Hej! Ny medlem här med ett stort intresse för Ultralight backpacking

Hello hello!

Jag heter Cesar och precis hittat detta forum. Jag kommer från USA, men mina föräldrar kommer från Mexico. Jag bor i Göteborg och gillar verkligen den här staden. Svenska är inte mitt första språk naturligtvis, så jag ber om ursäkt för alla misstag jag gör! Jag letade efter ett svenskt forum för att gå med för att jag behöver öva min svenska. Och naturligtvis jag älskar friluftsliv. Kolla in min blogg på min profil för massor av bilder och rapporter om vandringsleder i Sverige om du vill. Jag älskar Ultralight backpacking och för mig är det nästan alltid det enda sättet för att vandra i skogen.

Finns det många Ultralight vandrare här? Jag har aldrig träffat en ut i skogen ännu.
 
Hej Cesar och välkommen!
Här finns en del lätt- och ultralättpackare, så det finns goda tips att få och goda möjligheter att ge tips.
Tyvärr finns det också en del som känner sig hotade varje gång man nämner att något är lättare, de verkar tro att förslag är något alla är tvingade att följa. :)
Jag har läst en del i din blogg tidigare och gläder mig till att diskutera med dig här! Jag hoppas flera finner fördelarna med lätt packning, men ännu mer att så många som möjligt kommer ut och får njuta i naturen, oavsett om packningen väger 5 eller 35 kg!
 
Jag tror att det är dags att sluta fred mellan oss tungpackare, mellantungpackare och lättpackare. Själv är jag en tungpackare och släpar med yxor, tunga sovsäckar, pesto i glasburkar osv när jag är ute, men gör gärna en lättpackare sällskap för det!
 
Jag tror att det är dags att sluta fred mellan oss tungpackare, mellantungpackare och lättpackare. Själv är jag en tungpackare och släpar med yxor, tunga sovsäckar, pesto i glasburkar osv när jag är ute, men gör gärna en lättpackare sällskap för det!

Håller med, men bara om han/hon delar på bördan av vinet och peston ;).

Alltid kul att höra hur andra gör och tänker, alla måste ju inte göra precis som jag/dem/på ett sätt :).

//J
 
Re: alla

LightDan - Tack att du har läst min blogg! Jag vill gärna diskutera allt UL. Människan är en tribal djur, så det finns alltid folk som är negativa till människor av andra stammar. Vi är bara stora apor, men alla gillar häftiga verktyg som pinnar, knivar, och ryggsäckar. Jag dömer inte någon av deras utrustning, naturligtvis.

friluftsrookie och joru - Jag också håller med er. Alla kan ha roligt tillsammans ute i naturen, och alla kan lära av varandra. Bill Nye "The Science Guy" sa det bäst: Alla du möter vet något som du inte vet. :)

Alla mina kompisar som gillar skogen och går med mig dar ute är tungpackare. Men just nu min höst utrustning är cirka 3.5-4kg.

Tack för välkomnar!
 
Ray Jardines Beyond Backpacking är uppenbart vad du lever efter. Men både han och Colin Fletcher har många inspirationstrådar.
Välkommen!
go tur
 
Kul!

Hej Cesar! Kul med nytt folk här. Jag är inte UL packare men jag jobbar på det. Kollade in din sida, intressant. Kul också att du varnar för salt lakrits.
/Ola
PS/ Jag har också en blogg om du vill kolla in.
 
LightDan - Tack att du har läst min blogg! Jag vill gärna diskutera allt UL. Människan är en tribal djur, så det finns alltid folk som är negativa till människor av andra stammar. Vi är bara stora apor, men alla gillar häftiga verktyg som pinnar, knivar, och ryggsäckar. Jag dömer inte någon av deras utrustning, naturligtvis.

friluftsrookie och joru - Jag också håller med er. Alla kan ha roligt tillsammans ute i naturen, och alla kan lära av varandra. Bill Nye "The Science Guy" sa det bäst: Alla du möter vet något som du inte vet. :)

Alla mina kompisar som gillar skogen och går med mig dar ute är tungpackare. Men just nu min höst utrustning är cirka 3.5-4kg.

Tack för välkomnar!

Min utrustning ligger på just under 5 kg, men ett par nya inköp väntar, när de är gjorda blir vikten en bit under 4 kg, vilket jag är helt nöjd med.
Vid sommarturer med bra väderprognos kan jag tänka mig att pröva att gå SUL någon gång, kanske till och med XUL, men min 5kg (snart 4kg) utrustning kan jag använda i alla typer av terräng och alla typer av väder som Sverige och Norden kan uppvisa under vår, sommar och höst.
För mig får inte låg vikt komma på bekostnad av komfort och funktion.

Jag älskar också att bygga och ändra utrustning så den blir bättre till minimal viktökning eller samma eller lägre vikt, gärna också till minimal kostnad.
Sista projektet gjorde mitt Terra Nova-tält möjligt att sätta upp med ytterduken först, till 13 g extra vikt, då blir det också möjligt att använda som enväggstält till ca 50 g lägre vikt än med det färdiga footprinten.
Kostnad? Ca 60 kr!
 
Hej Cesar! Kul med nytt folk här. Jag är inte UL packare men jag jobbar på det. Kollade in din sida, intressant. Kul också att du varnar för salt lakrits.
/Ola
PS/ Jag har också en blogg om du vill kolla in.

Fin blogg Ola.
Har bara hunnit skumma rubriker och läsa något enstaka inlägg fullt ut, men det blir fler besök senare! :)
 
Som fotografiskt intresserad kommer jag nog knappt under 4 kg på den lätta endagsturen imorgon och då åker bara de lättaste landskapsobjektiven och ett macro med. Har tyvärr ingen våg så kan inte väga.

Men det är otroligt inspirerande för mig som tungpackare att se vad lättpackare kan åstadkomma.

Mvh / Johannes
 
Hej Cesar! Kul att du hittat hit. Jag har följt din blogg sen en tag och tycker den är väldigt trevlig och informativ. Dina trip reports är riktigt bra!

Är också en anhängare till lättpackning. Har inte vägt utrustningen på ett tag men är helt nöjd med mitt kit. Ofta har jag med mig mina barn ut, så då blir det några extra kilon.

Vi brukar hänga i de västra delarna av Göteborg (bor i Fiskebäck). Det blir mest dagsturer. Förra helgen gick jag en fin runda i Vättlefjäll.

Mvh
Jesper
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.