Hestra Fält Guide Glove

Hej och God fortsättning!

Nu i vintertider är en varm och skön handske ett viktigt plagg! Har under de senaste åren letat efter den perfekta handsken för uteliv som tål att användas men som samtidigt är varm och funktionell! Hestra Fält Guide Glove är hittills den bästa jag använt! Några fler som använder den? Vad har ni andra för bra alternativ? Just från Hestra har jag testat ett antal modeller men de flesta vintervarianter har inte tålt att användas på det sätt jag vill :)

Bifogar en länk till en video jag gjort om modellen.

https://www.facebook.com/SwedishOutdoor/posts/795383657254444
 
Flera...

Personligen använder jag i skogsmiljö, sommar som vinter, en vanlig arbetshandske när jag fixar ved, granris, håller på med elden etc. Och andra mindre stryktåliga handskar vid andra aktiviteter.
 
Jo jag har den men att den skulle vara varm är för mig en gåta. Visserligen är jag väldigt frusen om mina händer men det är ett väldigt tunt foder i den original.

Använder den när jag är i skogen och hugger träd, eldar eller håller på med annat skogsskoj men när det är kallt så används tumvantar.

Mvh / Johannes
 
Det är en bra kombo Jörgen! Det jag uppskattar nu med Fält varianten är att det känns som man har två-i-en och det konceptet (eller vad man ska kalla det) är för mig kanon! Och just att kunna använda ett par till allt och som dessutom åldras med värdighet (är nog en liten skinnfantast...) och blir finare ju mer de används är för mig en bonus :)
 
Går det under -15 börjar jag med frysa i dem Johannes :) Kallare än så är tumvantar att föredra! Har dock aldrig blivit vän med att tumvantar i skogen under mina vandringar, men det är kanske en vanesak!
 
jag använder mina i skog/stad, ner till nollan är det ok men om det blir kallare är det tumvantar som gäller. det gäller alla handskar
 
Mina funkar nog till 15-20 minus för mig. Gäller alpin åkning eller gå på tur. På stan tycker jag de funkar från -15 och kallare, annars vill jag ha en smidigare handske. Mina kostade nära 1000 spänn så de kommer inte nära eld och lort. I arbete som vedhuggning älgjakt vinterfiske skoterkörning etc blir det ejendals arbetshandskar bra slitstarka och sköna på samma vis som fältglove. Jag tar dem med syntetfoder. Har tumhandskar när det är svinkallt eller när jag är ute jättelänge. Kring 0 gradigt har jag väldigt tunna handskar, typ ofodrat skinn eller så inga handskar alls.

Bosse
 
Frågar du i bekantskapskretsen blir du förvånad över hur många som förlorar sina handskar.

Jobbar jag ute så blir det arbetshandskar, är det riktigt kallt så blir det tumhandskar ytterst.

Isoleringen beror på intensiteten. Lovika är fortfarande en favorit. Ett par thinnys med femfingrar innerst gör att huden slipper ta direkt i redskap.

Femfingerhandskar fungerar bara ner till ca-10 sen vill jag ha tumhandskar.

Se till att inte frysa över handleden, muddar är bra när det blir kallt ute.

Fångsnören/remmar är inte bara till för att du inte skall tappa dina vantar,handskar. Vid nr 1 stoppar du in handsken under öglan och slipper fylla handsken.

go tur

.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.