Hemavan-Abisko vecka 25?

Är den någon vänlig själ som vet om det är möjligt att börja gå kungsleden från Hemavan till Abisko mellan vecka 25-27.?Kommer det att vara för mycket snö efter leden?Eller behöver man flytväst? MVH Andreas
 
Kan kanske göras.

Hej!

Om du bara håller dig till leden kan det kanske fungera. Men jag skulle nog planera för att kunna korta av turen, utan att du känner det som ett misslyckande.

Jag gick i Padjelanta och Sulitelmaområdet den veckan i fjol. Vi råkade ut för mycket snö på höjder över 800 m.ö.h. Men då gjorde vi avsteg från själva Padjelantaleden. Flög över hela nationalparken vid samma tillfälle och kunde konstatera att det var helt snöfritt längs den rösade leden.

Skulle tro att det blir något liknande för dig. Kungsleden bör vara snöfri, men knappast torr överallt. Tjäktjapasset kan vara mycket besvärligt. Sträckorna norr om Vakkotavare (Vakkotavare - Kaitum) är nog också ganska blöta på höjd, ev också snö.

Men allt beror ju på hur våren fortskrider. Enligt SMHI:s snödjupskarta har snötäcket sjunkit ihop rätt rejält nu i maj på sträckan. Men ännu visar den mer än 75 cm norr om Kaitum och vidare mot Abisko.

Och det är bara 1½ månad kvar, knappt.

Mvh Bert
 
Ops!Nu är det inte länge kvar innan resan börjar.Är det någon som vet hur snö/vatten läget är efter kungsleden nu? Hörde ett ryckte om att dom kör skoter i Hemavan nu....kan det stämma?
 
Referens Borga

Vet inte det exakta läget i just Hemavan men jag var i Borgafjäll i helgen och det är nog jämförbart. Där är det fortfarande finfint skidföre för slaskig vår-åkning men däremot förmodligen mycket svårframkommligt utan skidor.

/Johan D
 
Nu tror jag att snösmältningen har börjat att ta fart...nu är frågan ska man satsa på åror eller skall man handla en utombordare.:)
 
Brylling; sa:
Nu tror jag att snösmältningen har börjat att ta fart...nu är frågan ska man satsa på åror eller skall man handla en utombordare.:)

Jepp, nu har det tagit fart. Enligt SVT har flygplatsen fått stänga pga översvämning och flera vägar ligger under vatten i Tärnaby-Hemavan området.

JAG skulle inte satsa på en sån tur nu...
/M
 

avslutad210712

Gäst
Om du går så kan du väl skriva här sen hur det var eftersom jag funderar på att gå samma sträcka tidigt nästa år beroende på att det blir tidig semester då.
 
Varningar utfärdade

Hej!

Både igår och i dag har SMHI varnat för höga eller mycket höga vattenflöden i fjällen från Jämtland till Torneträsk.

Vi har haft mycket varmt de senaste dygnen (upp mot 28 grader), vilket satt ordentlig fart på både det ena och det andra.

http://www.smhi.se/index.htm

Mvh Bert
 
avslutad210712; sa:
Om du går så kan du väl skriva här sen hur det var eftersom jag funderar på att gå samma sträcka tidigt nästa år beroende på att det blir tidig semester då.
Det kan jag göra..om resan blir av.....ska ha krismöte idag med mina resekamerater.(kanske väljer en annan tur)
 
Hej!

Jag och ett par kompisar hade planer på att vandra sträckan hemavan-abisko v 25. Nu verkar det som om vi får tänka om.. Har någon ett förslag på alternativ tur? Vi är tvungna att gå just vecka 25 eftersom det är vår enda gemensamma semestervecka.
 
Elinda; sa:
Hej!

Jag och ett par kompisar hade planer på att vandra sträckan hemavan-abisko v 25. Nu verkar det som om vi får tänka om.. Har någon ett förslag på alternativ tur? Vi är tvungna att gå just vecka 25 eftersom det är vår enda gemensamma semestervecka.
Som jag fattar det ska ni vara ute en vecka, vecka 25? Är du säker på att slutmålet är Abisko? Fågelvägen är det 35 mil. Verkar lite mastigt med 5 mil fågelvägen om dagen. Men ni kanske är extrema UL:are?

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
bensson Hemavan-Abisko Fjällvandring 4
Lulelöparn Rekordtid Kungsleden Abisko - Hemavan Fjällvandring 6
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
gurli Hemavan - Pieskhaure Fjällvandring 2
Borkmasterflex Rundtur - Hemavan Fjällvandring 5
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
mied93 Helgtur Hemavan Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
stenblock Tips på minitur från Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 6
Tetris Hemavan nu? Fjällvandring 4
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
ErikBergm Hemavan flygplats - Okstindarne till fots Fjällvandring 15
Picea Hemavan-Viterskalet med barnen? Fjällvandring 18
Regalis Vandring Tärnasjön-Hemavan Fjällvandring 3
johanng Solberg-Syterskalet-Hemavan Fjällvandring 4
shalin Leder kring Laisaliden/Hemavan Fjällvandring 4
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
pereve Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 9
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.