Hela Kungsleden, bära allt?

  • Trådstartare robur@mail.bip.net (R.Engstrand)
  • Start datum

robur@mail.bip.net (R.Engstrand)

Gäst
Man närmar sig de 30 och funderar som bäst på att göra något radikalt:
Nämligen att gå hela Kungsleden från norr till söder utan att sova i stugor och utan att proviantera.


Är detta möjligt?


Uppskattar att det bör ta 25-30 dagar.


Detta är förvisso inte första gången som man skulle bära "för mycket" eller vara ute länge, men ändock skulle ett par inlägg vara till stor hjälp.


Tack på förhand.


R.Engstrand
 

Rydolf.Rydstedt@svenska.gu.se (Rudolf Rydstedt)

Gäst
Tungt att gå långsamt

Det är inte några problem att gå Kungsleden utan att sova i stugor eller att proviantera på vägen. Frågan är bara hur många dagar du skall låta det ta, d.v.s. hur mycket mat som du skall bära med dig. Det är tungt att gå långsamt. Själv skulle jag räkna med en baspackning på 12 kg (ryggsäck, sovsäck, tält, kläder o.d.) och så 1 kg per dygn (mat, gas m.m.).


Vältränade personer klarar i och för sig leden på under 10 dygn, men då börjar det handla om prestation istället för nöjesvandring. Själv skulle jag räkna med 14 dygn för att ha hyfsad marginal.
 

Pelle

Gäst
Slappna av!

Vad är det som skulle vara så speciellt med att bära all mat hela vägen. Är det Kropp som spökar?
Det är helt OK isåfall, men det radikala vore ju att försöka hitta all mat längs vägen eller odla den på plats...


Mitt tips är att slappna av och köpa maten längs vägen eller att, som sagt, göra något riktigt radikalt!
 

Gunnar

Gäst
Ungdomar

Det finns inget radikalt i att gå Kungsleden utan att proviantera. Jag instämmer fullständigt med Pelles resonemang. Ett tips till Engstrand: Man kan införskaffa frön till groddar i lagom mängd avsedd för till exempel trettio dagars vandring, dessa smakar gott till vatten samtidigt som man slicka på stenar mellan tuggorna för att få i sig mineraler och salt.
Lycka till!
 

robur@mail.bip.net (R.Engstrand)

Gäst
Ungdomar?

Ursäkta mig mina herrar men min ödmjuka fråga var om och i sådant fall hur en sådan vandring skulle kunna genomföras, inte huruvida den gav mig scouternas hedersmedalj ur Kungens hand.
Men jag antar att ni måste ha missförstått min ursprungs fråga.
Men likväl tackar jag herrarna för deras intressanta inlägg, men hoppas att denna form av svar är ovanliga här, då det ju vore roligare om man delade med sig av kunskaper och råd snarare än att komma med ovett till dem som ödmjukt ber om råd.


R.Engstrand
 
torka maten själv kanske

Hejsan !


Det finns kanske en möjlighet att klara av detta om man torkar en hel del mat själv i förväg.


Vandringen måste ju läggas upp så att mellan Kvikkjokk och Ammarnäs så måste man ändå bära allt, eftersom det inte finns några provianteringsställen längs denna sträcka. På slutet, dvs mellan Ammarnäs och Hemavan så kan man köpa mat i varje stuga, och risken för att frestas är överhängande.


Jag tycker det låter överdrivet att *inte ta hjälp utifrån* som du avser med detta. Som att det då är fusk att köpa en läsk i Sälka eller nåt liknande.Detta leder till gränsdragningsrésonemang som i längden blir fåniga.


Jag ser ingen som helst poäng med att bära med sig allt själv, utan skulle nog själv om jag skulle göra nåt liknande lägga upp det hela som en vanlig fjälltur, dvs tillåta mig att köpa mat längs vägen.
Du får nog förklara tanken bakom. Radikalt och fylla 30 kanske är bra, men det är kanske är mer radikalt att genomföra detta som 60-åring. I Aktse mötte jag häromsistens en äldre herre som skulle gå hela Kungsleden (han passerade Aktse efter 12 dagar). Han var rätt gammal.


Själv skulle jag nog hellre springa hela Kungsleden och sova i stugor, dvs med max 4 kg eller nåt sånt i säcken.Det verkar lagom.


Människans strävan efter att känna sig unik tar tydligen olika uttryck och det är ju bra ;-)


Hälsar, Mats
 
Kvikkjokk-Ammarnäs

Hej Mats,
du glömde nog bort att man på denna sträcka passerar samhällena Jäkkvik och Adolfström med goda möjligheter till proviantering och annat ;-)


Mvh/ Tore
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Bensinkök

...kräver mindre mängd bränsle. En pumpflaska kan kompletteras med PET-flaskor. Snabbmakaroner och snabbris minskar bränsleåtgången.


Tunna lätta regnställ väger lite och torkar fort.


Fiberpäls är lättare och torkar fortare än fleece.


Ta inte med något som inte torkar fort (bomull). Det finns faktiskt t-shirts i underställs-tyg.


Tvagning varje kväll håller kläderna rena och dig varm Disktrasa som handduk är lätt och torkar fort. Bliw flytande tvål funkar hyfsat i kallt jokk-vatten. Funkar till att tvätta kläder med också.


Träna upp fötterna. Trava omkring i skogen med idiotmycket packning innan avfärd. Det är en sak att orka en vecka, värre i tre.



Det var några tips, men du visste nog nästan allt
 
allt går

Allt går. Lycka till. Planera och träna hemma så går allt myckt bättre. Planer din mat minitiöst och ha första dagarna lite färska även att det är tungt. ANvänd skidstavar för att stödja dig när du vanerar, särskillt när du skall ha mycket mat med dig. Räkna med att kunna avverka minst 2 mil om dagen, kanske 3 om du kan gå på ordentligt. Gå med vacker tass..
 

robur@mail.bip.net (R.Engstrand)

Gäst
Tack

Jo jag visste endel av det du skrev, men TACK för dina ideer.
Har inte provat bensin kök kanske det vore något istället för mitt gas.
Har du provat att gå: Katterat-Hukkajaure?
Om inte kan jag rekommendera den!
Med vänlig hälsning.
R.Engstrand
 

robur@mail.bip.net (R.Engstrand)

Gäst
Tack!

Tack för dessa uppmuntrande ord.
Jag vet inte om du har läst de andra mkommentarerna på mitt inlägg, men tonen har varit tämligen föraktfull.
Tanken var att vara radikal (-are) än mina vänner som är kring de trettio som köper sport bilar och dyra golfset. Inte som vissa fick för sig: Sätta rekord eller göra något i vandring sammanhang nytt och sensationellt.
Ja Ja det är lätt att bli missförstådd!


20 lagom vandring dagar tänkte jag nogh att det skulle få bli och om vädret vill så gör jag en av stickar upp på Kebenekaise via dorings led (sist var det dimma och ös regn)


Om jag kan få rekommendera en led som tack för ditt inlägg skulle det vara: Katterat- Hukkajaure på si så där en 12-16 dagar,från Hukka valfri väg till Tex Nikka
Vi gick över Doring/Keb och den "vanliga turist vägen där ifrån till keb.


Tack!
R.Engstrand
 

Pelle

Gäst
Förlåt mig!

Ber om ursäkt för mitt lite föraktfulla inlägg.
Jag har så svårt för personer som försöker "vara något" och som egentligen inte är det och som dessutom bassunerar ut det.


Jag har nu förstått på dina övriga kommentarer att jag grovt missuppfattat dina intentioner och ber uppriktigt om ursäkt för min klumpighet.


Det du verkar vara ute efter är att göra en härlig fjällvandring - som kanske blir ditt livs - och det kan ju aldrig vara fel!
Hoppas att du får en härlig tur och jag önskar dig verkligen lycka till!


Ett litet tips är att lusläsa innehållsdeklarationerna på den mat du köper. Sök efter största möjliga energiinnehåll per 100g - så lite vikt som möjligt att bära för så stor "effekt" som möjligt.
Korn, i alla former - gryn, mjöl och flingor, innehåller mycket energi per viktenhet. Det innehåller dessutom mycket "långsamma kalorier" som man har nytta av långa vandringspass!


Som sagt, förlåt och lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.