Helly Hansens fiberpäls!

Jag har tänkt mycket på fleecens föregångare - den vändbara fiberpälsen - och insett hur mycket jag saknat den! Alla i familjen hade den, och oftast den varianten som var som en tröja med ett litet blixtlås fram, men minns att någon också hade den med helt delbart bilxtlås som en hel jacka. Den var billig, bekväm, varm, tålig och snygg. Ett riktigt allround åretrunt-plagg.

Nu såg jag att att outhnorth hade fått in nylanseringen av Helly Hansens fiberpäls. Nu med delat blixtlås och i de tre klassiska färgerna mörkblå, skogsgrön och orange. Nu kostar de 749 kr.

Vad får jag för det priset - är jackan lika bra som originalet? Nån som har testat?

Drömmer om att köpa en men skulle gärna gå och känna och klämma lite på en först, för det är trots allt en slant. Nån som har sett fiberpälsen i nån annan butik?
 
Jag köpte en för ca ett år sedan och den är helt lik originalet med ett enda undantag. De tunna resårmuddarna har lossnat på flera ställen och grannen har samma problem med sin.
 
Jag har en och jag älskar den. Har använt den mycket vid grövre jobb som slakt, sätta upp stora fågelholkar, jakt m.m där man både blir smutsig och inte befinner sig mellan mjuka väggar, inte en skråma än så länge. Varm, skön, tyst.. Mjo den är en favorit även hos en ullfanatiker..

Tillägg redigering - min är några år, jag vet inte om det är "den nyaste"...

Mvh // johannes
 
Tröjan i fiberpäls har jag kvar, men föredrar klart dagens i fleece. Däremot saknar jag sockorna från HH i fiberpäls. Dessa (med pälsen vänd inåt) tillsammans med en innersocka/strumpa som "liner" och en perforerad innersula i plast är en riktigt bra kombination i stövlar. Funkar både på fjällvandring över flera dagar sommartid liksom vid kallare väder.
 
Tack för era svar! =)

Så tjockleken är typ vinter/sommarpäls då kan jag tänka?
Ska kolla in era länkar, tack så mycket! Ska också se om jag kan ta mig till nån arbetsklädsshop och prova storlek och klämma på pälsen lite.

Angående sockarna i fiberpäls så såg jag att Granngården hade dem på sin hemsida. Mörkblå, sådana som ser ut som en tygstövel nästan.
 
Satsa på HH

Har provat både HH och andra. För att erhålla riktigt bra kvalité är HH orginal svårslaget. De behåller loften i förhållande till andra billigare varianter. Även Fristads har bra kvalité, dock ngt tunnare. Jag uppleverar att Fiberpälsen blir bättre bättre efter några tvättar samt att den blir mjukare.

Förutom utseendet så anser jag att fiberpälsen har betydligt bättre funktion än fleece.

En variant är också att köpa riktigt bra kvalité genom att på överskottslager köpa M59-vindrock, foderet är löstagbar fiberpäls i riktigt bra kvalité, brukar kosta ca 100 kr nya.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.