Helsingfors - St Peterburg - Tallin 2021

Vi planerade den cykelturen förra året men Coronan satte stop och hoppas på bättre tur nästa år.

Resan var ganska färdigplanerad och vi tänkte följa kusten i både Ryssland och Estland och i och med det slipper man ifrån starkt trafikerade vägar.

Vi, äldre föräldrar+ ett tonårsbarn) är inga snabbcyklare utan tycker dagsetapper max 5 mil är lagom så vi hinner stanna ofta och se oss om. I Ryssland tänker vi bo på hotel men annar vildcampar vi oftast.

Har någon som läser här gjort den eller delar av den turen och har några erfarenheter eller tips att komma med?

(Jag har läst om några som snabbcyklat från ryska gränsen till Petersburg på en dag)
 
Ja, då var det andra året i rad den här turen inte blev av. Det där var en resa vi alla såg fram emot så 2022...

Blir nordöstra Polen nu i stället. Underbart att lämna Sverige för en stund och andas fri luft. :)

Vi har tänkt oss att ta oss en sväng österut mot de Mazuriska träsken.

(För att svara på min egen fråga som jag ställer i inlägget så har jag på 1990-talet cyklat från Tallin österut till gränsen/Narva. I och med att huvudvägen är dragen långt in på land var det småvägar utmed kusten som var utmärkta att cykla på, dock asfalerade, med ett antal mindre samhällen utmed kusten. Vad gäller trevlig cykling så tycker jag det överträffade andra vägar, tex till öarna eller till Lettland jag också prövat på i Estland. Missade dock då dagbrotten vid Narva och de ryska gammaltroendes byar söder om Narva - platser som jag nu skulle velat besöka. Östra Estland är ju också intressant pga av att så många ryssar bor där men kanske också nedslående pga ekonomisk stagnation.)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.