Helsport kupoler

Är det någon som har någon erfarenhet av norska Helsports kupoltält?

Jag funderar lite på att köpa mig ett helt självstagande kupoltält och har bla fastnat för deras dyraste modell "Skarstind" men även den lite enklare "Rundhetta" verkar trevlig. Blir dock inte riktigt klok på uppsättningen, är det ett löst yttertält som läggs på sist eller reses inner- och yttertält samtidigt?

Hillebergs Staika verkar ju vara ett bra alternativ annars, men är lite i minsta laget för mitt behov (två plus hund) och jag är därför ute efter ett tält som är minst 150 cm brett, gärna mer, helst helt stjälvstagande och skall tåla en hel del vind. Vintertältning kommer ej bli aktuellt så gigantiska absider är ej så jätteintressant, troligen kommer det mest att användas vid paddlingsturer och ej så mycket vid vandring vilket gör att låg vikt ej är superväsentligt.

Fler intressanta alternativ är Mountain Hardwear Hammerhead 3 och Marmot Loft 3p. Är det fler som jag borde ha i åtanke?
 
Hundvänligt

mamawi; sa:
Hillebergs Staika verkar ju vara ett bra alternativ annars, men är lite i minsta laget för mitt behov (två plus hund) och jag är därför ute efter ett tält som är minst 150 cm brett, gärna mer, helst helt stjälvstagande och skall tåla en hel del vind.

Fler intressanta alternativ är Mountain Hardwear Hammerhead 3 och Marmot Loft 3p. Är det fler som jag borde ha i åtanke?

Jag använder numera ett Hilleberg Tarra, inte 150 cm brett utan bara 140. Dock så har det tillfällen med, enligt mitt tycke, trevligt väder bestående av regn och åska fått utgöra skydd för två personer och mina två samojeder. Fungerade finfint, bortsett från hundars entré vid ett till fälle. Drick inte kaffe ur en full kåsa i tältet när åskan kommer och du har en hund som är rädd för åskan, din sovsäck kan bli lätt fuktig... ;)

Jesper
 
fördelar/nackdelar

Tarra har ju fördelen av att ha betydligt rakare gavlar än kupoler har, nackdelen är att det inte funkar utan markpinnar och att det är långt, vilket kan göra det svårt att slå upp på små ytor på öar. Men visst är det ett trevligt tält, det måste jag hålla med om. Om än något dyrt!
 
mamawi; sa:
Fler intressanta alternativ är Mountain Hardwear Hammerhead 3 och Marmot Loft 3p. Är det fler som jag borde ha i åtanke?

Jag använder ett Salewa Scorpio III som köptes från http://www.bergzeit.de för 333 euro men det verkar vara slut där, det finns dock hos http://www.addnature.com fortfarande för 3995:-.

Tältet är ett kupol där innertältet är 180 cm brett och det är väldigt trivsamt att bo i och med mycket bra ventilation. Jag använder det mest till paddling, på kala klippor bör man dock spänna ut/förankra det med några stenar särskilt när det blåser. Man kan variera uppsättningen innertält-yttertält separat eller resa det allt-i-ett.

Jag tycker tältet är mycket prisvärt och kan inte se några kvalitétsskillnader mot ex vis HB Staika.

/Stefan
 
resning

Salewa tältet såg ju inte så dumt ut. Hur reses det? Innertältet först och sedan löst yttertält, eller båda på en gång. Vad jag kan se verakr det som om inertältet ska upp först.
Hur är ljuset i det? Och hur är det med stormlinor och fästen för dessa? Och sist men inte minst undrar jag över ventilationen? På de bilder som finns på Addnature.com syns inga ventilstrutar eller liknande, men de kan ju gömma sig på baksidan.
 
Första gången man reser tältet så reser man först inner- och sedan yttertält. Om man sedan låter yttertältet sitta kvar i innertältet när man tar ned det så kan man resa allt-i-ett nästa gång, infästningen sker med kardborreband i kanalerna för tältstängerna till innertältet. Den tredje tältstången löper på utsidan av yttertältet. Det funkar bra, man får vika upp lite av yttertältsduken för att hitta ingångarna till tältstångskanalerna bara. Tältet är inte lika intiutivt att resa som ex vis ett Staika men efter några uppsättningar går det smidigt.

Innertältet är vitt vilket gör att tältet känns ljust och luftigt. Ett grönt Staika med gult innertält känns betydligt "murrigare".

Stormlinor finns till alla sidorna, två är fasta och två sätter man i stången till yttertältet.

Vid huvud- och fotände finns ventilstrutarna som kan stängas och öppnas efter behov. I innertältet sitter motvarande ventilationsöppningar. Man kan naturligtvis även öppna ingångarna för ventilation efter behov, där det sitter insektsnät.

En bra egenskap är att dörrarna till yttertältet är brantare än hos Staika så att det inte kommer in regn i innertältet när man ska ut och det spöregnar. Nederänden på dörren följer också med dragkedjan upp så att den inte piskar omkring som en flagga i vinden.

/Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.