helikoptertransporter till fjällfisket

har fått lite priser på transport till fjällen, och inser att en vanlig medelinkomsttagare måste tänka till för att ha råd med helikopterlyx!
tydligen betalar man lika mycket om man är en eller fem och eftersom vi är två vore det bra om man kunde ragga upp tre till. fixar flygbolaget det eller går det att lösa här? våra datum är från första juli till tolfte. vilket bolag är billigast?
 
Stämmer inte när jag åkt helikopter. Det blir åtminstånde då progresivt pris per passagerare. Bränsle är en kritisk punkt i helikoptrar och det går mer per passagerare på ett ur miljöhänseende skrämmande sätt. Billigare per person blir det ju dock.

Även fast jag åkt helikopter på fiske vid två tillfällen så anser jag det vara principiellt nåt att försöka undvika.

Så nåt som inte gäller ditt inlägg men som jag riktar mot alla som funderar på helekopterfiske.
BETÄNK
Helikopterlyft till jakt, helikoptertransport av fångst och helikopterlyft av skidåkare är i samma dignitet. Det borde vara dyrare att åka helikopter. Kostnader för utsläppsrätter kunde eventuellt ingå och även lite lyxskatt. För ett par år sen klarade sig jägare, fiskare, fjällvandrare och skidåkare utan helikopter fram till att de skadade sig och då kallade fjällräddningen på en ambulanshelikopter. Även viss ledningsskötsel av kraftbolag och renskötsel kunde ordnas från marken på den tiden.
Det var på den tiden som trötta fjällvandrare själv gick fram till det tänkta målet och man endast ringde fjällräddningen vid fara och då blev man hemtagen istället för framskjutsad till dagsetappens mål.

Miljöhänsynen måste vända vid nån punkt.
Vill man vistas i rena fjäll och motverka den miljöförändring som medför att rödingen på sommaren dör av för varmt vatten finns all anledning att gå en dag fram till fisket eller färdas i båt på vatten där det är möjligt.

Bosse

Bosse
 
och hur tar ni er fram från ert hem till utgångspunkten för er tur?
Jag tar gärna helikopter ut nån gång per sommar.
Bil hemifrån,ibland buss om utgångspunkten för turen är en annan än slutpunkten.
 

avslutad210712

Gäst
brigas; sa:
och hur tar ni er fram från ert hem till utgångspunkten för er tur?
Jag tar gärna helikopter ut nån gång per sommar.
Bil hemifrån,ibland buss om utgångspunkten för turen är en annan än slutpunkten.

Håller helt med - det är helheten man skall titta på och inte isolerade delar av fjällvistelsen.

Är det bättre att flyga upp till fjällen och sedan vandra än att bo i fjällen och ta flyg ut någon gång?

Är en person som köper en milköbil och kör massor av mil per är bättre än en som kör en lite skitigare bil men som inte kör nästan alls?

Jag vet att jämförelsen haltar och att den är orättvis mot de som inte bor i fjällen men skall man prata utsläpp (obs inte buller) ur en miljösynpunkt så måste man titta på "livstidsutsläppet".

Såg "Äntligen hemma" i veckan och TV4 kör en miljövecka nu. Martin Timell ondgjorde sig över att det är billigare att åka fyra i en taxi till flyget än att åka med Arlanda Express. Helt rätt men ändå så fel för varför flyget när det finns tåg. Fast det är klart att med de priser som råder på tågresor söder om Sthlm så kan jag förstå att man undviker tåg. *Fortfarande förbittrad över att det kostar över 1600:- ToR mellan Sthlm och Fair Enough*
 
avslutad210712; sa:
Är det bättre att flyga upp till fjällen och sedan vandra än att bo i fjällen och ta flyg ut någon gång?

Jag är medveten om att jag kastar sten i mitt eget glashus då även jag nyttjar helikopter men sånt stenkastande är OK enligt mig.

Jag tycker att det är viktigast att man i alla lägen har medvetna tankar kring sin miljöpåverkan. Jag tror inte på en ide att koloxiden skall fördelas rättvist över befolkningen utan jag tror på att var och en minimerar sin egen förbrukning och påverkan.

Bäst är det om fjällbor går ut i fjällen och fiskar och att stockholmare fiskar i strömmen samt att skåningarna fiskar i mörrumsbäcken.

Jag är medveten om att detta inte är så enkelt.

Näst bäst är det att förbruka det nödvändiga för att göra det man vill. Helikoptern skall enligt mig användas för att göra det den måste, och bekväma människor kan gärna enligt mig härdas med lite fotvandring.
Räcker inte tiden till för långsam transport kan det vara ett aktuellt alternativ att fiska närmare.

Som sagt jag lever inte som jag debatterar men anser mig ändå ha rätt till en bra inställning till miljön.

Bosse
 
avslutad210712; sa:
*Fortfarande förbittrad över att det kostar över 1600:- ToR mellan Sthlm och Fair Enough*

Björn, här kommer förslag på alternativ resväg: Swebus Express Stockholm-Jönköping. Kostar runt 250 kr enkel.

Länståg Jönköping-Nässjö köp värdekort för 300 kr ombord på tåget så kostar resan under 50-lappen, enkel tur.

Värdekortet gäller även på bussen Nässjö-Bodafors, kostar ca 25 kr enkel.

Då kommer du fram och tillbaks för 800kr. Dessutom skulle du kunna sälja det som blir över på värdekortet till mej... Så får du lite över att handla för på mässan. Vi kanske ses där!

För tider med länstrafiken http://www.jlt.se
Hälsn BM

(Ehhh...tråden handlade visst om helikopter i fjällen...om det tycker jag inte...)
 
Ursäkta mikael för att din tråd endast blev helikoptermoral.

Många bra fiskevatten som man når på säg en mils vandrig (dvs ca 3 timmars jobb) för att undvika en stor och snabbt övergående kostnad.

Om det absoluta drömfisket ligger lång bort backar jag också helikopter lite mer. Det jag retar mig på är folk som flyger för att de är bekväma. Helekopter för en mil eller en fjälltopp är vanligt i dagsläget.

Bosse
 
divadiva; sa:
vilket bolag är billigast?

Du är ju tyvärr hänvisad till det bolag som flyger i de krokarna du ska till så att säga... Ska du fiska i kirunafjällen är du ju knappast hjälpt av att ett helibolag i Jämtland har billigare pris/person ;)
Det är bara att betala och se glad ut är jag rädd :)
 

avslutad210712

Gäst
Nirrebosse; sa:
avslutad210712; sa:
Är det bättre att flyga upp till fjällen och sedan vandra än att bo i fjällen och ta flyg ut någon gång?

Jag är medveten om att jag kastar sten i mitt eget glashus då även jag nyttjar helikopter men sånt stenkastande är OK enligt mig.

Jag tycker att det är viktigast att man i alla lägen har medvetna tankar kring sin miljöpåverkan. Jag tror inte på en ide att koloxiden skall fördelas rättvist över befolkningen utan jag tror på att var och en minimerar sin egen förbrukning och påverkan.

Bäst är det om fjällbor går ut i fjällen och fiskar och att stockholmare fiskar i strömmen samt att skåningarna fiskar i mörrumsbäcken.

Jag är medveten om att detta inte är så enkelt.

Näst bäst är det att förbruka det nödvändiga för att göra det man vill. Helikoptern skall enligt mig användas för att göra det den måste, och bekväma människor kan gärna enligt mig härdas med lite fotvandring.
Räcker inte tiden till för långsam transport kan det vara ett aktuellt alternativ att fiska närmare.

Som sagt jag lever inte som jag debatterar men anser mig ändå ha rätt till en bra inställning till miljön.

Bosse

Kan väl också kasta lite sten i glashuset även om jag varken flyger till fjället eller helikopter ut i fjället (det sista inte än så länge i alla fall).

Visst smutsar en helikopter ner naturen men personligen ser jag ett större problem med att flappflappen tar ut fel sorts människor och med det menar jag de som inte ids gå ut men som framförallt trots flappflapp inte orkar bära med sig skräpet hem och som "nöter" naturen onödigt mycket.
 

avslutad210712

Gäst
swabr; sa:
avslutad210712; sa:
*Fortfarande förbittrad över att det kostar över 1600:- ToR mellan Sthlm och Fair Enough*

Björn, här kommer förslag på alternativ resväg: Swebus Express Stockholm-Jönköping. Kostar runt 250 kr enkel.

Länståg Jönköping-Nässjö köp värdekort för 300 kr ombord på tåget så kostar resan under 50-lappen, enkel tur.

Värdekortet gäller även på bussen Nässjö-Bodafors, kostar ca 25 kr enkel.

Då kommer du fram och tillbaks för 800kr. Dessutom skulle du kunna sälja det som blir över på värdekortet till mej... Så får du lite över att handla för på mässan. Vi kanske ses där!

För tider med länstrafiken http://www.jlt.se
Hälsn BM

(Ehhh...tråden handlade visst om helikopter i fjällen...om det tycker jag inte...)

Tack för tipset. Försökte söka på nätet men fick inte upp några direkta alternativ till X2000 och gav upp. Hade egentligen tänkt skippa Fair Enough men av olika orsaker kommer min sambo att följa med till Sthlm och då kommer vi att ta en hyrbil ner på lördag vilket inte blir så mycket dyrare än resor för oss båda och eventuellt skall en kompis med också.
 
tack för omtanken

det är klart att folk tycker. det måste man få. jag läser lite mellan raderna och suger åt mig lite tips, det du skriver om att avstånden inte är så långa låter ju intressant, för en annan så känns fjällen enorma. du får gärna tipsa lite. så kanske vi skiter i helikoptern!
micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
lsjonsson GÖS-en guide till Sveriges hetaste fiskevatten Fiske 14
lsjonsson Till Trassselgubben Fiske 4
Martin 0725 Spötips till novis! Shimano 200B Fiske 3
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
Alternativ till mask Fiske 13
dunderbjorn Fiskekompis resa rån Stockholm till Dalarna Fiske 1
Älgö låda till portabelt ekolod? Fiske 6
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
Fiskson Bästa stället att åka till över en helg? Fiske 5
mojja1 Älvdalen till fots komplettering Fiske 1
mojja1 Älvdalen till fots?? Fiske 3
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
axen290 Lack till cane spön Fiske 2
divadiva gå till tertojåkka? Fiske 2
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
divadiva plats i bilen för flugfiskare till lappland Fiske 0
flindra Drag till metspö Fiske 13
M.Gustavsson Crippled Minnow till Gös? Fiske 3
Älgö Från flätad till nylon...? Fiske 2
Tigershark Länkar till bra fiskeforum/fiskesidor. Fiske 16
srpp Present till flugfiskare? Fiske 14
M.Gustavsson ska oxå till Jämtland v.33 Fiske 0
Edsbyn Till Pakistan igen Fiske 3
v99helto Klingor till spöbygge direkt från tillverkare Fiske 11
fesk Saknar underdel till Elbe President 12 fot Fiske 1
peppe_malmqvist Forumister till mässan? Fiske 2
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
vuogga Längtan till fjällen.... Fiske 3
M.Gustavsson 1 Dag kvar till Norge!! Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
peppe_malmqvist Ammarnäs till Gaula? Fiske 0
peppe_malmqvist Placering av ringar i förhållande till ryggrad Fiske 5
corollamannen Tips till haspelspöbyggnad? Fiske 0
samarn Länk till fiske Fiske 1
EdgeX Länk till spöbyggnadstips. Fiske 2
peterw Lina till Fenwick Techna AV 9" klass 6 Fiske 11
Kålle Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare? Fiske 80
Mikael-71 Tafs till jig Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...