Helly Hansen kläder

Jag hade under 70 och 80 talen en härlig jacka och byxa i fiberpäls av HH. Tycker att dessa plagg är betydligt bättre än fleese, som är för tätt uppbyggt. Underbart luftiga när man är ute på vandringar.
Finns det någon som vet var man köper denna sorts "gammaldags" utstyrsel? Jag väldigt taxam för tips.
Vänliga hälsningar från vandraren
Sture
 
Jag håller med dig Sture, om att fleece generellt inte "andas" lika bra som en klassisk Helly Hansen. Men det är väldigt stor skillnad på fleece och fleece. Billigare fleecejackor kan vara en mardröm att ha på vandring och om man som jag svettas mycket kan det bli som en blöt hinna på insidan av en fleece. Men så köpte jag en Houdini hoodjacka i Polartech fleece, vilken skillnad! Den tar jag numera nästan aldrig av mig. =)

Så en bra (läs dyr) fleece är antaglig det bästa man kan ha på sig. Särskilt eftersom fördelarna mot t.ex. Helly Hansen är den lättare vikten och att det torkar fortare när det blivit genomvått.

Men om du ändå vill ha en klassisker rekommenderar jag plagg i ullfrotté från Woolpower i Östersund. De har olika tjocka tyger och de tjockaste varianterna (Woolpower 600/800) är precis som klassiska HH. Har du möjlighet att åka förbi fabriksbutiken i Östersund brukar de sälja 2a sortering (mindre skönhetsfel) för halva priset. Annars finns de på välsorterade friluftslivsbutiker.

Lycka till, den som söker han finner.
 
Jag hade under 70 och 80 talen en härlig jacka och byxa i fiberpäls av HH. Tycker att dessa plagg är betydligt bättre än fleese, som är för tätt uppbyggt. Underbart luftiga när man är ute på vandringar.
Finns det någon som vet var man köper denna sorts "gammaldags" utstyrsel? Jag väldigt taxam för tips.
Vänliga hälsningar från vandraren
Sture

Jula säljer en billig fiberpälsjacka. Finns även orange version til samma pris. Annars såg jag HHs på naturkompaniet för ett tag sedan. Du kan söka återförsäljare på deras hemsida.

/ Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.