett kök med mig men vill gärna använda mig av eld för att laga mat och för njutningen av elden.

Jag har förstått efter att ha läst på lite att det är sand/grus som gäller som underlag för att det ska vara säkert eller eldstäder. Jag vill gärna komma ifrån allt som har mänsklig kontakt så eldstäder går bort.

Nu har jag vart ute mycket i skogen på sista tiden och haft i tanken att jag ska leta lite efter ett bra underlag för eldning. Tycker det är svårt att hitta mark där det inte är mossa/jord med rötter/barr eller stenhäll.
Så äntligen till frågan:

Hur ska jag tänka och vad ska jag titta efter när jag ska hitta en lägerplats där det kan vara lämpligt att göra upp en eld?
 
I Sverige i November kommer inte marken ta eld! Sedan skall man ju inte lämna några spår efter sig, men det är ingen brandfara nu!
 
I Sverige i November kommer inte marken ta eld! Sedan skall man ju inte lämna några spår efter sig, men det är ingen brandfara nu!

Ok, så under tider på året då det är fuktigt och blött så kan man bortse från detta? Jag skulle alltså kunna göra upp en eld på jordig barrmark om jag ser till att borsta bort barr, lägga stenar runt och sedan göra upp elden?

Självklart återställs platsen till sitt ursprungliga läge.
 
Du kan även om det är torrare men inte knastertorrt och därmed totalt eldningsförbud i viss mån elda på marken om du väter eb 1 meters cirkel med större mängder vatten.
Kicka bort översta lagret (1dm) och börja vät

Några packsäckar är 100 liter och blöter så långt ned så det är lungt.

Det du kickat bort kan du sen dölja eldplatsen med
 
Du kan även om det är torrare men inte knastertorrt och därmed totalt eldningsförbud i viss mån elda på marken om du väter eb 1 meters cirkel med större mängder vatten.
Kicka bort översta lagret (1dm) och börja vät

Några packsäckar är 100 liter och blöter så långt ned så det är lungt.

Det du kickat bort kan du sen dölja eldplatsen med

Ja det är ju ett alternativ förstås. Ännu en anledning till att hitta en lägerplats nära vatten.

Om man nu ändå vill leta efter underlag av mer sandig eller grusig karaktär finns det något man ska vara uppmärksam på när man är ute och vandrar? Är det några växter/träd som trivs bättre på sådan mark eller ska man leta efter gläntor som man kanske kan se på håll eller hur bör man tänka?
 
Näe så komplicerat är det inte så du måste börja leta efter sand , du behöver inte tänka på markbrandfara alls - du kan elda vart du vill.


Haha du behöver inte göra som jag en gång , eldade längs en stig som visade sig vara en markägares romantiska kärleksstig med blommor som han brukade vandra med sin fru efter och glutta på harpaltar.
Han blev inte så sur men - man skall välja plats lite skymt
 
Näe så komplicerat är det inte så du måste börja leta efter sand , du behöver inte tänka på markbrandfara alls - du kan elda vart du vill.


Haha du behöver inte göra som jag en gång , eldade längs en stig som visade sig vara en markägares romantiska kärleksstig med blommor som han brukade vandra med sin fru efter och glutta på harpaltar.
Han blev inte så sur men - man skall välja plats lite skymt

Haha, ja det är kanske inte så lyckat :)
Alright, jag är riktigt sugen på att ge mig ut nu. Synd att det blir mörkt så tidigt nu det blir ju en hel del tid innan man blir sömnig.

Tack för alla svar
 
Min åsikt är att man inte ska göra upp eld PÅ marken oavsett vad det är för underlag (möjligen undantaget grus, men det hittar man ju nästan bara på vägar och stränder).

Antingen letar man stenar så man kan bygga en upphöjning av stenar att elda på, eller så gräver man en grop och klär med stenar. Efter att man eldat klart så lägger man tillbaka stenarna där man tog dem (och lägger igen gropen snyggt).

Upphöjningen är bäst, eftersom med en grop så kommer värmen från elden att döda rätt mycket av mikroorganismerna i marken och man får lätt en död fläck under lång tid.

Om man hittar nånstans där nån annan redan byggt en eldstad brukar jag använda den (där är marken så att säga redan förstörd).

Det allra bästa är ju att försöka använda en eldkorg eller liknande (IKEAs bestickställ för 29 kronor).
 
Min åsikt är att man inte ska göra upp eld PÅ marken oavsett vad det är för underlag (möjligen undantaget grus, men det hittar man ju nästan bara på vägar och stränder).

Antingen letar man stenar så man kan bygga en upphöjning av stenar att elda på, eller så gräver man en grop och klär med stenar. Efter att man eldat klart så lägger man tillbaka stenarna där man tog dem (och lägger igen gropen snyggt).

Det verkar finnas två läger här. Jag är nog med på att gräva en grop också. Men att inte elda alls på underlag gör det ju svårt att göra upp en eld.

Jag har inte varit ute tillräckligt mycket för att ha en bra uppfattning men är det inte ganska svårt att hitta stenas så det räcker till att praktiskt taget bygga sin egen eldstad? En ring kan man säkert få ihop men en hel uppsättning med sten i boten oxå?

Jag kanske får ge mig ut och reka lite mer ordentligt för att bilda en bra uppfattning.
 
Det verkar finnas två läger här. Jag är nog med på att gräva en grop också. Men att inte elda alls på underlag gör det ju svårt att göra upp en eld.

Jag har inte varit ute tillräckligt mycket för att ha en bra uppfattning men är det inte ganska svårt att hitta stenas så det räcker till att praktiskt taget bygga sin egen eldstad? En ring kan man säkert få ihop men en hel uppsättning med sten i boten oxå?

Jag kanske får ge mig ut och reka lite mer ordentligt för att bilda en bra uppfattning.

Som ett litet tips, du hittar nästan alltid tillräckligt med sten vid rotvältor.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...