Helags Sylarna?

Det blir inte tillfälle till någon vandring långt norrut i år men den bergtagne gubben känner att han måste få andas lite fjälluft även i år. Det verkar som jag får tillfälle i mitten på nästa vecka att ta några dagar.

Tänkte köra bil till Ljungdalen/Kläppen. Vandra via Kesuvallen söderut mot Pilgrimsleden till Västra Helags sjön. Upp på baksidan av Helags - kanske toppen om vädret är trevligt. Vidare på ryggen upp till Ekorrdörren. Sen? Vet inte säkert men förmodligen upp mot nordöst. Vettigt?

Vill inte gärna gå i "stora spåret" utan tänkte mej lite vid sidan av.

Enligt kartan finns där ju en mängd vattendrag, större och mindre. Någon som har erfarenhet? Tar man sig över och fram? Några goda råd med den start jag skissat och med kravet att komma åter till bilen? 5 dagar, eventuellt 6 kan jag nog få till.

/Börje
 
Vet inte hur det är med vattendragen just på sträckan du tänker vandra, men vi var uppe runt sylarna i veckan och det var mycket torrt. Småjokkar och t.o.m vissa mindre gölar var helt upptorkade.
 
Jag gick nästan precis denna sträcka första veckan i september förra året. Istället för att gå ned till pilpgrimsleden sneddade vi mot södra Helags, passerade mitt emellan två små "sjöar" och sedan bort mot helags. Det var relativt blött här och där men det var inte svårt att kryssa sig fram mellan vattendragen och egentligen ganska lättgånget. Tältplats finns en bit upp i passet mellan Predikstolen och Helags (annars ganska blött i passet). Toppen besteg vi via den "västra kammen" som startar en bra bit upp i passet, inte alls svårt men kammen är rätt så smal på ett par ställen så för höjdrädda är den väl inget att rekommendera. Sedan fortsatte vi ut från passet bort mot Ekorrdörren. Sista halvan är lite jobbig eftersom det är en massa åsar att passera, mycket upp och ner om man inte väljer rätt linje. Därifrån vände vi sedan åter mot Helagsstugorna och sen tillbaks till Kläppen. Detta var en fyradagarstur, men då var vi framme vid Kesuvallen till lunch, så 5 - 6 dagar lär räcka för att även röra sig en bit åt nordost. Vattnet var inget problem förra året och är det inte mycket mer i år så skall nog allt gå bra. Är dock osäker på hur mycket det regnat i området den sista tiden.

/Robert
 
Tack för upplysningarna! Tycker du att vandringen var värd ansträngningen? Är det något att rekommendera när fjälluftslängtan blivit för stor?

/Börje
 
Det regnovädret som spolade bort E 14 berörde inte sylarna. Jag var där vid samma tidpunkt och det kom inte en droppe på 3 dagar där uppe.
 
Börje H; sa:
Tack för upplysningarna! Tycker du att vandringen var värd ansträngningen? Är det något att rekommendera när fjälluftslängtan blivit för stor?

/Börje

Tycker absolut att den kan rekommenderas. Fina vyer och en höjdare att tälta i passet. Kul också att ta sig upp på Helags via en väg som inte många tar. Den tråkiga biten var väl en del av sträckan bort mot Ekorrdörren, dock kanske mest för att vi inte valde helt rätt linje där samt att vandringsdagen blev lite väl lång.

/ Robert
 
orren86; sa:
Det regnovädret som spolade bort E 14 berörde inte sylarna. Jag var där vid samma tidpunkt och det kom inte en droppe på 3 dagar där uppe.

Att det regnar understundom, att det kan vara väldigt lokalt, att det fylls på resepkive töms i bäckarna med en faslig fart tillhör väl vår fjällvärlds små nycker!

Det får man leva med!

/Börje
 
Det håller jag helt med om, men en föregående talare skrev om regnovädret som spolade bort E14, och det drabbade inte sylarna. Sen kan regna konstant i fjällen, men förra veckan då jag var där upplevde jag det som väldigt torrt i markerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
CyberJunkie Helags > Sylarna via Helags topp(ar)? Fjällvandring 6
lillaanna Topptur: Helags eller Sylarna? Fjällvandring 20
shadowfire Nedalshytta-Sylarna-Helags Fjällvandring 17
Naturtjejen Helags/Sylarna & Storerikvollen Fjällvandring 5
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
Charlotte2 Vilket håll är bäst Helags Sylarna eller tvärtom? Fjällvandring 9
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
joa_bj Fiske runt Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen? Fjällvandring 2
Sylarna Helags Fjällvandring 2
Jocka Helags-Sylarna Fjällvandring 1
omitimo Ruttförslag området Sylarna-Helags vecka 37 Fjällvandring 12
matsh Sylarna -Helags? Fjällvandring 4
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Juventus88 Sylarna -Helags Fjällvandring 7
Juventus88 Helags- Sylarna i Juli Fjällvandring 3
KillerKaninen Helags och sylarna Fjällvandring 1
RS Vädret Sylarna/Helags? Fjällvandring 4
jocke w Helags-Sylarna Fjällvandring 3
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
3775 Helags-Sylsjön-Sylarna Fjällvandring 4
L-O Sylarna eller Helags Fjällvandring 1
Marcus Storulvån-Sylarna-Helags. Tips? Fjällvandring 4
Marcus Storulvån-sylarna-helags tips! Fjällvandring 5
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.