Jag har gjort en video om mitt hemmabygda vinterkök. Många ideer under tillverkningen kommer härifrån 👍 Tar mer än gärna emot ytterligare tips på förbättringar 🙂
Länk:
 
Grattis! Ser genomtänkt ut.

Finns risk för kolmonoxid förgiftning om man kör köket i dåligt ventilerat utrymme i tält eller bivack. Finns sensorer numera.

Thure
 
Jag har letat sensor men inte hittat, har du något tips på nån?
Jag håller lite avstånd från brännaren och kastrullens botten. Så den blåa lågan inte ska nå värmeväxlaren för att få mindre co, tror du det hjälper?
 
Kul med hemmabyggen!

Det varnas återkommande för kolmonoxid från vissa friluftskök här på Utsidan. Är det någon som har gjort några mätningar får ni gärna redovisa i lämplig tråd. Jag tänker bl.a. på användning av friluftskök inomhus i bostäder. Man vill inte bli påverkad av gasen, men samtidigt inte oroa sig i onödan för uppmålade faror.
 
Tack för länken Benji!
Ögnade igenom den som hastigast och tog ut följande siffror:

Tre olika kök av multibrännartyp testades under de tre förhållandena: utan kokkärl, med flatbottnat kärl, och med värmeväxel-kärl.

Utan kärl gav köken 2-4 milliliter kolmonoxid per minut.
Med vanligt kokkärl gav de 20-120 ml/min beroende på typ av kök.
Med värmeväxlare gav de olika köken i storleksordningen 500-2000 ml/min.


Hälsoeffekter av olika koncentrationer kolmonoxid enligt följande länk: https://www.ttl.fi/ova/shiimono.html

50 ppm (58 mg/m3) ger lättare störning på hjärta och nervsystem.
200 ppm (230 mg/m3) ger kraftig huvudvärk efter en timme.
1 000–10 000 ppm (1 160–11 600 mg/m3) leder till döden inom 10-45 minuter.

Kolmonoxid väger 1,2 kg/m3.

Om man testar att räkna på ett rum som mäter 4 x 4 x 2,5 meter får man följande ungefärliga tider innan man når 50 ppm kolmonoxid som alltså ger påverkan:

Värmeväxlare på den sämsta brännaren: 1 minut.
Vanligt kokkärl: 17-100 minuter.
Utan kokkärl: ca 10 timmar.
 
En otrolig skillnad, någon som har koll på om det hjälper att ha lite avstånd från brännare och kokkärl med värmeväxlare. Så själva lågan inte når flänsarna ?
 
Allt som stör lågan bidrar till kolos. Sot eller skräp på grytbotten, grytstöden etc.
Och höjden mellan låga och gryta är givetvis viktig.
Kolos bildas även vid ostörd låga, men i betydligt mindre omfattning.

kolos = kolmonoxid

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vinterkök 3.0 Gör det själv 0
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.